moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Czerwone maki”: między przesłaniem a niedopracowaniem szczegółów

W ciągu kilku–kilkunastu ostatnich lat polska kinematografia starała się nadrobić kilkudziesięcioletnie zaległości w „rozliczaniu” się z polską historią, podejmując tematy dotychczas omijane szerokim łukiem. Jednym z najdłużej oczekiwanych polskich filmów był ten o bitwie pod Monte Cassino – do jego realizacji przymierzano się jeszcze w latach osiemdziesiątych.

Dlaczego akurat ten temat? Za przyczyną jednego reportera, który swoim uporem, pomimo braku akceptacji rządu RP, „mianował się” korespondentem wojennym przy 2 Korpusie Polskim i unieśmiertelnił tę bitwę w trzytomowym reportażu wydanym w latach 1945–1947. Jak potem wspominał: „Trylogię montecassińską napisałem wbrew przysłanym bubkom-korespondentom, po których nie zostało nic”. Dzięki jego reportażowi opartemu przecież na faktach oraz powstałej wtedy pieśni „Czerwone maki na Monte Cassino” ta bitwa wpisała się w katalog polskich mitów narodowych. Jej obecności w świadomości narodowej sprzyja to, że „Szkice spod Monte Cassino” Melchiora Wańkowicza od 1969 roku znajdują się wśród lektur szkolnych.

Podobno najłatwiej tworzy się scenariusz na podstawie powieści lub reportażu – wystarczy wziąć nożyczki i wyciąć niepotrzebne wątki i sceny. Można sądzić, że tej metody użył reżyser i autor scenariusza „Czerwonych maków” Krzysztof Łukaszewicz. Dzięki temu mógł przywołać, przypomnieć i pokazać na ekranie kilkadziesiąt z kilkuset postaci utrwalonych przez Wańkowicza, a poprzez nie przypomniał też ich formacje. Dla większości widzów będzie to pierwsze spotkanie z takimi postaciami historycznymi, jak np. płk Bronisława Wysłouchowa, komendantka Pomocniczej Wojskowej Służby Kobiet (PWSK), kpt. Władysław Drelicharz, kpt. Adam Studziński z 4 Pułku Pancernego „Skorpion” czy por. Edmund Wilkosz z 3 Dywizji Strzelców Karpackich. Przywołana w filmie postać niedźwiedzia Wojtka jest bez wątpienia bardziej znana.

 

REKLAMA

Do budowy akcji reżyser wykorzystał trwający do dziś dyskurs o sensie tamtej bitwy oraz obecną dyskusję o sensie podejmowania walki w ogóle. Przygotowania oraz samą batalię oglądamy oczami młodego chłopaka, Jędrka Zahorskiego, zdemoralizowanego i straumatyzowanego pobytem w łagrach sowieckich po deportacji w 1940 roku. On chce przeżyć tę wojnę i nie ma zamiaru uczestniczyć w żadnej bezsensownej walce. W rezultacie postać zbuntowanego bohatera staje się wiarygodna dla współczesnego odbiorcy i łatwa do zaakceptowania. Osią akcji jest jego relacja z Polą, młodą sanitariuszką z PWSK, a treścią – powolna zmiana priorytetów młodego buntownika na tle przygotowań do bitwy oraz obydwu natarć. W tym zabiegu pomaga umiejscowienie głównego bohatera – jako podopiecznego redaktora W., z którym przez cały czas przemieszcza się od jednej wysuniętej placówki do drugiej na poszczególnych pozycjach wyjściowych do natarcia. Aby niejako wymusić na zbuntowanym nastolatku bezpośredni udział w „bezsensownej” walce, reżyser musiał nagiąć historię, przy okazji kłaniając się obecnej poprawności politycznej oraz równouprawnieniu, co w oczach współczesnego widza nabiera cech prawdopodobieństwa.

Film opowiada obrazem – ważne są szczegóły, a widzowie są wzrokowcami. Pamiętamy dysonans po zauważeniu zegarka na ręce króla Władysława Jagiełły w „Krzyżakach”… Z reguły film historyczny ma ambicję dotrzeć z przesłaniem do współczesnego widza, a nie tylko opowiedzieć i pokazać historię. Pytanie – na ile można wyważyć aluzje do współczesności z dbałością o szczegóły przekazu. Zaskakuje użycie czechosłowackiego erkaemu ZB wz. 30 w roli „kultowego” Brena, pomimo że Breny są również dostępne w Polsce. Wykorzystanie w filmie czołgu Sherman M4A1 w wersji produkowanej od listopada 1944 roku, czyli po bitwie (i pokrytego zieloną farbą zamiast piaskową), było chyba podyktowane wysokością budżetu filmu. Jak pisałem – detale też są ważne, co nie oznacza, że z tą tezą zgadzają się rekwizytorzy z ekipy filmowej. Reżyser w jednym z wywiadów wspomniał, że o sposobie salutowania przez żołnierzy Korpusu otwartą dłonią, a nie dwoma placami, dowiedział się od członków grup rekonstrukcyjnych, którzy społecznie pełnili funkcję nieetatowych konsultantów historycznych. Akurat konsultant historyczny w filmie historycznym to nie jest to stanowisko, na którym koniecznie trzeba oszczędzić.

Jak rozpoznać, kiedy obraz jest aluzją do współczesności i przesłaniem, a kiedy brakiem dbałości o szczegóły? Można się zastanawiać, czy pokazana w „Czerwonych makach” przed bitwą msza św. polowa, w której kapelani zwróceni byli „posoborowo” twarzami do wiernych, jest ukłonem wobec starej, lecz i obecnie aktualnej zasady, że „w okopach nie ma niewierzących”, czy brakiem troski o taki „szczegół”, jak obowiązujący do 1965 roku ryt trydencki. Tę zasadę oraz wielokulturowy i wielonarodowy charakter 2 Korpusu potwierdza kilkusekundowe ujęcie dwóch polskich żołnierzy oczekujących na sygnał do ostatniego natarcia – żyda kiwającego się podczas modlitwy i katolika odmawiającego różaniec. Kolejny celowy zabieg to przedstawienie wspólnej nauki tekstu trzeciej zwrotki „Czerwonych maków” („Czy widzisz ten rząd białych krzyży…”) przez żołnierzy przed drugim natarciem, podczas gdy Konarski faktycznie ułożył ją następnego dnia po zajęciu klasztoru.

W scenach batalistycznych reżyserowi udało się realistycznie pokazać narastającą zawziętość, upór oraz furię walczących. W filmie nie ma patosu i jakiegokolwiek „upiększania” żołnierskiej śmierci, co może być wyzwaniem dla zbyt wrażliwych uszu. Wańkowicz również nie upiększał bohaterów swojego reportażu. Pomiędzy przekleństwami można usłyszeć dobrą radę – polecenie wydawane przez dowódców podczas natarcia: „Uszy trzymać niżej d…y!”. Nawiasem mówiąc – ta rada jest nadal aktualna…

Biorąc pod uwagę ograniczony budżet produkcji, wynoszący 33 mln złotych, film należy uznać za udany. Jego premiera przypada niedługo przed 80. rocznicą tamtej bitwy i 50. rocznicą śmierci Melchiora Wańkowicza oraz wpisuje się w obchody Roku Melchiora Wańkowicza ustanowionego na rok 2024 uchwałą Sejmu z 28 lipca 2023 roku. Z drugiej strony poddana ostatnio pod publiczną dyskusję propozycja urzędników Ministerstwa Edukacji Narodowej dotycząca wykreślenia „Szkiców spod Monte Cassino” z wykazu lektur dodatkowych wpisuje się w wektor tych obchodów, lecz z przeciwnym zwrotem. Tym bardziej należy docenić upór reżysera filmu w przypominaniu tamtych dni.

ppłk rez. Andrzej Łydka , weteran działań poza granicami państwa

autor zdjęć: Olaf Tryzna

dodaj komentarz

komentarze

~juliusz cezar
1713706200
Podczas spotkania gen, Lasse z gen. Andersem z 2 Korpusu PSZ brał udział także Oficer 11 Szwadronu ŻANDARMERII 2 Korpusu - członek ochrony . Był to mój Ojciec śp. Jerzy Rembowski. Jak wspominał Ojciec decyzja zapadła szybko i wypito po lampce koniaku. Napisał Cezary Władysław Rembowski urodzony 4.4. 1944 r. w Jaffie - Palestyna. Do Polski przyjechaliśmy w 1948 r. i zamieszkaliśmy w ŁODZI Dodam że Mama śp. Zofia Rembowska -PESTKA wystąpiła w filmie M. Waszyńskiego "WIELKA DROGA" w roli statystki
3B-07-3A-C7
~Stefan
1713702720
msza święta w rycie posoborowy weszła od adwentu 1969. Nie była znana wcześniej. Film polski sobie nie radzi z liturgią katolicką, np. "Powstaniec 1863"
BB-1D-8E-96

Morze Czarne pod rakietowym parasolem
 
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
W Italii, za wolność waszą i naszą
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Pod skrzydłami Kormoranów
Weterani pod wszechstronną opieką
Szybki marsz, trudny odwrót
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojna w świętym mieście, część druga
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wytropić zagrożenie
NATO na północnym szlaku
Metoda małych kroków
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Kadisz za bohaterów
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wojna w świętym mieście, epilog
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pierwsi na oceanie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W obronie wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Święto stołecznego garnizonu
Pytania o europejską tarczę
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordziści z WAT
Zmiany w dodatkach stażowych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wioślarze i triatlonistka na podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO