moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak wprowadzić Rosomaka na okręt

  Okazuje się, że załadowanie Rosomaka na pokład samolotu to niełatwe zadanie. Ale żołnierze, którzy będą pełnić dyżur w Grupie Bojowej Unii Europejskiej, poradzili sobie z nim dobrze.

Jeśli wystąpi realne zagrożenie, żołnierze będą musieli przetransportować sprzęt w miejsca oddalone nawet o 6000 kilometrów od Brukseli. A wcześniej załadować go na środek transportu. W trakcie ćwiczeń „Wyzwanie 12” sprawdzają swoje umiejętności.

Wcześnie rano z Wędrzyna ruszyły pierwsze kolumny pojazdów. Żołnierze musieli przetransportować sprzęt i ludzi w rejon konfliktu – tak zakładał scenariusz ćwiczeń. Żołnierze z 4 kompanii manewrowej ćwiczyli transport kolejowy, pozostali – morski w Świnoujściu i lotniczy – w Powidzu. – Kiedy skończymy załadunek do pociągu, pojedziemy do Trzemeszna Lubuskiego, aby tam rozładować sprzęt – mówi dowódca jednostki por. Marcin Konieczny.

W Świnoujściu żołnierze na pokład ORP „Poznań” i „Toruń” załadowali 55 pojazdów wojskowych, między innymi Rosomaki. Kiedy sprawdzą i zabezpieczą sprzęt, będą mogli go rozładować. To dla nich egzamin ze znajomości procedur załadowywania oraz metod rozmieszczenia sprzętu na okrętach. – Na ORP „Poznań” i „Toruń” można przetransportować cały batalion, na przykład ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków – mówi kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik prasowy 8 FOW. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu. Wtedy nie trzeba budować żadnego systemu logistycznego.

Rosomaki wjechały też na pokład Herkulesa C-130 w Powidzu. Jak mówi porucznik Martyna Fedro z biura prasowego 17 Brygady Zmechanizowanej, przy tego typu operacji najważniejsza jest współpraca kierowcy i dowódcy załadowywanego pojazdu. Ponieważ kierowca podczas wjeżdżania na pokład samolotu nie widzi prawie nic, musi polegać na znakach i sygnałach dowódcy. Tylko dzięki ich zgraniu, akcja może się udać.

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Historyczna „Wisła”
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Kalorie to nie wszystko
Wisła dopłynęła
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Militarne Schengen
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Polski Rosomak dalej w produkcji
Niemieckie wsparcie z powietrza
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Mundurowi z benefitami
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Nowe zasady dla kobiet w armii
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Trałowce do remontu
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kolejne AW149 nadlatują
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Niebo pod osłoną
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gdy ucichnie artyleria
Nowe K9 w Węgorzewie
Niemcy dla Tarczy Wschód
Święto sportowców w mundurach
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Wojsko ma swojego satelitę!
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Combat 56 u terytorialsów
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Służba w kadrze
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Najdłuższa noc
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Seryjny Heron coraz bliżej
Smak służby
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Kto zostanie Asem Sportu?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
W ochronie granicy
Amunicja od Grupy WB
Odpalili K9 Thunder
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
„Burza” nabiera kształtów
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Szwedzi w pętli
Panczeniści na podium w Hamar
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Aby granica była bezpieczna
The Taste of Military Service
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gala Boksu na Bemowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO