moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze na traktory

Mają mieć przynajmniej sto koni mechanicznych, po dwanaście biegów do tyłu i do przodu, klimatyzację i być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym. Polska armia chce kupić czterdzieści nowych ciągników rolniczych, które zastąpią wyeksploatowane czterdziestoletnie traktory.


Kiedy w PRL-u wojsko miało swoje gospodarstwa rolne, siły zbrojne posiadały tysiące ciągników rolniczych. Teraz, kiedy armia nie musi już hodować świń i krów ani uprawiać zboża i ziemniaków, w służbie zostało ponad czterysta. Mają je na wyposażeniu wojskowe oddziały gospodarcze, ośrodki szkolenia poligonowego oraz bazy lotnicze. Jak podkreśla ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, traktory są niezbędne do ich codziennego funkcjonowania.

– Wojsko ma ogromne areały zarówno leśne, jak i rolne, za które jest odpowiedzialne. Bez ciągników nie da się zrobić w poligonowych lasach przecinki, nie da się wytyczyć pasów bezpieczeństwa – wyjaśnia ppłk Chmiel, dodając, że z traktorów korzystają także marynarze i lotnicy. – Zimą wszyscy używają ich do odśnieżania, a obsługi lotnisk – do koszenia trawy oraz kołowania statków powietrznych.

Nowe traktory są naszej armii niezbędne, bo te które obecnie posiada, są w coraz gorszym stanie technicznym. Spośród czterystu ciągników czterdzieści cztery zostały zakwalifikowane jako „nieużytkowe”. W najbliższym czasie trafią do Agencji Mienia Wojskowego. Z resztą nie jest lepiej. Większości ciągników kończą się bowiem resursy techniczne i w najbliższych latach trzeba będzie je wycofać ze służby.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 40 ciągników rolniczych. Firmy zainteresowane kontraktem mają czas do 2 kwietnia na złożenie ofert handlowych. Wojsko szuka maszyn o mocy przynajmniej 100 koni mechanicznych, z klimatyzowanymi kabinami, które mogą być napędzane – poza klasycznym paliwem – także paliwem lotniczym.

Ciągniki trafią m.in. do Ośrodków Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Żaganiu, Wędrzynie, Orzyszu, Drawsku Pomorskim, baz lotniczych w Łasku, Powidzu i Dęblinie a także portów w Gdyni i Świnoujściu.

MON zamierza przeznaczyć na nowe ciągniki kilka milionów złotych.


 

O zakupach dla polskiej armii czytaj na portalu polska-zbrojna.pl

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~badygard
1362247500
Tak zlikwodowali OWC to se kupią traktory wypasione !!! A czy SUFO to tańsze od OWC?
42-B7-31-2A

Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Rusza program „wGotowości”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Mundurowi z benefitami
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Polski „Wiking” dla Danii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Odznaczenia za wzorową służbę
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Brytyjczycy na wschodniej straży
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomnik nieznanych bohaterów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Sukces Polaka w biegu z marines
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kaman – domknięcie historii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kolejny kontrakt Dezametu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szansa na nowe życie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Starcie pancerniaków
Nowe zasady dla kobiet w armii
Męska sprawa: profilaktyka
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Standardy NATO w Siedlcach
Koniec dzieciństwa
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kircholm 1605
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze mają nowe motorówki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Arteterapia dla weteranów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sportowcy na poligonie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Inwestycja w bezpieczeństwo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nie daj się zhakować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO