moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrowersyjna promocja Świdnika

Bez zgody Ministerstwa Obrony Narodowej PZL-Świdnik w reklamach swojego wielozadaniowego śmigłowca wykorzystał wojskowe mundury. Armia chce, by firma wycofała te reklamy. – Według mnie zawierają one ukrytą, błędną informację, jakoby wojsko korzystało z tych śmigłowców – mówi płk Andrzej Wiatrowski, rzecznik Sztabu Generalnego.


Od kilku tygodni w prasie pojawiają się reklamy nowego wielozadaniowego śmigłowca AW-149. Producentem sprzętu jest firma PZL-Świdnik SA Agusta Westland. Wersji reklam jest kilka. Jedna z nich przedstawia żołnierza w mundurze z pustynnym kamuflażem, czyli takim, w którym żołnierze jeżdżą na misję. Żołnierz z plakatu ma na głowie bordowy beret, który jest znakiem rozpoznawczym spadochroniarzy. Jednak w Polsce nie każdy może nosić mundur.

Warunki określają dwa rozporządzenia ministra obrony narodowej. Jedno z 2004 r., które opisuje wzory mundurów i zasady ich noszenia przez żołnierzy zawodowych i kandydatów. Reguluje też kwestie oznak wojskowych. Drugie z 2005 r. mówi o zakazach używania munduru i jego części. Cywile w szczególnych przypadkach mogą uzyskać zgodę na jego noszenie. Taką decyzję wydaje tylko kierownictwo resortu obrony. Młodzież, instruktorzy i specjaliści ze stowarzyszeń lub organizacji społecznych zazwyczaj zawierają z MON porozumienia w tej sprawie.

Jednak do Departamentu Wychowania i Promocji Obronności MON w ostatnim czasie nie wpłynęła żadna prośba od PZL-Świdnik o wydanie zgody na użycie mundurów. Czy złamali prawo?

– Wystąpienie w stroju podobnym do munduru nie jest zabronione, natomiast nie można wykorzystywać prawdziwych oznaczeń: godła, znaków rozpoznawczych, oznak jednostek i innych – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony.

A takie „spadochroniarze” z reklamy Świdnika mają. Reklama śmigłowca oburzyła wojskowych jeszcze z innego powodu. Na zdjęciu widać, jak żołnierz tuż po powrocie z misji przytula rodzinę, a za jego plecami stoi nowy śmigłowiec. Wszystko opatrzone jest podpisem „Współczesne wyzwania wymagają najlepszych rozwiązań, by nasi żołnierze bezpiecznie wrócili do domu”. Według wojskowych taki komentarz sugeruje, że tylko śmigłowce są w stanie zagwarantować im bezpieczny powrót do domu.

– To manipulacja. Śmigłowców AW-149 nie ma w wyposażeniu sił zbrojnych, a żołnierze wracają z misji amerykańskimi samolotami – mówi płk Andrzej Wiatrowski, rzecznik Sztabu Generalnego WP. Oficer dodaje, że od momentu, kiedy zobaczył reklamę w jednej z ogólnopolskich gazet, był zaniepokojony, że wizerunek żołnierza pojawia się w niej bezprawnie. – Według mnie zawiera ona ukrytą, błędną informację, jakoby wojsko korzystało z tych śmigłowców. To przekaz podprogowy – stanowczo podkreśla płk Wiatrowski.

Sprawa jest o tyle kontrowersyjna, że MON rozpisał przetarg na zakup śmigłowców, a PZL-Świdnik, obok dwóch innych firm, bierze w nim udział.

Rzecznik prasowy SGWP swoimi podejrzeniami podzielił się z ministerstwem obrony i Żandarmerią Wojskową. Od zarządu PZL-Świdnik dowiedział się m.in., że firma zweryfikuje kampanię promocyjną nowego śmigłowca i nie ma zamiaru nadużywać wizerunku żołnierza. Sztab Generalny zapewnia, że sytuację będzie monitorował. – Tym tematem będziemy się zajmować dopóki firma nie zrezygnuje z tych reklam – zapowiada płk Wiatrowski.

Zwróciliśmy się do PZL-Świdnik z prośbą o wypowiedź w tej sprawie. Magdalena Sposób z biura zarządu w rozmowie telefonicznej poinformowała, że firma w tej chwili nie będzie komentować sytuacji.

Artykuł 61. Kodeksu wykroczeń mówi, że osoba, która publicznie używa lub nosi odznaczenie, odznakę, strój lub mundur, do których nie ma prawa, podlega karze grzywny do 1000 zł albo karze nagany. W MON na razie nikt nie mówi o wstąpieniu na drogę sądową przeciwko Świdnikowi. – W przypadku nagminnego naruszania prawa MON może wstąpić na drogę sądową. Jednak bierzemy pod uwagę rozwiązanie sprawy polubownie – mówi ppłk Jacek Sońta.

W ubiegłym roku w reklamie samochodu Hyundai wystąpił ubrany w mundur aktor Tomasz Karolak. Agencja reklamowa za bezprawne wykorzystanie munduru przeprosiła MON i Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej. Jednak nie wszyscy producenci omijają prawo. W 2004 r. w jednym z periodyków ukazała się reklama firmy Harris, producenta radiostacji wojskowych, w której pojawił się wizerunek polskiego żołnierza. Na taką promocję firma uzyskała zgodę MON. Niedawno wojskowy samolot F-16 pojawił się w reklamie wody mineralnej. Nie wystąpili w niej jednak żołnierze, a aktorzy byli w mundurach, które nie są obowiązującym strojem lotników Sił Powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1351591620
Wielkie mecyje,LOT też reklamuje że ma Dreamlinera a go nie ma,może Świdnik sprzeda taniej albo wyremontuje jakiegoś Sokoła w zamian,zobaczymy jakie odszkodowanie dostanie LOT od Boeinga za niedotrzymanie terminu
67-72-F9-69

NATO na północnym szlaku
 
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, epilog
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Barwy walki
Szpej na miarę potrzeb
Na straży wschodniej flanki NATO
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Zachować właściwą kolejność działań
Głos z katyńskich mogił
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Święto stołecznego garnizonu
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Strażacy ruszają do akcji
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna na detale
W Italii, za wolność waszą i naszą
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Charge of Dragon
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, część druga
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Gunner, nie runner
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
NATO on Northern Track
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Sprawa katyńska à la española
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Front przy biurku
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kadisz za bohaterów
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Szarża „Dragona”
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zmiany w dodatkach stażowych
Przygotowania czas zacząć
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO