moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włosi i ich F-35 w Malborku

Cztery supernowoczesne F-35 włoskich sił powietrznych, a wraz z nimi piloci maszyn i dbający o nie technicy od ponad miesiąca stacjonują w bazie lotniczej w Malborku. Są tu, by wykonywać zadania w ramach misji Enhanced Air Policing. – Jesteśmy świetnie przygotowani do takich operacji. Mamy też doskonałe samoloty, które nam to ułatwiają – zapewniają włoscy lotnicy.

Cztery samoloty F-35 z 6 i 32 Skrzydła włoskich sił powietrznych, ich piloci oraz personel techniczny i logistyczny przylecieli do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w sierpniu 2023 roku. Włoscy piloci wzmacniają siły patrolujące wschodnią flankę NATO. Są w ciągłej gotowości, by poderwać samoloty w razie alarmu Alpha Scramble. – W powietrzu musimy zidentyfikować maszyny, które naruszają międzynarodowe regulacje i przepisy – wyjaśnia płk Ciro Maschione, dowódca włoskiego kontyngentu. Podkreśla, że jego piloci szkolą się, by wykonywać m.in. tego typu misje. – Mamy świetnie przygotowany personel oraz statki powietrzne gotowe do takich zadań – zapewnia włoski dowódca.

 

REKLAMA

F-35 już kilkukrotnie były podrywane na sygnał Alpha Scramble. Pierwszy taki alarm ogłoszono 21 września. Włoska agencja prasowa Ansa podała wówczas, że lotnicy zidentyfikowali prawdopodobnie rosyjskie samoloty. – Nie chciałbym podawać zbyt wielu szczegółów, ale od chwili, kiedy tu przylecieliśmy, mieliśmy od pięciu do dziesięciu takich wylotów. Dla nas to żadne zaskoczenie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteśmy w bardzo ważnym dla NATO miejscu – wyjaśnia płk Ciro Maschione. – Mamy też F-35, a to wspaniałe maszyny, dzięki którym każdą misję wykonuje się łatwiej – dopowiada oficer.

Film: Ewa Korsak, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Włosi nie po raz pierwszy realizują misję Baltic Air Policing. Siły powietrzne tego kraju wysyłały już w rejon wschodniej flanki NATO m.in. Eurofightery Typhoon, które pełniły natowski dyżur w Malborku rok temu. – Rzeczywiście bywamy tu często i czujemy się tu jak w domu – śmieje się płk Maschione. – Mamy pełne wsparcie ze strony polskich sił powietrznych – dodaje.

Ze współpracy z włoskimi lotnikami zadowolony jest również płk Mariusz Wiączkowski, dowódca 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. – Ich obecność to wsparcie dla nas i całego NATO – przyznaje. Włoscy i polscy piloci wykonują także wspólne loty treningowe. – Mimo różnych platform powietrznych, nie ma między nami różnic, bo jesteśmy wyszkoleni w tym samym natowskim systemie – mówi dowódca malborskiej bazy. – A loty z włoskimi pilotami i F-35 to dla nas ogromna przyjemność – zapewnia dowódca.

Włoski kontyngent zostanie w Polsce do sierpnia przyszłego roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Aleksander Kruk

dodaj komentarz

komentarze


Skrzydła IT dla cyberwojsk
 
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Więcej hełmów dla żołnierzy
Pływacy i maratończycy na medal
Ameryka daje wsparcie
Zmiany w dodatkach stażowych
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
NATO on Northern Track
Pytania o europejską tarczę
Medyczne wnioski z pola walki
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
W obronie wschodniej flanki NATO
Czarne oliwki dla sojuszników
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Odliczanie do misji na Łotwie
Daglezje poszukiwane
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pierwszy polski technik AH-64
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Husarz na straży nieba
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Tragiczne zdarzenie na służbie
Awanse na Trzeciego Maja
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Uwaga, transformacja!
Polki pobiegły po srebro!
Pilecki ucieka z Auschwitz
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Wiedza na czas kryzysu
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojna w świętym mieście, epilog

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO