moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Fortece na kołach dla polskich komandosów

Kilkanaście nowych samochodów terenowych typu HMMWV dostali żołnierze z Wojsk Specjalnych. Wozy wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych zostały wyposażone w  karabiny Manroy M2, które  potrafią wystrzelić ponad 500 pocisków na minutę. Na specjalne życzenie polskich komandosów ich nowe HMMWV skonstruowano tak, by były lżejsze, szybsze i bardziej zwrotne.


Nowe wozy dla komandosów były niemal szyte na miarę. Amerykanie, u których Wojska Specjalne zamówiły te samochody, musieli spełnić kilka warunków. W zamówionym przez Polaków modelu mieli wprowadzić takie poprawki, by wozy różniły się od wersji  wyprodukowanych dla komandosów innych armii.

Realizacja kontraktu trwała od końca ubiegłego roku. W wyniku uzgodnień technicznych do naszych wojsk trafiły więc taktyczne samochody osobowo-terenowe, jakich w naszym kraju i wielu innych nikt jeszcze nie używał. Kilkanaście HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) model 1165A1 Special Ops trafiło m.in. do Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca.

Uzbrojenie nowych HMMWV jest potężne. W zmodernizowanej i dodatkowo opancerzonej wieżyczce zamontowane zostały słynne i szanowane przez komandosów pięćdziesiątki, czyli wielkokalibrowe karabiny maszynowe Manroy M2 kalibru 12,7 mm. Potrafią one wystrzelić ponad 500 pocisków na minutę. Dodatkowo w 5 miejscach wozu (na drzwiach, burtach skrzyni ładunkowej oraz jej tylnej części) zamontowane zostały specjalne obrotowe i uchylne uchwyty-wysięgniki. Są one przeznaczone do szybkiego montażu belgijskich ręcznych karabinów maszynowych FN Minimi kalibru 7,62 mm o szybkostrzelności około tysiąca pocisków na minutę.

Polski model 1165 A1 jest nietypowy. Komandosi zażyczyli sobie zmniejszenia masy pojazdu na rzecz zwiększenia dynamiki, zwrotności i szybkości jazdy. Uszczuplone zostało w ten sposób opancerzenie wozu. Na przykład drzwi pojazdu są tak zwanymi połówkami pozbawionymi okien. Zrezygnowano z ich fabrycznego – ciężkiego opancerzenia na rzecz lżejszego z wymiennych płyt kewlarowych.

W pojeździe Special Ops, w zależności od rodzaju zamontowanego sprzętu łączności, może ruszyć do akcji siedmio- lub ośmioosobowa sekcja operatorów.

W ramach zawartej umowy do naszych Wojsk Specjalnych trafiły także HMMWV w wersji wozu dowodzenia. Najnowsze modele pojazdu mają takie ogumienie, które pozwala na jazdę nawet pomimo kilkukrotnego przestrzelenia opon. Dzięki zmodernizowanemu systemowi wydechowemu i powietrznemu pojazdy mogą jeździć w wodzie o głębokości około jednego metra.

HMMWV są najbardziej znanymi na świecie taktycznymi pojazdami osobowo-terenowymi. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w 1985 r. Cieszą się uznaniem na całym świecie, ponieważ posiadają napęd na wszystkie cztery koła. Na wozach można montować różnorodne systemy uzbrojenia, dowodzenia  oraz inny specjalistyczny osprzęt.

Od 1985 r. platforma  HMMWV została poddana wielu unowocześnieniom i ulepszeniom.
Standardowy model 1165 w zależności od opancerzenia produkowany jest w wersjach A i B. Został zaprojektowany tak, aby wytrzymywał trudne warunki terenowe, na przykład takie jak w Afganistanie. Ładowność modelu 1165 uzależniona jest od rodzaju zastosowanego pancerza i wynosi około 2 t.

W pojeździe HMMWV 1165 zastosowano silnik V8 GEP, 6.5 l turbodiesel oraz 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Pojazd posiada też automatyczny system gaśniczy oraz tak zwany centralny układ pompowania kół. Ma dodatkowy zbiornik na paliwo i specjalne schowki na sprzęt komandosów. HMMWV są przystosowane do przerzutów lotniczych – mogą je transportować nawet śmigłowce.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Archiwum Jednostki Wojskowej Komandosów

dodaj komentarz

komentarze

~do GJ
1350590160
Brawo ! Święta racja kolego. Polski przemysł zbrojeniowy celowo jest doprowadzany do upadku.
AA-07-07-FD
~GJ
1350558720
Ile to znowu kosztowało przecież mamy już ten złom w polskim wojsku o o dziwo na specjalne życzenie specjalnie dla przyjaciół z Polski przecież tego nie da się słuchać co za brednie a co z naszymi autami Dziki Tury Żubry i co tam jeszcze gania po puszczy złe za tanie czy co?
5D-90-72-DD

Kolejne AW149 nadlatują
„Burza” nabiera kształtów
Nowe K9 w Węgorzewie
Militarne Schengen
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Gala Boksu na Bemowie
Snowboardzistka i pływacy na medal
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Mundurowi z benefitami
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Combat 56 u terytorialsów
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Dzień wart stu lat
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pancerniacy jadą na misję
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Aby granica była bezpieczna
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Odpalili K9 Thunder
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Najdłuższa noc
Kto zostanie Asem Sportu?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
W hołdzie poległym
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Święto sportowców w mundurach
Paczka dla bohatera już w drodze!
Niebo pod osłoną
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Piątka z czwartego wozu
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Panczeniści na podium w Hamar
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Służba w kadrze
Wojsko ma swojego satelitę!
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Seryjny Heron coraz bliżej
Niemieckie wsparcie z powietrza
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Astronauta w Szkole Orląt
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
The Taste of Military Service
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Polski Rosomak dalej w produkcji
Wisła dopłynęła
Historyczna „Wisła”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO