moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe śmigłowce do przewozu VIP-ów

Pierwszy z pięciu nowoczesnych Sokołów do przewozu VIP-ów za kilka dni trafi do wojskowej bazy lotniczej. Nowe maszyny mają klimatyzowany salonik dla pasażerów, pokładowe telefony komórkowe, a nawet odtwarzacze audio-wideo. Na ich pokładzie będzie mogło podróżować osiem osób.


Piloci z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego, która zajmuje się przewozem najważniejszych osób w państwie, zakończyli testy nowego Sokoła. Śmigłowiec W-3WA w porównaniu z maszynami starszego typu, którymi teraz latają politycy, jest bardziej wyciszony, a ze względu na wytłumienie drgań także łatwiejszy w pilotażu.

– Sokół ma też zmienione niektóre wskaźniki przyrządów w kabinie pilotów – mówi ppłk Andrzej Sitarz z Dowództwa Sił Powietrznych, który testował nowy produkt Świdnika. Jakie to wskaźniki? M.in. radar pogodowy i GPS.

– Celowo zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – wyjaśnia ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Na pokładzie nowego Sokoła może podróżować osiem osób i dwuosobowa załoga. Salonik dla VIP-ów jest klimatyzowany, wyposażony w audio-wideo i pokładowy telefon komórkowy.

Sokół o numerze 1014, który za kilka dni trafi na wojskowe lotnisko na Okęciu, jest pierwszym z pięciu, które otrzyma stacjonująca tam 1 Baza Lotnictwa Transportowego. Pozostałe maszyny mają tam trafić do jesieni.

Umowę na dostawę śmigłowców w grudniu 2011 roku podpisał PZL Świdnik z Inspektoratem Uzbrojenia. Wartość zamówienia to blisko 189 mln zł. Umowa zakłada, że razem ze śmigłowcami wojsko otrzyma pakiet logistyczny.

1 Baza Lotnictwa Transportowego powstała rok temu po rozformowaniu 36 specpułku. Po katastrofie smoleńskiej w jej flocie zostały jedynie śmigłowce: Sokoły i Mi-8. Wycofano samoloty pasażerskie Tu-154 i Jak-40. Najważniejsze osoby w państwie podróżują teraz czarterowanymi embraerami i wojskowymi transportowcami CASA.

* * * * *

Parametry techniczne śmigłowca W-3A Sokół

Maksymalna masa startowa - 6400 kg
Masa śmigłowca pustego - 3850 kg
Moc startowa - 2x662 kW
Maksymalna moc ciągła - 2x574 kW
Maksymalna prędkość przelotowa - 235 km/h
Prędkość dopuszczalna - 260 km/h
Prędkość wznoszenia - 8,5 m/s
Maksymalny zasięg - 734 km
Maksymalny zasięg
z dodatkowym zbiornikiem paliwa
- 1180 km

 


 


Zmieniły się przepisy dotyczące przewożenia wojskowymi samolotami i śmigłowcami najważniejszych osób w państwie. O nowych zasadach czytaj więcej:

 

Nowe przepisy dla lotów z VIP-ami

Doświadczenie w lotach bojowych i przynajmniej 1000 godzin za sterami samolotu – takie wymogi będzie musiał spełnić pilot przewożący najważniejsze osoby w państwie. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lutego 2013 roku.

Poznajcie ppłk. Marka Miłosza, pilota, który latał z najważniejszymi osobami w państwie: prezydentami, premierami, parlamentarzystami, a także papieżem Janem Pawłem II.

 

Najlepszy pilot, który latał z VIP-ami

Ppłk Marek Miłosz należy do grona najbardziej doświadczonych lotników – za sterami śmigłowców spędził aż 5 tys. godzin. Z papieżem Janem Pawłem II latał nad Tatrami, rządową delegację z premierem Leszkiem Millerem uratował przed lotniczą katastrofą. Właśnie zdobył tytuł Pilota Roku 2012 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

MKS

autor zdjęć: ppłk pil. Andrzej Sitarz

dodaj komentarz

komentarze

~mi;ro
1359307200
Brawo,Brawo,,Malymi kroczkami cos sie w koncu dzieje i cos odbowujemy,,milo sie czyta takie artykuly,
65-CD-32-E1
~ws
1359122820
Czy to jest fabrycznie nowy śmigłowiec czy tylko zmodernizowany starszy egzemplarz ?
33-7F-19-59
~GJ
1359106020
NO Bravo!!!! A gdzie te zapowiedziane 26 śmigieł dla armii nie wspomnę już o obiecankach 70 nawet nie ruszyli z miejsca,żadnych specyfikacji,żadnych rozmów nic ale dla własnej wygody taxi już jest brawo brawo należy się 45 tyś premii...
E2-43-6B-4A
~st szer xyz
1359099240
No w końcu coś nowego. Mimo wielkich kosztów popieram tę inwestycję. W Polsce powinno się wprowadzać nowy sprzęt nasz sprzęt może nie najlepszy technologicznie ale przyzwoity, nowy i nasz !
45-B0-90-84

Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
 
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ramię w ramię z aliantami
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Mundury w linii... produkcyjnej
Zachować właściwą kolejność działań
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Święto stołecznego garnizonu
Na straży wschodniej flanki NATO
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Strażacy ruszają do akcji
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Barwy walki
V Korpus z nowym dowódcą
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO on Northern Track
Sprawa katyńska à la española
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
25 lat w NATO – serwis specjalny
Szpej na miarę potrzeb
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Front przy biurku
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Prawda o zbrodni katyńskiej
Zmiany w dodatkach stażowych
Szarża „Dragona”
Przygotowania czas zacząć
NATO na północnym szlaku
Optyka dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, epilog
Głos z katyńskich mogił
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kolejne FlyEle dla wojska
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zbrodnia made in ZSRS
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Rakiety dla Jastrzębi
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Odstraszanie i obrona
Ocalały z transportu do Katynia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO