moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kleszcze dla wojska

Wojna w Ukrainie potwierdziła jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – mówił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas uroczystości podpisania umowy ramowej na dostawę dla wojska prawie 300 transporterów rozpoznawczych LOTR Kleszcz.

Konsorcjum, które opracowało nowy Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy – LOTR Kleszcz dostarczy wojsku 280 pojazdów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Kontrakt ma być zrealizowany w latach 2025-2035. Tak przewiduje umowa ramowa podpisana 28 lutego pomiędzy AMZ Kutno oraz Agencją Uzbrojenia. To ile dokładnie zapłaci armia za pojazdy i jak będzie rozpisany szczegółowy harmonogram ich dostaw zostanie ustalone podczas negocjacji umowy wykonawczej.

Obecny na uroczystości parafowania umowy ramowej wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślał, że rząd traktuje modernizację techniczną armii jako priorytet. – Ten kontrakt jest potwierdzeniem, iż będziemy wzmacniali naszą obronność, że przeprowadzimy transformację Sił Zbrojnych RP. Nie ma ważniejszej sprawy niż nasze bezpieczeństwo. To kwestia naszej racji stanu – mówił wicepremier. Kosiniak-Kamysz zaznaczył, że nowe pojazdy dla wojska będą nie tylko produkowane w krajowych zakładach obronnych, ale są również efektem polskiej myśli technicznej.

REKLAMA

– Wojna w Ukrainie potwierdziła z całą mocą jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – powiedział wicepremier.


Film: Magdalena Kowalska-Sendek, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Wiceminister obrony Paweł Bejda przypomniał, że opracowanie LOTR Kleszcz zajęło ponad dekadę, a program był kontynuowany przez cztery kolejne rządy. – Przykład programu Kleszcz pokazuje, że na rzecz bezpieczeństwa można działać ponadpartyjne – przekonywał Paweł Bejda. Natomiast szef resortu obrony zauważył, że nie wszystkie programy modernizacyjne miały równie szczęśliwe zakończenie. – Nasi poprzednicy zerwali kontrakt na śmigłowce Caracal. Siły zbrojne straciły możliwość do modernizacji floty śmigłowcowej. Gdyby doszło do jej podpisania, dziś mielibyśmy te śmigłowce. My się nie obrażamy na rzeczywistość, tylko kontynuujmy umowy w ulepszonym zakresie – wskazywał wicepremier.

Wiceminister Bejda zapewnił, że „jeśli wszystko dobrze pójdzie, jest szansa na kolejne zamówienia w AMZ Kutno”. ¬– Potrzeby Wojska Polskiego są duże w tym zakresie – ocenił wiceminister.

Następca BRDM-2

LOTR Kleszcz waży od 12 do 14 ton (w zależności od specjalistycznego wyposażenia oraz liczby żołnierzy desantu), ma prawie 7 metrów długości, 2,5 metra szerokości i 2,4 metra wysokości.

Pojazd który może samodzielnie pokonywać przeszkody wodne – ma zdolności amfibijne – wyposażony jest w wysokoprężny turbodoładowany silnik o pojemności 7,2 litra, o mocy 326 KM, który umożliwia osiąganie maksymalnej prędkości 100 km/h (na drogach utwardzonych).
Wojsko zleciło opracowanie pojazdu, który w linii zastąpi przestarzałe transportery BRDM-2 pod koniec grudnia 2013 roku. Miało się tym zająć konsorcjum, na którego czele stanęła firma AMZ Kutno S.A., a do którego weszły również: Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia.

Zgodnie z pierwotnym kontraktem prototypowy LOTR miał trafić do wojskowych badań i testów do końca 2016 roku. Z przyczyn formalnych, m.in. zmiany przez wojskowych wymagań taktyczno-technicznych, ostatecznie nastąpiło to w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1709151180
Kto wymyslił ten wzór maskowania na pojeździe? Żenada. Pojazd widoczny jest z daleka.
B7-DF-94-29

Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
 
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, epilog
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Awanse na Trzeciego Maja
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO on Northern Track
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Układ nerwowy Mieczników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Pierwsi na oceanie
Skrzydła IT dla cyberwojsk
„Wielka droga” dostępna online
Ameryka daje wsparcie
NATO na północnym szlaku
Wiedza na czas kryzysu
Odliczanie do misji na Łotwie
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Serwis K9 w Polsce
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Wiosenna burza nad Estonią
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Uwaga, transformacja!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sztuka ochrony zabytków
Gry wojenne w szkoleniu
Pływacy i maratończycy na medal
Zmiany w dodatkach stażowych
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Daglezje poszukiwane
Test współpracy dla bezpieczeństwa
W obronie wschodniej flanki NATO
Medyczne wnioski z pola walki
Więcej hełmów dla żołnierzy
Desant pod osłoną nocy
Pierwszy polski technik AH-64
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Pytania o europejską tarczę
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Husarz na straży nieba
Armia Andersa w operacji „Honker”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO