moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe symulatory dla lotników

Armia chce kupić sprzęt, na którym trenować będą piloci myśliwców MiG-29 i śmigłowców SW-4 Puszczyk. Za jego pomocą będzie można przećwiczyć najtrudniejsze sytuacje, jakie mogą przytrafić się w powietrzu. Piloci uczyć się będą m.in. manewrów, radionawigacji oraz latania przy ograniczonej widoczności.



Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na nowy sprzęt do nauki latania. Będą to symulatory lotu myśliwca MiG-29 i śmigłowca SW-4 Puszczyk. Ponadto wojsko kupi spadochrony szybujące, ratownicze i wyposażenie desantowe m.in. do zrzutów towarowych, tzw. tary ciężkiej. – Ogłoszenie o MiG-ach opublikowane zostało w piątek, a już dwie firmy dzwoniły z zapytaniami – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Urządzenie naziemne do nauki latania na samolotach myśliwskich MiG-29 trafić ma do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Symulator składać się będzie m.in. z kabiny będącej repliką kokpitu myśliwca, stanowiska instruktora, systemów informatycznego i wizualizacji, zestawów części zamiennych oraz wyposażenia pomocniczego. – Dzisiaj bez dobrego symulatora nie można profesjonalnie przygotować się do lotów. Poza tym takie szkolenie oszczędza czas, paliwo i resurs maszyn – mówi ppłk pil. Artur Kałko, dowódca grupy działań lotniczych z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Pilotom z Mińska służy obecnie wysłużony trenażer lotów. Pozwala on wykonywać najprostsze elementy, czyli uruchomienie myśliwca, start, lot po planowanej trasie, lądowanie oraz przećwiczyć niektóre sytuacje awaryjne. Przy czym start i lądowanie nie są dokładnym odwzorowaniem zachowania prawdziwego samolotu, pozwalają jedynie pilotowi właściwie rozłożyć uwagę na przyrządach lotniczych w kokpicie.

Do czego wykorzystywany będzie nowy symulator? Pozwoli on pilotom na kompleksowy trening. Przećwiczą oni misję lotniczą od momentu włączenia silników, kołowania i startu. – Będą mogli także walczyć z przeciwnikiem na krótkich dystansach. Możliwości nowoczesnych symulatorów są bardzo duże. Na taki sprzęt właśnie czekamy – dodaje ppłk pil. Kałko. Dowódca przyznaje także, że w zależności od poziomu zaawansowania takiego urządzenia istnieje możliwość, by włączyć je do sieci symulatorów. Wówczas ćwiczący może szkolić się w najtrudniejszych misjach, czyli takich, gdy w powietrzu znajduje się jednocześnie kilkanaście różnego typu samolotów. Symulator do jednostki trafić ma do końca listopada 2015 roku.

Rok dłużej, bo do listopada 2016 roku, na nowy sprzęt poczekają lotnicy z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Wówczas do bazy w Dęblinie trafi symulator śmigłowca szkolno-treningowego SW-4 Puszczyk. Maszyna zasili budowane obecnie w Dęblinie centrum symulatorów.

Symulator Puszczyka będzie składał się ze stanowiska pilotów (wiernie odwzorowana kabina), miejsca dla instruktora, systemu informatycznego i systemu wizualizacji oraz części zamiennych i pomocniczych. Dodatkowo do Dęblina trafi komputerowy system wspomagania szkolenia oraz wyposażenie sali dydaktycznej. Na symulatorze SW-4 młodzi piloci będą mogli trenować loty o dowolnej porze roku i w różnych warunkach atmosferycznych, np. podczas silnego wiatru. Z podobnego symulatora korzystają już podchorążowie w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1365407940
MIG'iem trzeba się tego pozbyć i zastąpić najnowszą wersją Foxbat killer'a.
5C-16-3D-92
~GJ
1365074160
Dziwne zachowanie IU kupują symulator do Miga w czasie gdy maszyna ta choć świetna tym bardziej że ma modernizowaną awionikę / ale tylko 16szt z 31/ jest przeznaczona do wycofania z SP.Z drugiej zaś strony była propozycja węgierska sprzedaży nam 8 migów i 20 silników za niespełna 20 mln$ i nigdzie nie znalazłem informacji czy nasi skorzystali czy nie.Nadarza się kolejna okazja pozyskania Malezyjskich Migów / mają 16 / i np.zamienić je na PT 91 ( podobno są z nich zadowoleni) albo coś innego.Jest jeszcze kilka zakonserwowanych słowackich migów można by było spróbować je pozyskać pamiętając że mamy kompletny serwis tych maszyn w kraju jak i wyszkolone kadry.W takim wypadku przy utrzymaniu 2 a nawet 3 eskadr Miga opłaca się kupować symulator w innym razie to wyrzucone pieniądze.Odnośnie zaś symulatora do SW-4 to właśnie Puszczyk miał być przeznaczony do taniego treningu pilotów a tu nagle potrzebny symulator;
52-19-D3-CB
~GB
1365058320
Poproszę zamówić jeden symulator ponadto dla mnie;)
3C-80-E4-F6

Razem na ratunek
Niebo pod osłoną
Zwrot na Bałtyk
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Uczelnie łączą siły
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Po co wojsku satelity?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Więcej Herculesów dla Abramsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
W krainie Świętego Mikołaja
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojskowy bus do szczęścia
Wojsko ma swojego satelitę!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Skytrucki dla Niemiec
Militarne Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
wGotowości do reakcji
Nowe Kraby w Sulechowie
Noc Dnia Podchorążego
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Najdłuższa noc
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Komplet medali wojskowych na ringu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko na Horyzoncie
Pancerniacy jadą na misję
Mundurowi z benefitami
Przygotowani znaczy bezpieczni
AW149 made in Poland
The Darker, the Better
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Gdy ucichnie artyleria
Czwarta dostawa Abramsów
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Z Su-22 dronów nie będzie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO