moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Turawa wie wszystko o lotnictwie

Kiedyś wojskowi lotnicy przeglądali tony dokumentów, dziś klikają w klawiaturę i już wiedzą: czy samolot był naprawiany i dlaczego, jakie języki zna pilot, a nawet kiedy chorował. Wszystko dzięki Turawie, teleinformatycznemu systemowi Sił Powietrznych.

Turawa powstała z myślą o bezpieczeństwie wojskowych operacji w przestworzach. Teleinformatyczny system, w którym można znaleźć wszystko o wypadkach lotniczych i zdolnościach pilotów zbudowali inżynierowie z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na podstawie założeń Inspektoratu MON do spraw Bezpieczeństwa Lotów. Od pół roku korzystają z niego wszystkie jednostki Sił Powietrznych. Ale plany zakładają, że w przyszłości Turawa połączy Siły Powietrzne, Wojska Lądowe i Marynarkę Wojenną w spójny system sterowania bezpieczeństwem lotów żołnierzy.

– Mówi się, że regulaminy lotnicze pisane są krwią pilotów. Jeżeli dochodzi do nieprawidłowości, to trzeba natychmiast zadbać, żeby nigdy się już nie powtarzały. Turawa pozwala na szybkie działanie, a dzięki niej informacja trafia dokładnie tam, gdzie powinna – mówi podpułkownik dr Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.

System to ogromna baza danych o eksploatacji samolotów i śmigłowców. W głównej mierze gromadzi i przetwarza informacje o uszkodzeniach sprzętu. Są w nim szczegółowe opisy niebezpiecznych zdarzeń lotniczych, łącznie z ekspertyzami komisji, które badają przyczyny takich wypadków.

Jak działa? Jeżeli zdarzy się, że samolot ma awarię techniczną, dowódca jednostki lub inspektor bezpieczeństwa może sprawdzić w systemie, czy inne maszyny miewały podobne problemy. Jeżeli okaże się, że tak, to do czasu wyjaśnienia przyczyn awarii, samoloty mogą zostać wyłączone z eksploatacji.

Turawa wie też wszystko o lotnikach. Przebiegu służby wojskowej pilotów i techników. Przełożeni mogą zajrzeć do systemu, by sprawdzić wykształcenie żołnierza, ile godzin spędził w powietrzu lub jakie zna języki obce. Z sieci dowiedzą się np. jakie badania lekarskie przeszedł lotnik i jak na nich wypadł, kiedy był na urlopie i obozie kondycyjnym. Dzięki temu dowódcy mogą lepiej planować loty, dobierać skład załóg i szkolić personel lotniczy.

Z systemu korzystają także inspektorzy bezpieczeństwa lotów. – Kiedyś podczas kontroli w jednostkach „beelowcy” przeglądali tony dokumentów. Trudno było o precyzję i dokładność. Nie raz zdarzało się, że za sterami siadał pilot bez ważnych badań lekarskich albo dopuszczeń do lotów – opowiada kapitan Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego – Odkąd służby BL posługują się Turawą, taka sytuacja jest po prostu niemożliwa. Przełożeni na bieżąco – online – mogą weryfikować personel, jego zadania, szkolenie, loty i inne informacje, a system znacznie skraca czas obiegu dokumentów.

Co ciekawe, Turawa działa wykorzystując komercyjny Internet. Pierwotne założenia mówiły, że będzie uruchomiona w oparciu o  resortową sieć MIL-WAN. Jednak inżynierowie nie chcieli czekać na jej rozwój. Wykorzystanie Internetu do stworzenia systemu zawierającego informacje niejawne było nowością i wymagało wysiłku, aby uzyskać zezwolenia wymagane przez Służby Kontrwywiadu Wojskowego. – Dane są zaszyfrowane. Nie ma więc możliwości, żeby informacje, dotyczące na przykład pilotów, dostały się w niepowołane ręce. A fakt, że Turawa bazuje na zwykłym Internecie, sprawia, że teoretycznie moglibyśmy ją uruchomić w dowolnie wybranym miejscu – dopowiada dr Kaleta z instytutu.

Turawa ściśle współpracuje ze swoją starszą siostrą – systemem Samanta. Ten ostatni gromadzi wyłącznie informacje związane z techniką lotniczą. Obecnie ITWL pracuje także nad wprowadzeniem Systemu Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16.

Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sztuka i służba w jednym kadrze
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kosmiczny Perun
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Mity i manipulacje
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
DragonFly czeka na wojsko
Bóbr na drodze Hannibala
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Kolejne „Husarze” w powietrzu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niezłomni w obronie
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W poszukiwaniu majora Serafina
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Transbałtycka współpraca
Szli po odznakę norweskiej armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„JUR” dla terytorialsów
Priorytetowe zaangażowanie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Koniec dzieciństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Maratońskie święto w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Polski „Wiking” dla Danii
W wojsku orientują się najlepiej
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Standardy NATO w Siedlcach
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO