moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ił-476, czyli odmłodzony gigant

Rosjanie gruntownie zmodernizowali samolot transportowy Ił-76. Nowa wersja potężnej maszyny pod nazwą Ił-476 została wyposażona w mocniejsze silniki i nowoczesną awionikę. Po raz pierwszy ma się wzbić w powietrze w przyszłym miesiącu. Rosyjski resort obrony chce do 2020 r. kupić sto tych maszyn.

Ił-476 jest odmłodzoną wersją Ił-76, którego produkcja rozpoczęła się w latach 70-tych. Poza Rosją najwięcej tych samolotów użytkują Ukraina, Algieria, Chiny i Indie. Budowa nowego wariantu transportowca wpisuje się w program modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji.

Samolot ma przewozić ładunki o maksymalnej masie 50 ton. Oznacza to, że może zmieścić np. transportery opancerzone czy bojowe wozy desantowe. Dla porównania Ił-76 mógł przewozić co najmniej kilka ton mniej. Nowy model wyposażony jest w nowoczesną awionikę glass cockpit oraz silniki turbowentylatorowe PS-90A-76. Pozwalają one latać na wysokości do 13100 metrów i lądować na lotniskach leżących do 3500 metrów nad poziomem morza. Transportowiec będzie osiągał prędkość 850 kilometrów na godzinę.  Zasięg lotu to sześć tysięcy kilometrów, Ił-76 może latać na odległość ok. 5 tys. kilometrów.

Pierwszy lot Iła-476 ma się odbyć we wrześniu. Choć wcześniej jego testy przesuwano już kilka razy.

Seryjne Iły-476 powinny zacząć opuszczać zakłady w Uljanowsku w 2015 roku. Rosyjskie ministerstwo obrony planuje kupić do 2020 roku sto tych samolotów w wersji transportowej oraz do tankowania powietrznego. Ił-476 ma być też platformą dla nowego rosyjskiego AWACS-a.

Zakupy tych maszyn stanowią element szerszego programu modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji. W lutym wicepremier Dmitrij Rogozin poinformował, że zakłady „Aviastar-SP” mają do 2020 roku zbudować dla sił zbrojnych dziesięć nowych Rusłanów i zmodernizować następne 22 . Do tego kolejnych 46-47 gigantów powstanie dla firm przewozowych „Wołga-Dniepr” i „Polet”, które jak zauważył wicepremier, można w razie potrzeby również wykorzystać do celów wojskowych. Poza  tym Rosja współfinansuje wraz z Ukrainą prace nad transportowcem An-70, do 2020 r. zamierzają zamówić 60 sztuk tych maszyn.

Źródło: RIA-Novosti, Aviadvigatiel

wr

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Szpej na miarę potrzeb
 
SOR w Legionowie
Rekordziści z WAT
Wojna w świętym mieście, epilog
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Sandhurst: końcowe odliczanie
Szybki marsz, trudny odwrót
Zachować właściwą kolejność działań
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ameryka daje wsparcie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wojna w świętym mieście, część druga
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Metoda małych kroków
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kadisz za bohaterów
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ramię w ramię z aliantami
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W Italii, za wolność waszą i naszą
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Na straży wschodniej flanki NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO on Northern Track
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Sprawa katyńska à la española
Front przy biurku
Wojna na detale
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wytropić zagrożenie
Charge of Dragon
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Gunner, nie runner
Pod skrzydłami Kormoranów
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Święto stołecznego garnizonu
Kolejne FlyEye dla wojska
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO