moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Huta zbuduje kołowego Kraba

Nowa, polska 155-milimetrowa armatohaubica na podwoziu kołowym powstanie dzięki współpracy z Izraelczykami – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Zawarta kilka tygodni temu umowa pomiędzy Hutą Stalowa Wola a firmą Elbit przewiduje, że polska strona dostanie od zagranicznego partnera całą technologię niezbędną do produkcji działa.

155-mm armatohaubica Kryl na podwoziu kołowym będzie odmianą Kraba.

Nad Krylem, czyli kołową wersją 155-milimetrowej armatohaubicy Krab, Huta Stalowa Wola pracuje od kilku lat. Jednak, podobnie jak w przypadku Kraba, HSW nie ma własnej technologii potrzebnej do produkcji części działa. Dlatego od kilkunastu miesięcy trwały rozmowy z ewentualnymi kontrahentami. – Na świecie są dwie firmy, które produkują haubice na podwoziach kołowych. Jedna to francuski Nexter, a druga to izraelski Elbit. Z obydwoma prowadziliśmy rozmowy, obie złożyły nam ofertę mówi Krzysztof Trofiniak, prezes Huty Stalowa Wola, dodając, że ostatecznie za najkorzystniejszą uznano propozycję firmy z Izraela.

Jak podkreśla Trofiniak, wybór nie był łatwy, tym bardziej że przez długi czas Huta rozmawiała o współpracy wyłącznie z Nexterem. – Zbudowaliśmy specjalny arkusz oceny z podziałem na trzy kategorie. Pierwsza to parametry techniczne. Druga – możliwości współpracy, czyli m.in. prawo do wprowadzania modyfikacji do haubicy. Trzecia grupa to cena zarówno za prace badawczo- rozwojowe, jak i późniejsze koszty związane z uruchomieniem u nasprodukcji – komentuje prezes HSW.

Co zdecydowało o wyborze Atmosa, bo tak nazywa się haubica oferowana przez Elbit? Prezes Trofiniak wyjaśnia, że przesądziła zgoda izraelskiej firmy na produkcję dział w Polsce. Tylko prototyp, partia próbna oraz pierwsza partia seryjna mają powstać na bazie eksportowanych komponentów. Później wszystkie części do Kryla (oraz ich montaż) mają powstawać w Polsce.

W ubiegłym roku HSW podpisała z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę, na mocy której zobowiązała się do zbudowania do 2015 roku prototypu Kryla. Przez najbliższe dwa lata CBN ma także przygotować dokumentację oraz linię technologiczną do produkcji seryjnej.

Pracę rozpoczęli już specjaliści ze spółki Jelcz-Komponenty, należącej do HSW. Na podstawie uzyskanej z Elbitu dokumentacji technologicznej opracowują podwozie do Kryla. Jak dowiedział się portal polska-zbrojna.pl, najprawdopodobniej będzie to konstrukcja czteroosiowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Huta Stalowa Wola

dodaj komentarz

komentarze

~kliks
1384345440
Także w Serbii skonstruowano podobne działo na podwoziu samochodowym.
10-50-E2-50
~scoobydoopoznan
1365964080
155 mm SpGH ZUZANA 2 vel Konstrukta w Polsce naddaje się tak jak polskie mięso w Czechach. Jedynie co ma sens to dać im przerobić stare Dany. Konstrukta - nie jest na podwoziu "cywilnym". Problem czy wstawią do Kryla porządny silni by jechało to przyzwoicie. Artyleria tego typu sprawdza się jak pracuje przy froncie ewentualnie do wsparcia już walczących Karbów tz . zabezpiecza odwrót lub ostrzeliwuje wyizolowane grupy pozbawione ognia kontr-bateryjnego. Przy dużej prędkości do 140 km na drodze można zabezpieczać spory obszar. 2. Warto zadać pytanie czy nie należałoby zakupić 36 szt M777 , którą to można przerzucać śmigłowcem ( np. S70i) , C-130 .Było by to pełne zamknięcie 155 mm 3. Czas zakupić licencje na nowoczesne pociski 155 mm. (możne Żydzi , Szwedzi, Japonia, Korea)... 4. Opracować nową koncepcję użycia ( a może modernizacje) 2s1 .. jest co robić ... p.s. Czy dobrze rozumiem 2 haubice i dwie różne lufy ?
5C-16-3D-92

Rusza program „wGotowości”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Arteterapia dla weteranów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sportowcy na poligonie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mundurowi z benefitami
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Kircholm 1605
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Starcie pancerniaków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sukces Polaka w biegu z marines
OPW budują świadomość obronną
Kaman – domknięcie historii
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zasiać strach w szeregach wroga
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Męska sprawa: profilaktyka
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomnik nieznanych bohaterów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Odznaczenia za wzorową służbę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niespokojny poranek pilotów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Inwestycja w bezpieczeństwo
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Road Runner” w Libanie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szansa na nowe życie
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nie daj się zhakować
Marynarze mają nowe motorówki
Kolejny kontrakt Dezametu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
Koniec dzieciństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO