moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe symulatory dla lotników

Armia chce kupić sprzęt, na którym trenować będą piloci myśliwców MiG-29 i śmigłowców SW-4 Puszczyk. Za jego pomocą będzie można przećwiczyć najtrudniejsze sytuacje, jakie mogą przytrafić się w powietrzu. Piloci uczyć się będą m.in. manewrów, radionawigacji oraz latania przy ograniczonej widoczności.



Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na nowy sprzęt do nauki latania. Będą to symulatory lotu myśliwca MiG-29 i śmigłowca SW-4 Puszczyk. Ponadto wojsko kupi spadochrony szybujące, ratownicze i wyposażenie desantowe m.in. do zrzutów towarowych, tzw. tary ciężkiej. – Ogłoszenie o MiG-ach opublikowane zostało w piątek, a już dwie firmy dzwoniły z zapytaniami – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Urządzenie naziemne do nauki latania na samolotach myśliwskich MiG-29 trafić ma do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Symulator składać się będzie m.in. z kabiny będącej repliką kokpitu myśliwca, stanowiska instruktora, systemów informatycznego i wizualizacji, zestawów części zamiennych oraz wyposażenia pomocniczego. – Dzisiaj bez dobrego symulatora nie można profesjonalnie przygotować się do lotów. Poza tym takie szkolenie oszczędza czas, paliwo i resurs maszyn – mówi ppłk pil. Artur Kałko, dowódca grupy działań lotniczych z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Pilotom z Mińska służy obecnie wysłużony trenażer lotów. Pozwala on wykonywać najprostsze elementy, czyli uruchomienie myśliwca, start, lot po planowanej trasie, lądowanie oraz przećwiczyć niektóre sytuacje awaryjne. Przy czym start i lądowanie nie są dokładnym odwzorowaniem zachowania prawdziwego samolotu, pozwalają jedynie pilotowi właściwie rozłożyć uwagę na przyrządach lotniczych w kokpicie.

Do czego wykorzystywany będzie nowy symulator? Pozwoli on pilotom na kompleksowy trening. Przećwiczą oni misję lotniczą od momentu włączenia silników, kołowania i startu. – Będą mogli także walczyć z przeciwnikiem na krótkich dystansach. Możliwości nowoczesnych symulatorów są bardzo duże. Na taki sprzęt właśnie czekamy – dodaje ppłk pil. Kałko. Dowódca przyznaje także, że w zależności od poziomu zaawansowania takiego urządzenia istnieje możliwość, by włączyć je do sieci symulatorów. Wówczas ćwiczący może szkolić się w najtrudniejszych misjach, czyli takich, gdy w powietrzu znajduje się jednocześnie kilkanaście różnego typu samolotów. Symulator do jednostki trafić ma do końca listopada 2015 roku.

Rok dłużej, bo do listopada 2016 roku, na nowy sprzęt poczekają lotnicy z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Wówczas do bazy w Dęblinie trafi symulator śmigłowca szkolno-treningowego SW-4 Puszczyk. Maszyna zasili budowane obecnie w Dęblinie centrum symulatorów.

Symulator Puszczyka będzie składał się ze stanowiska pilotów (wiernie odwzorowana kabina), miejsca dla instruktora, systemu informatycznego i systemu wizualizacji oraz części zamiennych i pomocniczych. Dodatkowo do Dęblina trafi komputerowy system wspomagania szkolenia oraz wyposażenie sali dydaktycznej. Na symulatorze SW-4 młodzi piloci będą mogli trenować loty o dowolnej porze roku i w różnych warunkach atmosferycznych, np. podczas silnego wiatru. Z podobnego symulatora korzystają już podchorążowie w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1365407940
MIG'iem trzeba się tego pozbyć i zastąpić najnowszą wersją Foxbat killer'a.
5C-16-3D-92
~GJ
1365074160
Dziwne zachowanie IU kupują symulator do Miga w czasie gdy maszyna ta choć świetna tym bardziej że ma modernizowaną awionikę / ale tylko 16szt z 31/ jest przeznaczona do wycofania z SP.Z drugiej zaś strony była propozycja węgierska sprzedaży nam 8 migów i 20 silników za niespełna 20 mln$ i nigdzie nie znalazłem informacji czy nasi skorzystali czy nie.Nadarza się kolejna okazja pozyskania Malezyjskich Migów / mają 16 / i np.zamienić je na PT 91 ( podobno są z nich zadowoleni) albo coś innego.Jest jeszcze kilka zakonserwowanych słowackich migów można by było spróbować je pozyskać pamiętając że mamy kompletny serwis tych maszyn w kraju jak i wyszkolone kadry.W takim wypadku przy utrzymaniu 2 a nawet 3 eskadr Miga opłaca się kupować symulator w innym razie to wyrzucone pieniądze.Odnośnie zaś symulatora do SW-4 to właśnie Puszczyk miał być przeznaczony do taniego treningu pilotów a tu nagle potrzebny symulator;
52-19-D3-CB
~GB
1365058320
Poproszę zamówić jeden symulator ponadto dla mnie;)
3C-80-E4-F6

„Zamek” pozostał bezpieczny
Plan na WAM
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Torpeda w celu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Dywersja na kolei. Są dowody
Standardy NATO w Siedlcach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Studenci ewakuowali szpital
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awanse w dniu narodowego święta
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
Kosmiczna wystawa
Im ciemniej, tym lepiej
Marynarze podjęli wyzwanie
„Horyzont” przeciw dywersji
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Dzień wart stu lat
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Merops wdrażany natychmiast
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dostawa Homarów-K
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polski „Wiking” dla Danii
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
My, jedna armia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Ułani szturmowali okopy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dodatkowe zapory
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Gdy ucichnie artyleria
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
„Road Runner” w Libanie
Militarne Schengen
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Is It Already War?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowy bus do szczęścia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO