moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołg T-70 zdał test „w boju”

Kolekcja poznańskiego Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych to ponad 40 pojazdów pancernych i gąsienicowych. Część z nich to  unikaty w skali kraju (a czasami nawet w skali świata). Jedną z takich unikatowych pereł jest jedyny zachowany w Polsce czołg lekki T-70.

Historia

Egzemplarz z kolekcji MBP został wyprodukowany w drugiej połowie roku 1942 lub na początku 1943 w fabryce GAZ w Gorkim. Nie jest znana jego historia wojenna, choć należy przypuszczać, że walczył w szeregach 1 Brygady Pancernej lub 1 Batalionu Rozpoznawczego. Po zakończeniu II wojny światowej w trakcie Akcji "Wisła” brał udział w walkach z sotniami UPA. Trafiony i spalony najprawdopodobniej podczas działań pod Jabłońską Górą.

Postawiony na postumencie przez 30 lat zdobił rynek w Baligrodzie. W późnych latach siedemdziesiątych z inicjatywy pułkownika Stanisława Rozpiątkowskiego został przetransportowany do Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Pancernych im. S. Czarnieckiego w Poznaniu (w zamian do Baligrodu pojechał czołg T34/85 produkcji wojennej ). Po przybyciu do Poznania, T-70 siłami słuchaczy WSOWPanc został  odrestaurowany. Ogromnym nakładem pracy, spaloną skorupę zmieniono w jezdny pojazd.

Kolejny remont

Od tamtego remontu minęło ponad 30 lat i choć T-70 rzadko wyjeżdżał z garażu, zdecydowaliśmy się na kolejny remont.  Silnik ZiS-3, jaki wstawiono w czasie remontu w WSOWPanc był zbyt słaby, by wykonać skręt czołgiem. Dodatkowym problemem była bardzo mocno powyginania (wybuchem ) podłoga. 

Głównym wykonawcą remontu T-70 został wielki przyjaciel Muzeum Broni Pancernej, pan Artur Zys i jego pancerni magicy. To oni z zeszłym roku wyremontowali do stanu jezdnego wydobyty z bagna niemiecki półgąsienicowy ciągnik Sd.Kfz 6, czy sprowadzony z Belgii dla Muzeum II wojny światowej czołg Sherman Firefly. Umowę na remont w imieniu Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych podpisał komendant, pułkownik Piotr Kriese i w październiku zeszłego roku czołg trafił do siedziby firmy PUK Artur ZYS – bazy pancernych magików  w Pławcach pod Poznaniem.

Najtrudniejszym etapem remontu była naprawa wygiętej, wypalonej podłogi. Potem poszło już gładko. Wymieniono silnik: nowy, 140-konny (czyli o mocy takiej, jaką posiadał oryginalny zespół silnikowy GAZ-202 ) spisuje się idealnie. Usprawniono układ chłodzenia, układ wydechowy i elektryczny. Poprawiono także szereg szczegółów, nadając pojazdowi wygląd z lat wojny: wymieniono tłumiki, stelaż tłumików, rury wydechowe, siatkę wlotu powietrza do wentylatorów, siatkę wlotu powietrza silnika, zaślepkę wlotu powietrza, haki holownicze itd, itd. Pojazd został pomalowany od wewnątrz i na zewnątrz. Na koniec uzupełniono wyposażenie zewnętrze – w dużym stopniu oryginalnymi elementami. 

Testy w „boju”

Testy to jeden z przyjemniejszych etapów każdego remontu. Testy alfa odbyły się w bazie pancernych magików.  Testy terenowe zostały połączone z premierowym pokazem czołgu T-70 w czasie inscenizacji bitwy o Poznań na poznańskiej Cytadeli.  Warunki były wymarzone do przeprowadzenia generalnych testów czołgu. Stromy, oblodzony podjazd z miejsca rozładunku na „pole bitwy” (i taki sam wyjazd z Cytadeli), duża i płaska polana, śnieg, błota – lepiej być nie mogło. W rolę dowódcy czołgu wcielił się kustosz Muzeum Broni Pancernej CSWL, major Tomasz Ogrodniczuk, kierowcą był chorąży sztabowy rez. Witek Marcińczyk. Wynik testów, zgodnie z oczekiwaniem – celujący!

Źródło: Maciej Boruń

PZ

autor zdjęć: Muzeum Broni Pancernej CSWL

dodaj komentarz

komentarze

~militbogo
1447520160
nie popieram wydawania państwowych czyli moich na ,, państwowe kolekcje,,muzea powinny być prywatne a te całe jaja z pozyskaniem eksponatów uważam za działania poniżej pasa. politycy poprzyklejani do tego wszystkiego. darmowy grunt pod muzeum u inne Mi nic nigdy nie dał za darmo. kupowałem i kupuje eksponaty za pieniądze a te chłopczyki poprzebierane w mundurki paradne przy muzeum to śmiechu warte wygłupy za pieniądze podatnika.Muzea państwowe do likwidacji. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
7B-A4-03-53
~Bal
1400931360
Ten T 70 u nigdy nie brał udział w walkach z sotniami upa został zniszczony we wrześniu 1944 za Jabłonkami przez Niemców . Akcja " Wisła " to rok 1947. czołg jako pomnik stanął na plantach w Baligrodzie bo tam tymczasowo chowano zmarłych żołnierzy radzieckich z umieszczonego w pobliskiej szkole ( stoi do dziś )punktu sanitarnego.
5E-E7-0F-CA

Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Trening z koktajlami Mołotowa
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt
Polityka fałszywego uśmiechu
Puma i Kuguar na Mazurach
Francja inwestuje w obronność
Wyjątkowa misja
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
IPN szuka szczątków polskich żołnierzy na Litwie
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Starcie pancernych plutonów
Nowy inspektor marynarki wojennej
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Egzamin „Kormorana” na Świnie
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Porady z paragrafem
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
GROM, jak rodziła się legenda
Legenda polskiej partyzantki
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Na jakich zasadach powrót do armii?
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Polskie Bryzy nad Afryką
Scenariusze dla Tygrysów
LOT Szkoły Orląt
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Załoga Bergepanzera w akcji
Eurosatory – osobiste wymogi
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Sukces Trumpa czy Kima?
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Eurosatory 2018 zakończone
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Wojskowi judocy na tatami
Bliski Wschód – definicja chaosu
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Kierunek – wschodnia flanka
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Polskie skrzydła w Afryce
Patrioty bronią nieba na „Saber Strike”
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO