moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsza wojskowa pilot-instruktor

Wychowała się w Dęblinie, zasypiała przy szumie śmigieł i silników samolotów. Por. Anna Górecka jest dziś jedyną w Siłach Powietrznych kobietą pilotem-instruktorem. Wyszkoliła już kilkudziesięciu pilotów śmigłowców. Kilka dni temu uzyskała uprawnienia do nauki latania na trzecim typie śmigłowca – W-3 Sokół.


Por. Anna Górecka służy w Lotniczej Grupie Poszukiwawczo-Ratowniczej w Powidzu. Podstawowym zadaniem pilotów tej jednostki jest szkolenie personelu – młodych pilotów – którzy służyć będą w grupach poszukiwawczo-ratowniczych w Krakowie, Mińsku Mazowieckim i Świdwinie. Kilka dni temu por. Górecka zdobyła uprawnienia do szkolenia młodych pilotów z latania na Sokole. Jest pierwszą kobietą-pilotem w SP, która pracuje jako instruktor lotów.

Od dziecka lubiłam samoloty i interesowałam się lotnictwem – wspomina por. Anna Górecka. Jej ojciec, ppłk Andrzej Krajewski – dziś emerytowany pilot, często zabierał ją do jednostki i na wojskowe lotnisko. Po studiach wojskowych przez kilka lat uczyła młodych podchorążych pilotażu na śmigłowcach, głównie na szkolnych Mi-2 i SW-4 Puszczyk, dziś lata i uczy na W-3 Sokół.

Ale droga do wojskowej kariery nie była łatwa. Była w liceum ogólnokształcącym, gdy dowiedziała się, że Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych zaczęła przyjmować kobiety. Postanowiła wtedy zrealizować swoje marzenia – zaczęła przygotowywać się do egzaminów wstępnych. Jej ojciec był wówczas dyrektorem Liceum Lotniczego w Dęblinie, a mama cywilnym pracownikiem wojska. Jednak oboje odradzali jej służbę wojskową, podkreślali, że to zbyt ciężkie wyzwanie dla kobiety. Ale nie chciała ich słuchać. Postawiła wszystko na jedną kartę, nie szukała innych – cywilnych kierunków studiów. Zapisała się do aeroklubu, gdzie uczyła się pilotażu na samolocie Zlin-42.

W 2000 roku zdała egzaminy i jako jedna z 10 kobiet rozpoczęła naukę w dęblińskiej „Szkole orląt”. Była wśród czterech pań, które w szkole uczyły się pilotażu. Studia wspomina jako czas ciężkiej pracy.

– Zawsze byłam wysportowana, więc zajęcia fizyczne nie były dla mnie żadnym problemem. Problemem były za to przedmioty typowo techniczne. Koledzy i tata pomagali mi na pierwszym roku w nauce nawigacji i aerodynamiki – wspomina porucznik Górecka. Nigdy jednak nie żałowała swojego wyboru. – Kocham swoją pracę i nigdy nie zamieniłabym jej na nic innego – przyznaje.


Po promocji dostała przydział do 1 Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie (dzisiejsza 41 Baza Lotnictwa Szkolnego). Od 2007 roku por. Anna Górecka pracuje jako instruktor. Za sterami śmigłowców spędziła ponad 1000 godzin, co jest bardzo dobrym wynikiem (np. podoficer roku Sił Powietrznych chor. sztab. Mariusz Pankow przez 29 lat służby w powietrzu spędził 2,5 tysiąca godzin). Przez ponad cztery lata uczyła podchorążych techniki pilotażu na śmigłowcach Mi-2 i SW-4 Puszczyk.

Przyznaje, że praca instruktora jest wymagająca, ale według niej nie ma znaczenia, czy na fotelu instruktora w śmigłowcu siedzi kobieta czy mężczyzna. – Nikt nigdy nie ułatwiał mi pracy, tylko dlatego, że jestem kobietą. Mam czasami wrażenie, że więcej się ode mnie wymaga niż od pozostałych pilotów. Mam duże doświadczenie, odpowiednio wysoki nalot, dlatego skierowano mnie na szkolenie instruktorskie. Chciałabym, żeby inne kobiety-piloci podnosiły swoje kwalifikacje i też były instruktorkami – mówi por. Górecka.

– Lubię uczyć innych. Mam z tego ogromną satysfakcję. Cieszy mnie to, że mój uczeń reaguje na moje polecania, poprawia swoje błędy. Już kilkudziesięciu moich wychowanków lata po Polsce – opowiada por. Górecka i dodaje: – Na początku byłam bardzo zestresowana. Trzeba bardzo uważać, bo nawet jeśli uczeń teorię ma opanowaną na piątkę, to kiedy siada w śmigłowcu, zapomina połowę tego, co wiedział.

Do jednostki por. Górecka przyjeżdża motocyklem. Jeździ chopperem, Junakiem M16. Dlaczego nie wybrała ścigacza? – To tak, jak z lataniem. Inni wolą szybkie samoloty i szybkie motocykle. Ja wybrałam śmigłowce, a jazda chopperem sprawia mi po prostu wielką przyjemność – mówi.

– Ania jest skromna, ale to profesjonalistka, jest jedną z bardziej doświadczonych pilotów w bazie – mówi kpt. Włodzimierz Baran z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

W jednostce ma pseudonim „Kraja”. To skrót od jej panieńskiego nazwiska – Krajewska. – „Kraja” to taki nasz Tom Cruise, tyle że w spódnicy. No i nie gwiazdorzy tak, jak on – żartuje jej kolega z pracy.

MKS

autor zdjęć: Włodzimierz Baran; arch. pryw. Anny Góreckiej

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1370187420
Sie ma to sie ma,jak mozna to mozna bo niby dlaczego nie.Ci co wymawiaja znajomosci i kontakty robia to bo sami niewiele potrafia i chcieli by by ktos cos zrobil za nich.Konyakty i znajomosci to tylko narzedzie.Przynajmniej wlasciwe geny na wlasciwym miejscu w postaci pieknej kobiety.Gratuluje.
FA-3B-9A-B7
~osa1975_30
1355916540
GRATULACJE !!!!!!!!
B1-32-B1-EF
~HUGO
1355916480
Szacun wielki!!!
5C-11-A2-2B
~BoskiKobe
1355864580
Gratuluje Aniu...koleżanko po fachu....oby tak dalej...pozdrawiam z szerokim uśmiechem.... kobe :-))
F5-D1-2F-EF
~Dareczek
1355817900
LGPR nie szkoli pilotów dla GPRów!
BA-38-66-0F

Edukacja z bezpieczeństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Pamięć łączy pokolenia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec dzieciństwa
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Sportowcy na poligonie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomnik nieznanych bohaterów
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Abolicja dla ochotników
Zasiać strach w szeregach wroga
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Operacja NATO u brzegów Estonii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Starcie pancerniaków
Mity i manipulacje
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Standardy NATO w Siedlcach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MID w nowej odsłonie
„Road Runner” w Libanie
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Husarze bliżej Polski
Sukces Polaka w biegu z marines
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Niespokojny poranek pilotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO