Ostatni transportowiec już w Polsce
1 grudnia, wylądował w Polsce − najpierw w Warszawie, a potem w Krakowie − samolot C-295 o numerze 025. To ostatni nowy transportowiec, który dotarł do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w tym roku.
Z fabryki w Sewilli w Hiszpanii przyprowadziła go załoga w składzie: dowódca − kpt. Arkadiusz Markowicz, II pilot – mjr Krzysztof Dzido, technik pokładowy – mjr Daniel Kubić i technik załadunku − kpt. Robert Antkowiak. Maszyna pochodzi z partii pięciu zamówionych przez Inspektorat Uzbrojenia w firmie Airbus Military na podstawie umowy zawartej 29 czerwca 2012 roku. Dołączyła do 13 maszyn tego typu, użytkowanych przez personel bazy.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
tekst: kpt. Maciej Nojek
PZ
autor zdjęć: MON
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pływacy i maratończycy na medal
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiedza na czas kryzysu
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Awanse na Trzeciego Maja
NATO on Northern Track
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Pytania o europejską tarczę
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Polki pobiegły po srebro!
Pilecki ucieka z Auschwitz
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Daglezje poszukiwane
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, epilog
Medyczne wnioski z pola walki
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Pierwsi na oceanie
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Husarz na straży nieba
Posłowie dyskutowali o WOT
Uwaga, transformacja!
W obronie wschodniej flanki NATO
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Więcej hełmów dla żołnierzy
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
25 lat w NATO – serwis specjalny
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wioślarze i triatlonistka na podium
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Czarne oliwki dla sojuszników
Pierwszy polski technik AH-64
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Odliczanie do misji na Łotwie
komentarze