moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Turawa wie wszystko o lotnictwie

Kiedyś wojskowi lotnicy przeglądali tony dokumentów, dziś klikają w klawiaturę i już wiedzą: czy samolot był naprawiany i dlaczego, jakie języki zna pilot, a nawet kiedy chorował. Wszystko dzięki Turawie, teleinformatycznemu systemowi Sił Powietrznych.

Turawa powstała z myślą o bezpieczeństwie wojskowych operacji w przestworzach. Teleinformatyczny system, w którym można znaleźć wszystko o wypadkach lotniczych i zdolnościach pilotów zbudowali inżynierowie z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na podstawie założeń Inspektoratu MON do spraw Bezpieczeństwa Lotów. Od pół roku korzystają z niego wszystkie jednostki Sił Powietrznych. Ale plany zakładają, że w przyszłości Turawa połączy Siły Powietrzne, Wojska Lądowe i Marynarkę Wojenną w spójny system sterowania bezpieczeństwem lotów żołnierzy.

– Mówi się, że regulaminy lotnicze pisane są krwią pilotów. Jeżeli dochodzi do nieprawidłowości, to trzeba natychmiast zadbać, żeby nigdy się już nie powtarzały. Turawa pozwala na szybkie działanie, a dzięki niej informacja trafia dokładnie tam, gdzie powinna – mówi podpułkownik dr Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.

System to ogromna baza danych o eksploatacji samolotów i śmigłowców. W głównej mierze gromadzi i przetwarza informacje o uszkodzeniach sprzętu. Są w nim szczegółowe opisy niebezpiecznych zdarzeń lotniczych, łącznie z ekspertyzami komisji, które badają przyczyny takich wypadków.

Jak działa? Jeżeli zdarzy się, że samolot ma awarię techniczną, dowódca jednostki lub inspektor bezpieczeństwa może sprawdzić w systemie, czy inne maszyny miewały podobne problemy. Jeżeli okaże się, że tak, to do czasu wyjaśnienia przyczyn awarii, samoloty mogą zostać wyłączone z eksploatacji.

Turawa wie też wszystko o lotnikach. Przebiegu służby wojskowej pilotów i techników. Przełożeni mogą zajrzeć do systemu, by sprawdzić wykształcenie żołnierza, ile godzin spędził w powietrzu lub jakie zna języki obce. Z sieci dowiedzą się np. jakie badania lekarskie przeszedł lotnik i jak na nich wypadł, kiedy był na urlopie i obozie kondycyjnym. Dzięki temu dowódcy mogą lepiej planować loty, dobierać skład załóg i szkolić personel lotniczy.

Z systemu korzystają także inspektorzy bezpieczeństwa lotów. – Kiedyś podczas kontroli w jednostkach „beelowcy” przeglądali tony dokumentów. Trudno było o precyzję i dokładność. Nie raz zdarzało się, że za sterami siadał pilot bez ważnych badań lekarskich albo dopuszczeń do lotów – opowiada kapitan Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego – Odkąd służby BL posługują się Turawą, taka sytuacja jest po prostu niemożliwa. Przełożeni na bieżąco – online – mogą weryfikować personel, jego zadania, szkolenie, loty i inne informacje, a system znacznie skraca czas obiegu dokumentów.

Co ciekawe, Turawa działa wykorzystując komercyjny Internet. Pierwotne założenia mówiły, że będzie uruchomiona w oparciu o  resortową sieć MIL-WAN. Jednak inżynierowie nie chcieli czekać na jej rozwój. Wykorzystanie Internetu do stworzenia systemu zawierającego informacje niejawne było nowością i wymagało wysiłku, aby uzyskać zezwolenia wymagane przez Służby Kontrwywiadu Wojskowego. – Dane są zaszyfrowane. Nie ma więc możliwości, żeby informacje, dotyczące na przykład pilotów, dostały się w niepowołane ręce. A fakt, że Turawa bazuje na zwykłym Internecie, sprawia, że teoretycznie moglibyśmy ją uruchomić w dowolnie wybranym miejscu – dopowiada dr Kaleta z instytutu.

Turawa ściśle współpracuje ze swoją starszą siostrą – systemem Samanta. Ten ostatni gromadzi wyłącznie informacje związane z techniką lotniczą. Obecnie ITWL pracuje także nad wprowadzeniem Systemu Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16.

Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze


Inwestycja w bezpieczeństwo
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Starcie pancerniaków
Czy to już wojna?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sportowcy na poligonie
Marynarze mają nowe motorówki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kircholm 1605
Kaman – domknięcie historii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wellington „Zosia” znad Bremy
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe zasady dla kobiet w armii
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mity i manipulacje
Abolicja dla ochotników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polski „Wiking” dla Danii
Koniec dzieciństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nie daj się zhakować
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zasiać strach w szeregach wroga
Kolejny kontrakt Dezametu
Rusza program „wGotowości”
Arteterapia dla weteranów
OPW budują świadomość obronną
Męska sprawa: profilaktyka
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Awanse generalskie na Święto Niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO