moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Czołg T-70 zdał test „w boju”

Kolekcja poznańskiego Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych to ponad 40 pojazdów pancernych i gąsienicowych. Część z nich to  unikaty w skali kraju (a czasami nawet w skali świata). Jedną z takich unikatowych pereł jest jedyny zachowany w Polsce czołg lekki T-70.

Historia

Egzemplarz z kolekcji MBP został wyprodukowany w drugiej połowie roku 1942 lub na początku 1943 w fabryce GAZ w Gorkim. Nie jest znana jego historia wojenna, choć należy przypuszczać, że walczył w szeregach 1 Brygady Pancernej lub 1 Batalionu Rozpoznawczego. Po zakończeniu II wojny światowej w trakcie Akcji "Wisła” brał udział w walkach z sotniami UPA. Trafiony i spalony najprawdopodobniej podczas działań pod Jabłońską Górą.

Postawiony na postumencie przez 30 lat zdobił rynek w Baligrodzie. W późnych latach siedemdziesiątych z inicjatywy pułkownika Stanisława Rozpiątkowskiego został przetransportowany do Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Pancernych im. S. Czarnieckiego w Poznaniu (w zamian do Baligrodu pojechał czołg T34/85 produkcji wojennej ). Po przybyciu do Poznania, T-70 siłami słuchaczy WSOWPanc został  odrestaurowany. Ogromnym nakładem pracy, spaloną skorupę zmieniono w jezdny pojazd.

Kolejny remont

Od tamtego remontu minęło ponad 30 lat i choć T-70 rzadko wyjeżdżał z garażu, zdecydowaliśmy się na kolejny remont.  Silnik ZiS-3, jaki wstawiono w czasie remontu w WSOWPanc był zbyt słaby, by wykonać skręt czołgiem. Dodatkowym problemem była bardzo mocno powyginania (wybuchem ) podłoga. 

Głównym wykonawcą remontu T-70 został wielki przyjaciel Muzeum Broni Pancernej, pan Artur Zys i jego pancerni magicy. To oni z zeszłym roku wyremontowali do stanu jezdnego wydobyty z bagna niemiecki półgąsienicowy ciągnik Sd.Kfz 6, czy sprowadzony z Belgii dla Muzeum II wojny światowej czołg Sherman Firefly. Umowę na remont w imieniu Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych podpisał komendant, pułkownik Piotr Kriese i w październiku zeszłego roku czołg trafił do siedziby firmy PUK Artur ZYS – bazy pancernych magików  w Pławcach pod Poznaniem.

Najtrudniejszym etapem remontu była naprawa wygiętej, wypalonej podłogi. Potem poszło już gładko. Wymieniono silnik: nowy, 140-konny (czyli o mocy takiej, jaką posiadał oryginalny zespół silnikowy GAZ-202 ) spisuje się idealnie. Usprawniono układ chłodzenia, układ wydechowy i elektryczny. Poprawiono także szereg szczegółów, nadając pojazdowi wygląd z lat wojny: wymieniono tłumiki, stelaż tłumików, rury wydechowe, siatkę wlotu powietrza do wentylatorów, siatkę wlotu powietrza silnika, zaślepkę wlotu powietrza, haki holownicze itd, itd. Pojazd został pomalowany od wewnątrz i na zewnątrz. Na koniec uzupełniono wyposażenie zewnętrze – w dużym stopniu oryginalnymi elementami. 

Testy w „boju”

Testy to jeden z przyjemniejszych etapów każdego remontu. Testy alfa odbyły się w bazie pancernych magików.  Testy terenowe zostały połączone z premierowym pokazem czołgu T-70 w czasie inscenizacji bitwy o Poznań na poznańskiej Cytadeli.  Warunki były wymarzone do przeprowadzenia generalnych testów czołgu. Stromy, oblodzony podjazd z miejsca rozładunku na „pole bitwy” (i taki sam wyjazd z Cytadeli), duża i płaska polana, śnieg, błota – lepiej być nie mogło. W rolę dowódcy czołgu wcielił się kustosz Muzeum Broni Pancernej CSWL, major Tomasz Ogrodniczuk, kierowcą był chorąży sztabowy rez. Witek Marcińczyk. Wynik testów, zgodnie z oczekiwaniem – celujący!

Źródło: Maciej Boruń

PZ

autor zdjęć: Muzeum Broni Pancernej CSWL

dodaj komentarz

komentarze

~militbogo
1447520160
nie popieram wydawania państwowych czyli moich na ,, państwowe kolekcje,,muzea powinny być prywatne a te całe jaja z pozyskaniem eksponatów uważam za działania poniżej pasa. politycy poprzyklejani do tego wszystkiego. darmowy grunt pod muzeum u inne Mi nic nigdy nie dał za darmo. kupowałem i kupuje eksponaty za pieniądze a te chłopczyki poprzebierane w mundurki paradne przy muzeum to śmiechu warte wygłupy za pieniądze podatnika.Muzea państwowe do likwidacji. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
7B-A4-03-53
~Bal
1400931360
Ten T 70 u nigdy nie brał udział w walkach z sotniami upa został zniszczony we wrześniu 1944 za Jabłonkami przez Niemców . Akcja " Wisła " to rok 1947. czołg jako pomnik stanął na plantach w Baligrodzie bo tam tymczasowo chowano zmarłych żołnierzy radzieckich z umieszczonego w pobliskiej szkole ( stoi do dziś )punktu sanitarnego.
5E-E7-0F-CA

Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Finał olimpiady o bezpieczeństwie
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Afgański policjant Ahmad Zia potrzebuje pomocy
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Pancerniacy w Nowej Dębie
Dzieci napiszą do żołnierzy na misjach
Nieznane zdjęcia „Hubala”
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Zrozumieć Rosję
Strzelcy konni atakują w Wędrzynie
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Ruszyła selekcja do piłkarskiej reprezentacji Wojska Polskiego
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Kobiety na misjach
Natowski zespół bliżej Ukrainy
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Powołanie do WOT krok po kroku
Transportowce nad Powidzem
Dowództwo WOT gotowe do działania
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Migawki z Afganistanu
Natowscy żołnierze odwiedzili Piotrków Trybunalski
Uprowadzenie przywódców polskiego podziemia
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Priorytety MON-u w 2017 roku
„Orka” powstanie w Polsce
Uwaga, rejon skażony!
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
„Grom” i „Błyskawica” – najnowocześniejsze okręty w II RP
Nocne szkolenie lotników morskich
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Płetwy dla komandosów
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Moździerze dla OT
Legionista w boju
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Gen. Mika o zmianach w armii
Ruszyła wielkanocna „Paczka dla bohatera”
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO