moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Czołg T-70 zdał test „w boju”

Kolekcja poznańskiego Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych to ponad 40 pojazdów pancernych i gąsienicowych. Część z nich to  unikaty w skali kraju (a czasami nawet w skali świata). Jedną z takich unikatowych pereł jest jedyny zachowany w Polsce czołg lekki T-70.

Historia

Egzemplarz z kolekcji MBP został wyprodukowany w drugiej połowie roku 1942 lub na początku 1943 w fabryce GAZ w Gorkim. Nie jest znana jego historia wojenna, choć należy przypuszczać, że walczył w szeregach 1 Brygady Pancernej lub 1 Batalionu Rozpoznawczego. Po zakończeniu II wojny światowej w trakcie Akcji "Wisła” brał udział w walkach z sotniami UPA. Trafiony i spalony najprawdopodobniej podczas działań pod Jabłońską Górą.

Postawiony na postumencie przez 30 lat zdobił rynek w Baligrodzie. W późnych latach siedemdziesiątych z inicjatywy pułkownika Stanisława Rozpiątkowskiego został przetransportowany do Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Pancernych im. S. Czarnieckiego w Poznaniu (w zamian do Baligrodu pojechał czołg T34/85 produkcji wojennej ). Po przybyciu do Poznania, T-70 siłami słuchaczy WSOWPanc został  odrestaurowany. Ogromnym nakładem pracy, spaloną skorupę zmieniono w jezdny pojazd.

Kolejny remont

Od tamtego remontu minęło ponad 30 lat i choć T-70 rzadko wyjeżdżał z garażu, zdecydowaliśmy się na kolejny remont.  Silnik ZiS-3, jaki wstawiono w czasie remontu w WSOWPanc był zbyt słaby, by wykonać skręt czołgiem. Dodatkowym problemem była bardzo mocno powyginania (wybuchem ) podłoga. 

Głównym wykonawcą remontu T-70 został wielki przyjaciel Muzeum Broni Pancernej, pan Artur Zys i jego pancerni magicy. To oni z zeszłym roku wyremontowali do stanu jezdnego wydobyty z bagna niemiecki półgąsienicowy ciągnik Sd.Kfz 6, czy sprowadzony z Belgii dla Muzeum II wojny światowej czołg Sherman Firefly. Umowę na remont w imieniu Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych podpisał komendant, pułkownik Piotr Kriese i w październiku zeszłego roku czołg trafił do siedziby firmy PUK Artur ZYS – bazy pancernych magików  w Pławcach pod Poznaniem.

Najtrudniejszym etapem remontu była naprawa wygiętej, wypalonej podłogi. Potem poszło już gładko. Wymieniono silnik: nowy, 140-konny (czyli o mocy takiej, jaką posiadał oryginalny zespół silnikowy GAZ-202 ) spisuje się idealnie. Usprawniono układ chłodzenia, układ wydechowy i elektryczny. Poprawiono także szereg szczegółów, nadając pojazdowi wygląd z lat wojny: wymieniono tłumiki, stelaż tłumików, rury wydechowe, siatkę wlotu powietrza do wentylatorów, siatkę wlotu powietrza silnika, zaślepkę wlotu powietrza, haki holownicze itd, itd. Pojazd został pomalowany od wewnątrz i na zewnątrz. Na koniec uzupełniono wyposażenie zewnętrze – w dużym stopniu oryginalnymi elementami. 

Testy w „boju”

Testy to jeden z przyjemniejszych etapów każdego remontu. Testy alfa odbyły się w bazie pancernych magików.  Testy terenowe zostały połączone z premierowym pokazem czołgu T-70 w czasie inscenizacji bitwy o Poznań na poznańskiej Cytadeli.  Warunki były wymarzone do przeprowadzenia generalnych testów czołgu. Stromy, oblodzony podjazd z miejsca rozładunku na „pole bitwy” (i taki sam wyjazd z Cytadeli), duża i płaska polana, śnieg, błota – lepiej być nie mogło. W rolę dowódcy czołgu wcielił się kustosz Muzeum Broni Pancernej CSWL, major Tomasz Ogrodniczuk, kierowcą był chorąży sztabowy rez. Witek Marcińczyk. Wynik testów, zgodnie z oczekiwaniem – celujący!

Źródło: Maciej Boruń

PZ

autor zdjęć: Muzeum Broni Pancernej CSWL

dodaj komentarz

komentarze

~militbogo
1447520160
nie popieram wydawania państwowych czyli moich na ,, państwowe kolekcje,,muzea powinny być prywatne a te całe jaja z pozyskaniem eksponatów uważam za działania poniżej pasa. politycy poprzyklejani do tego wszystkiego. darmowy grunt pod muzeum u inne Mi nic nigdy nie dał za darmo. kupowałem i kupuje eksponaty za pieniądze a te chłopczyki poprzebierane w mundurki paradne przy muzeum to śmiechu warte wygłupy za pieniądze podatnika.Muzea państwowe do likwidacji. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
7B-A4-03-53
~Bal
1400931360
Ten T 70 u nigdy nie brał udział w walkach z sotniami upa został zniszczony we wrześniu 1944 za Jabłonkami przez Niemców . Akcja " Wisła " to rok 1947. czołg jako pomnik stanął na plantach w Baligrodzie bo tam tymczasowo chowano zmarłych żołnierzy radzieckich z umieszczonego w pobliskiej szkole ( stoi do dziś )punktu sanitarnego.
5E-E7-0F-CA

Wniosek o wotum nieufności odrzucony
Metoda na samobójcę
Rozpoczęły się obchody Dnia Weterana
Samoloty AWACS, czyli radary na polskim niebie
Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza
„Helikopter w ogniu” 24 lata później
Gen. Rozwadowski – bohater Bitwy Warszawskiej
Strategiczny Przegląd Obronny – MON ujawniło szczegóły
Marynarze z ORP „Czernicki” oddali hołd „Kujawiakowi”
Żołnierze AK uwolnili setki więźniów z obozu NKWD
Polski kontyngent w drodze na misję
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Ruszają testy MSBS
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Żołnierz nowym mistrzem Polski w biegu na 10 000 m
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Samoloty piątej generacji na świecie
Gen. Haller – żołnierz i społecznik
Przygotowania spadochroniarzy do sezonu
Mistrzowie rozpoznania
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Unia Europejska dyskutowała o wspólnej polityce obronnej
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Terroryści na Bałtyku
Polscy czołgiści na międzynarodowych zawodach
Ujawniono nazwy samolotów VIP
Nowy polski automatyczny granatnik
Szkoliliśmy Afgańskie Tygrysy
„Uskok” patronem batalionu OT?
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Taktyczny sprawdzian Czarnej Dywizji
Polscy lotnicy na misji przeciw Daesz
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Saperzy w dolinie Wisły
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Siła polskich specjalsów
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
W Senacie o zasługach gen. Hallera dla polskiej niepodległości
Polscy żołnierze w Rumunii i na Łotwie
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
„Puma ’17” – 15 Brygada ćwiczyła z żołnierzami NATO
Dołącz do zawodowców
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Wiwat specjalsi!
Minister spotkał się z weteranami
W Łodzi stanął pomnik ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej
St. szer. Monika Michalik mistrzynią Europy w zapasach
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Kwiatek dla weterana
Serial telewizyjny o polskich weteranach
Żołnierze ludowego wojska kontra czerwonoarmiści
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Bomby z Nitro-Chemu dla jastrzębi
Arktyczny marsz Rosji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO