moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Huta zbuduje kołowego Kraba

Nowa, polska 155-milimetrowa armatohaubica na podwoziu kołowym powstanie dzięki współpracy z Izraelczykami – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Zawarta kilka tygodni temu umowa pomiędzy Hutą Stalowa Wola a firmą Elbit przewiduje, że polska strona dostanie od zagranicznego partnera całą technologię niezbędną do produkcji działa.

155-mm armatohaubica Kryl na podwoziu kołowym będzie odmianą Kraba.

Nad Krylem, czyli kołową wersją 155-milimetrowej armatohaubicy Krab, Huta Stalowa Wola pracuje od kilku lat. Jednak, podobnie jak w przypadku Kraba, HSW nie ma własnej technologii potrzebnej do produkcji części działa. Dlatego od kilkunastu miesięcy trwały rozmowy z ewentualnymi kontrahentami. – Na świecie są dwie firmy, które produkują haubice na podwoziach kołowych. Jedna to francuski Nexter, a druga to izraelski Elbit. Z obydwoma prowadziliśmy rozmowy, obie złożyły nam ofertę mówi Krzysztof Trofiniak, prezes Huty Stalowa Wola, dodając, że ostatecznie za najkorzystniejszą uznano propozycję firmy z Izraela.

Jak podkreśla Trofiniak, wybór nie był łatwy, tym bardziej że przez długi czas Huta rozmawiała o współpracy wyłącznie z Nexterem. – Zbudowaliśmy specjalny arkusz oceny z podziałem na trzy kategorie. Pierwsza to parametry techniczne. Druga – możliwości współpracy, czyli m.in. prawo do wprowadzania modyfikacji do haubicy. Trzecia grupa to cena zarówno za prace badawczo- rozwojowe, jak i późniejsze koszty związane z uruchomieniem u nasprodukcji – komentuje prezes HSW.

Co zdecydowało o wyborze Atmosa, bo tak nazywa się haubica oferowana przez Elbit? Prezes Trofiniak wyjaśnia, że przesądziła zgoda izraelskiej firmy na produkcję dział w Polsce. Tylko prototyp, partia próbna oraz pierwsza partia seryjna mają powstać na bazie eksportowanych komponentów. Później wszystkie części do Kryla (oraz ich montaż) mają powstawać w Polsce.

W ubiegłym roku HSW podpisała z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę, na mocy której zobowiązała się do zbudowania do 2015 roku prototypu Kryla. Przez najbliższe dwa lata CBN ma także przygotować dokumentację oraz linię technologiczną do produkcji seryjnej.

Pracę rozpoczęli już specjaliści ze spółki Jelcz-Komponenty, należącej do HSW. Na podstawie uzyskanej z Elbitu dokumentacji technologicznej opracowują podwozie do Kryla. Jak dowiedział się portal polska-zbrojna.pl, najprawdopodobniej będzie to konstrukcja czteroosiowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Huta Stalowa Wola

dodaj komentarz

komentarze

~kliks
1384345440
Także w Serbii skonstruowano podobne działo na podwoziu samochodowym.
10-50-E2-50
~scoobydoopoznan
1365964080
155 mm SpGH ZUZANA 2 vel Konstrukta w Polsce naddaje się tak jak polskie mięso w Czechach. Jedynie co ma sens to dać im przerobić stare Dany. Konstrukta - nie jest na podwoziu "cywilnym". Problem czy wstawią do Kryla porządny silni by jechało to przyzwoicie. Artyleria tego typu sprawdza się jak pracuje przy froncie ewentualnie do wsparcia już walczących Karbów tz . zabezpiecza odwrót lub ostrzeliwuje wyizolowane grupy pozbawione ognia kontr-bateryjnego. Przy dużej prędkości do 140 km na drodze można zabezpieczać spory obszar. 2. Warto zadać pytanie czy nie należałoby zakupić 36 szt M777 , którą to można przerzucać śmigłowcem ( np. S70i) , C-130 .Było by to pełne zamknięcie 155 mm 3. Czas zakupić licencje na nowoczesne pociski 155 mm. (możne Żydzi , Szwedzi, Japonia, Korea)... 4. Opracować nową koncepcję użycia ( a może modernizacje) 2s1 .. jest co robić ... p.s. Czy dobrze rozumiem 2 haubice i dwie różne lufy ?
5C-16-3D-92

H145M – ciekawa oferta dla Polski
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Z najlepszymi na planszy
Rekompensaty na nowych zasadach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Defendery skompletowane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Dwie agresje, dwie okupacje
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Krok ku niezależności
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Brytyjczycy żegnają Malbork
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
17 września 1939. Nigdy więcej
Pożegnanie z Columbią
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czołgiści w ogniu
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Husarz z polskim instruktorem
„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO – jesteśmy z Polską
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Największy transport Abramsów w tym roku
Zwycięska batalia o stolicę
Kurs dla najlepszych w SERE
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cios w plecy
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Black Hawki nad Warszawą
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO