moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzi mogą bronić się... tydzień

Wypowiedzi szefa sztabu generalnego szwedzkich sił zbrojnych z grudnia 2012 roku o tym, że w przypadku ograniczonego ataku zbrojnego Szwecja jest w stanie bronić się przez tydzień, wywołały burzliwe publiczne dyskusje na temat szwedzkiej polityki obronnej i jej sił zbrojnych – pisze Justyna Gotkowska, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, współautorka raportu „W regionie siła – Stan i perspektywy współpracy wojskowej wybranych państw obszaru od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego”.

Debaty są niezwykle istotne ze względu na ich wpływ na toczące się prace nad strategią bezpieczeństwa Szwecji na lata 2015-2018. Może ona wprowadzić korekty do dotychczasowej polityki szwedzkiego rządu i przynieść większe inwestycje w obronę kraju i zwiększenie współpracy z NATO w regionie Europy Północnej. Debata unaocznia problem, jakim dla Szwecji stały się rezultaty redefinicji jej polityki obronnej i przekształceń sił zbrojnych w ostatnim dwudziestoleciu, w regionie postrzeganym jako coraz mniej stabilny.

W latach 90. Szwecja zrezygnowała z neutralności, charakteryzującej się nieangażowaniem się po jakiejkolwiek ze stron międzypaństwowego konfliktu zbrojnego i zaczęła określać się jako państwo bezaliansowe, tj. pozostające poza sojuszami wojskowymi i dowolnie kształtujące swoją politykę w czasie wojny. Transformacja szwedzkiej armii w kierunku armii ekspedycyjnej ograniczyła zdolności Szwecji do obrony kraju. W 2009 roku Szwecja przyjęła doktrynę „solidarności” z państwami nordyckimi i unijnymi, w ramach której wyraziła również oczekiwanie pomocy ze strony tych państw w przypadku zagrożenia (mając na myśli NATO). Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli Sojuszu podważyły jednak zasadność takiej polityki szwedzkiego rządu, a w połączeniu z wypowiedziami szefa sztabu szwedzkiej armii unaoczniły, że Szwecja zmuszona jest do poszukiwania nowej formuły dla zapewnienia własnego bezpieczeństwa.

Wojna rosyjsko-gruzińska w 2008 roku oraz wcześniejsze działania rosyjskie w regionie Arktyki (m.in. wznowienie lotów bombowców strategicznych) i ataki cybernetyczne na Estonię wpłynęły na przewartościowanie szwedzkiej polityki. W Szwecji nastąpił wzrost poczucia zagrożenia i prawdopodobieństwo zaistnienia kryzysów w regionie Morza Bałtyckiego i Arktyki. Powodem są zwiększające się możliwości wydobycia i transportu surowców energetycznych, transportu morskiego i rybołówstwa oraz prowadzona reforma i modernizacja rosyjskiej armii.

W strategii bezpieczeństwa z 2009 roku rząd postawił więc zadania zapewnienia integralności terytorialnej i suwerenności politycznej na równi z udziałem w polityce zarządzania kryzysowego. Zobowiązał też siły zbrojne do ponownego wprowadzenia planowania obronnego. Nie wykluczył pojawienia się kryzysów i konfliktów w regionie Europy Północnej w przyszłości, które pośrednio lub bezpośrednio dotknęłyby Szwecję. Jednocześnie jednak wprowadzane od kilku lat plany transformacji sił zbrojnych w stronę modelu ekspedycyjnego były zasadniczo kontynuowane.

Szwecja stoi przed dużym wyzwaniem: jak kształtować politykę obronną i zapewnić bezpieczeństwo i suwerenność państwa w sąsiedztwie postrzeganym jako coraz mniej stabilne. W szwedzkich dyskusjach pojawiają się różne propozycje: utrzymanie bezaliansowości przy znacznym wzroście wydatków na obronność i korekcie reformy wojskowej; przystąpienie do NATO; dalsze rozwijanie nordyckiej współpracy obronnej w kierunku sojuszu wojskowego; zawarcie szwedzko-fińskiego sojuszu obronnego. W kwestii przystąpienia do NATO w Szwecji nie ma jednak i długo nie będzie konsensusu politycznego i społecznego.

Zmiany w dyskursie i polityce obronnej Szwecji mogą sprzyjać wzmocnieniu bezpieczeństwa w obszarze Morza Bałtyckiego. Większa współpraca polityczna i wojskowa w regionie może pełnić funkcję „prewencyjną” i „odstraszającą” oraz prowadzić do skoordynowanej i szybszej reakcji w przypadku ewentualnych kryzysów.


Tekst opublikowany na stronach Ośrodka Studiów Wschodnich. Pełna treść artykułu.





Jedną z koncepcji budowy systemu bezpieczeństwa w Skandynawii jest szwedzka propozycja stworzenia nordyckiego sojuszu. Więcej o tym pomyśle czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Szwedzi chcą skandynawskich sił zbrojnych

W razie ataku, bronilibyśmy się tydzień – tak ocenił możliwości szwedzkiej armii jej głównodowodzący. Szansą na poprawę bezpieczeństwa ma być współpraca wojskowa z sąsiadami – Danią, Finlandią i Norwegią. Wspólne zakupy, szkolenie i dowodzenie to podstawa propozycji Sztokholmu.
Justyna Gotkowska
Ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1361267820
I tak muszą wejść do NATO.
00-B3-ED-57

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
NATO na północnym szlaku
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Uwaga, transformacja!
NATO on Northern Track
Pierwszy polski technik AH-64
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Więcej hełmów dla żołnierzy
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Pytania o europejską tarczę
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czarne oliwki dla sojuszników
Odliczanie do misji na Łotwie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wiedza na czas kryzysu
Wioślarze i triatlonistka na podium
Husarz na straży nieba
Medyczne wnioski z pola walki
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ameryka daje wsparcie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W obronie wschodniej flanki NATO
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwsi na oceanie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Awanse na Trzeciego Maja
25 lat w NATO – serwis specjalny
Zmiany w dodatkach stażowych
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Daglezje poszukiwane
Wojna w świętym mieście, epilog
Posłowie dyskutowali o WOT
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pływacy i maratończycy na medal
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO