moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Iskry zostają do lata

Nie w kwietniu, lecz dopiero w lipcu samoloty szkolne Iskra odlecą z Dęblina. – Harmonogram inwestycji realizowanych na lotnisku udało się tak zmienić, by podchorążowie ze Szkoły Orląt mogli się jak najdłużej szkolić na miejscu – wyjaśnia kpt. Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Lotnisko w Dęblinie przechodzi wielkie zmiany. Za 45 mln zł armia buduje tu między innymi wojskowy port lotniczy z wieżą kontroli lotów, bazę kompanii obsługi lotniska, garaże, magazyny i drogi. Inwestycja powinna zostać sfinalizowana do końca 2014 roku.

Jeszcze w grudniu wydawało się, że w związku z pracami Iskry będą musiały opuścić dęblińską bazę na pół roku. Na początek kwietnia zaplanowano przelot samolotów do Łasku albo Mińska Mazowieckiego. W ślad za nimi mieli się tam przenieść instruktorzy oraz uczący się pilotażu podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Na razie jednak nie będzie to konieczne.

– Samoloty, owszem, odlecą z Dęblina, ale jeszcze nie teraz. Przebazowanie zostało przesunięte na lipiec – informuje kpt. Grabarczuk. Iskry najpewniej trafią do Powidza i pozostaną tam przez dwa miesiące.

– Zmienił się harmonogram prac. Zdemontowano dźwigi, które mogłyby przeszkadzać pilotom, pas lotniska zaś uda się odwodnić w ciągu dwóch letnich miesięcy – tłumaczy kpt Grabarczuk. – Musieliśmy dostosować się do terminów, którymi dysponowały inne bazy. Ale korekty są nam na rękę, bo piloci dłużej będą mogli szkolić się na miejscu.

Z lotniska w Dęblinie korzystają piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego oraz przyszli lotnicy ze Szkoły Orląt. Na co dzień stacjonuje tu 38 samolotów Iskra. Polska armia planuje wycofać je z użytku i zastąpić maszynami nowszej generacji. Remont ma przygotować lotnisko na ich przyjęcie.

Lotnisko w Dęblinie jest także bazą dla 24 śmigłowców SW-4 oraz dziesięciu Mi-2. One jednak nie opuszczą obiektu na czas remontu. – Do startów i lądowań potrzebują znacznie mniejszej powierzchni. Realizowane prace nie będą im przeszkadzać – zaznacza kpt. Grabarczuk.

Szkolenie lotnicze podchorążych Szkoły Orląt powinno się rozpocząć w ciągu kilku dni. Po przebazowaniu Iskier będzie kontynuowane w Powidzu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1365073620
~mi;ro - spokojnie . kiedyś - podobno- ktoś napisał , że mam 3 nogi. mam 2.
5C-16-3D-92
~mi;ro
1365002640
Dzisjaj przeczytalem w gazecie i na portalu ,,onet,,Ze Armia Bialoruska zajela by cala wschodnia Polskie az do Wisly w ciagu 12 godzin,,a takze pod wzgledem wyposazenia armia bialoruska jest na miejscu 16 na swiecie a Polska na 60,,To pokazuje prawdziwy obraz Polskiej armi,,,Armi << Nedzy I rozpaczy>>> Strach pomyslec w ile godzin lub minut zajelo by dotarcie Armi Niemieckiej do Wschodnich granic Polski,,
85-CD-2B-92
~scoobydoopoznan
1364988660
Tylko nie przesiadajcie się z Syreny 105 L na nowego zakonserwowanego Trabanta ... .
5C-16-3D-92
~GJ
1364915760
IU MON w dalszym ciągu nie ma pomysłu na nowy samolot szkoleniowy a zastępowanie 38 Iskier przez 8 AJT uważam delikatnie mówiąc za jakieś szaleństwo tym bardziej że podczas negocjacji powinno się raczej rozmawiać o większej ilości ( podstawa biznesu )wtedy można dużo ugrać a nie zaniżać i płacić drogo za szt.a potem równie drogo albo nawet jeszcze drożej dokupywać następne sztuki chyba że planowana jest likwidacja SP po 2025-2030r to w takim razie po co mówić o zakupie 16 nowych samolotów w zamian za Su 22.Jeżeli wodzowie mają plan likwidacji to na te parę lat wystarczy zakupić 8 szt używanych albo L-159 z zapasów Czeskich po 3 mln $ za szt. i nie będzie wtedy płaczu że ktoś wyrzucił kasę przypomnę że plan wydatku na zakup to ok.0,5 mld $ :8 = ponad 60 mln $ za szt.za te pieniądze kupuje się nowoczesny myśliwiec a nie samolocik.Jeżeli zaś planuje się w przyszłości zakupy nowych myśliwców to należało by kupić więcej niż 8 szt. wtedy i cena inna i można składać je w kraju a najlepiej wyprodukować własne, podobno mamy wspaniałych inżynierów i wydajemy miliardy na szkolnictwo wyższe a profitów żadnych dla naszej gospodarki nie widać.Coś ten cały Wielki Plan nie trzyma się kupy chyba że.........
8D-F6-79-61

Niebo pod osłoną
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Niemieckie wsparcie z powietrza
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Snowboardzistka i pływacy na medal
Militarne Schengen
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
The Taste of Military Service
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Combat 56 u terytorialsów
Piątka z czwartego wozu
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Służba w kadrze
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Odpalili K9 Thunder
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Paczka dla bohatera już w drodze!
Wojsko ma swojego satelitę!
Święto sportowców w mundurach
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Historyczna „Wisła”
Plan na WAM
Gala Boksu na Bemowie
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kolejne AW149 nadlatują
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Burza” nabiera kształtów
Najdłuższa noc
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pancerniacy jadą na misję
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dzień wart stu lat
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Seryjny Heron coraz bliżej
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Aby granica była bezpieczna
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Kto zostanie Asem Sportu?
Polski Rosomak dalej w produkcji
Astronauta w Szkole Orląt
Nowe K9 w Węgorzewie
Gdy ucichnie artyleria
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Wisła dopłynęła
Panczeniści na podium w Hamar
W hołdzie poległym
Bałtycki sojusz z Orką w tle

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO