moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.


Używane przez żołnierzy do transportu ludzi, sprzętu i zaopatrzenia samochody ciężarowo-osobowe i mikrobusy nie należą do najmłodszych. Najstarsze – Żuki – mają ponad trzydzieści lat. Nieco tylko młodsze są Lubliny i Fordy Transity.

Od kilku lat wojsko wycofuje ze służby najbardziej wyeksploatowane pojazdy i kupuje nowe. Potrzeby są jednak nadal ogromne.

– Pilnej wymiany wymaga trzydzieści procent mikrobusów znajdujących się w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, a dalsze dwadzieścia sześć procent osiągnęło ponad trzy czwarte zakładanego resursu eksploatacyjnego – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Dodaje, że jeszcze gorzej jest w wypadku popularnych „dostawczaków”. Tam do natychmiastowej wymiany jest prawie czterdzieści procent pojazdów.

Ponieważ przepisy nie zezwalają na przedłużanie resursów technicznych i kilometrowych, np. dzięki remontom generalnym, jedyną receptą na to, aby wojsko nadal miało czym przewozić zaopatrzenie i ludzi, jest kupienie nowych aut.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 81 mikrobusów oraz 47 samochodów ciężarowo-osobowych do 3,5 tony. MON zamierza przeznaczyć na to ponad 20 mln zł.

Mikrobusy muszą być wyposażone w silnik o mocy minimum 150 koni mechanicznych, nawigację satelitarną z mapami Polski i Europy oraz muszą zabierać ośmiu pasażerów. Samochody dostawcze powinny mieć silnik o mocy minimum 120 koni mechanicznych, pięć biegów do przodu, a w ładowni powinna się zmieścić przynajmniej jedna standardowa paleta transportowa.

Oba typy pojazdów muszą być wyposażone w układy stabilizacji toru jazdy i ABS, a ich silniki Diesla muszą być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym.



W ramach „Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013–2022” armia ma kupić ponad siedem tysięcy ciężarówek. Więcej o tzw. programie samochodowym czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

 

Wojsko dostanie nowe ciężarówki

Prawie dziewięćset samochodów ciężarowych kupi w przyszłym roku polska armia. To początek wielkiego programu wymiany aut. Te, którymi wojsko jeździ dzisiaj, są stare, awaryjne i coraz droższe w eksploatacji. W ciągu 5 lat resort zamierza nabyć ponad siedem tysięcy ciężarówek.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze

~castor
1363633080
W dywizjonach rakietowych jeszcze służą pojazdy-rocznik 1968--są dalej na eksploatacji :-) Może inżynierowie, logistycy z tym coś zrobią. Jak się takim sprzętem jedzie przez Polskę to aż wstyd- wytykają palcami i fotki robią.
85-FB-E2-4D

Szczelna sieć dla Tarczy
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Drony w ofensywie
Huta Stalowa Wola na MSPO
„Był twarzą sił powietrznych”
Hekatomba na Woli
Norwegowie budują na polskim poligonie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
„Road Runner” w Libanie
Lepsza efektywność
Na motocyklach śladami historii
Drones on the Offensive
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Detect & Classify: satelity z AI
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Spotkanie Trump-Nawrocki
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Z najlepszymi na planszy
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Zakupy według potrzeb
Najmłodszy w rodzinie
Radary, które widzą wszystko
Beret „na rekinka” lub koguta
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Dwie agresje, dwie okupacje
Zwycięska batalia o stolicę
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Pancerna pięść
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kikimora o wielu twarzach
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Klucz do bezpieczeństwa
Czas nowych inwestycji
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Wielkie zbrojenia za Odrą
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nocne ataki na Ukrainę
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Orlik na Alfę
Pilica+ coraz bliżej
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Baobab z miotaczem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Brytyjczycy żegnają Malbork
Tuga – postrach dronów
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Wyczekiwane przyspieszenie
Nietypowa premiera targowa
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Startuje „Żelazny obrońca”
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO