moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Najpierw nowa baza, potem samoloty

Wojsko rozbudowuje bazę w Dęblinie, w której mają stacjonować samoloty do szkolenia pilotów F-16 – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 100 milionów złotych.

Samoloty do szkolenia pilotów maszyn naddźwiękowych: F-16 i MiG-29 resort obrony chciał kupić już cztery lata temu. Myślano wtedy o samolotach szkolno-bojowych LIFT. Po analizie wycofano się jednak z tego pomysłu. Jak tłumaczyli przedstawiciele resortu, samoloty takie byłyby za drogie. Zdecydowano więc, że do szkolenia pilotów wystarczą tańsze AJT– Advanced Jet Trainer, które wiele lub nawet wszystkie systemy uzbrojenia będą miały tylko symulowane. Przygotowywany jest właśnie przetarg na takie maszyny. – Finalizujemy fazę analityczno-koncepcyjną – mówi rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Małgorzata Ossolińska. Oznacza to, że eksperci kończą pracę nad określeniem wstępnych wymagań, jakie musi spełniać sprzęt.

Jednak Siły Powietrzne już się przygotowują na przyjęcie tych samolotów. – Nowy sprzęt wymaga modernizacji już istniejącej oraz budowy nowej infrastruktury. Dlatego, modernizujemy 41 Bazę Lotnictwa Szkolnego, bo tam będą stacjonować samoloty szkolenia zaawansowanego – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Dodaje, że inwestycje już się zaczęły. – Planujemy wybudowanie portu lotniczego, musimy rozpocząć modernizację magazynów oraz garaży dla sprzętu specjalistycznego. Potrzebny jest też generalny remont nawierzchni lotniskowych – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych.

W jednostce zbudowane zostanie też centrum symulatorowe z nowoczesnymi trenażerami lotów, w tym samolotu AJT. – Piloci będą tam szkolić się na różnych typach symulatorów (samolotów odrzutowych, transportowych i śmigłowców) w okresie przygotowania do wykonywania lotów, wznawiania umiejętności po dłuższych przerwach w lotach, sytuacji awaryjnych na najnowocześniejszym sprzęcie – zapewnia generał.

W ostatniej kolejności zbudowany będzie hangar dla nowych samolotów. – Jego szczegółowy projekt powstanie dopiero wtedy, kiedy będzie wiadomo, jaki konkretnie typ samolotu wygra przetarg – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy dowódcy Sił Powietrznych.

Do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się też personel dęblińskiej bazy. Gen. Stefan Rutkowski, szef Wojsk Lotniczych zapowiedział, że lotnicy zostaną wysłani m.in. na kursy doskonalące za granicą. Ile będzie kosztowało powstanie nowoczesnego centrum szkolenia pilotów? – Trzeba liczyć się z tym, że największe od 30 lat inwestycje na lotnisku w Dęblinie będą kosztować ponad 100 mln złotych – mówi ppłk Goławski.

 

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Siły Powietrzne

dodaj komentarz

komentarze


Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
 
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Głos (z) płonącej Warszawy
W Pomiechówku pochowano ofiary hitlerowskich zbrodni
Polskie firmy na targach w Londynie
Modernizacja Sokołów
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Defendery 2019 – część 3
Jedna misja, jeden zespół
W Indiach mieli swój drugi dom
„Polsce się poświęcam...” – generał znad Bzury
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Umarły dla świata
Stalin czekał i kalkulował
Nowy wiceminister w MON
Iranian Chess Game
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Samochód do desantowania
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
GROM Challenge
Wrzesień ’39 na południu Polski
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Polska nie pozostanie osamotniona
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Irańskie szachy
Klasy wojskowe po nowemu
Agresja sowieckiego kolosa
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Chorwacki test polskich kadetów
Defendery 2019 – część 4
Śląskie sceny z życia
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Nowa misja i nowy sprzęt
Cienka niebieska linia
Walka i dyplomacja
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
Z maratonu programowania do wojska
Rozpoczynamy nową erę
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Thin Blue Line
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Terytorialsi na wysokościach
Oko na Europę
Wojsko wraca do Łomży
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Historia Liberatora wyjaśniona
Sprawdzają Brutusa
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Zapal światło dla ofiar Katynia
Rok Żelaznej Dywizji
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Pamięć o tragedii
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Kosmiczny gość
A Torn Subcontinent

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO