moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak wprowadzić Rosomaka na okręt

  Okazuje się, że załadowanie Rosomaka na pokład samolotu to niełatwe zadanie. Ale żołnierze, którzy będą pełnić dyżur w Grupie Bojowej Unii Europejskiej, poradzili sobie z nim dobrze.

Jeśli wystąpi realne zagrożenie, żołnierze będą musieli przetransportować sprzęt w miejsca oddalone nawet o 6000 kilometrów od Brukseli. A wcześniej załadować go na środek transportu. W trakcie ćwiczeń „Wyzwanie 12” sprawdzają swoje umiejętności.

Wcześnie rano z Wędrzyna ruszyły pierwsze kolumny pojazdów. Żołnierze musieli przetransportować sprzęt i ludzi w rejon konfliktu – tak zakładał scenariusz ćwiczeń. Żołnierze z 4 kompanii manewrowej ćwiczyli transport kolejowy, pozostali – morski w Świnoujściu i lotniczy – w Powidzu. – Kiedy skończymy załadunek do pociągu, pojedziemy do Trzemeszna Lubuskiego, aby tam rozładować sprzęt – mówi dowódca jednostki por. Marcin Konieczny.

W Świnoujściu żołnierze na pokład ORP „Poznań” i „Toruń” załadowali 55 pojazdów wojskowych, między innymi Rosomaki. Kiedy sprawdzą i zabezpieczą sprzęt, będą mogli go rozładować. To dla nich egzamin ze znajomości procedur załadowywania oraz metod rozmieszczenia sprzętu na okrętach. – Na ORP „Poznań” i „Toruń” można przetransportować cały batalion, na przykład ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków – mówi kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik prasowy 8 FOW. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu. Wtedy nie trzeba budować żadnego systemu logistycznego.

Rosomaki wjechały też na pokład Herkulesa C-130 w Powidzu. Jak mówi porucznik Martyna Fedro z biura prasowego 17 Brygady Zmechanizowanej, przy tego typu operacji najważniejsza jest współpraca kierowcy i dowódcy załadowywanego pojazdu. Ponieważ kierowca podczas wjeżdżania na pokład samolotu nie widzi prawie nic, musi polegać na znakach i sygnałach dowódcy. Tylko dzięki ich zgraniu, akcja może się udać.

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Czas na polskie Borsuki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zawiszacy przywitali Borsuki
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Najdłuższa noc
Holenderska misja na polskim niebie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pancerniacy jadą na misję
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Combat 56 u terytorialsów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Święto sportowców w mundurach
Obywatele chcą być wGotowości
Dzień wart stu lat
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szwedzi w pętli
Orka na kursie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Artylerzyści mają moc!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Kalorie to nie wszystko
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Satelita MikroSAR nadaje
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Niebo pod osłoną
Nowe zdolności sił zbrojnych
Plan na WAM
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Wojsko ma swojego satelitę!
Wojskowa łączność w Kosmosie
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wszystkie Kormorany na wodzie
Smak służby
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe Warmate dla wojska
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Niemieckie wsparcie z powietrza
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO