moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Waran antydron

Zbudowany przez specjalistów z HSW i czeskiej Tatry wielozadaniowy pojazd 4x4 Waran stał się jednym z bohaterów tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zakłady Mechaniczne „Tarnów” zaskoczyły ekspertów prezentacją na targach wersji antydronowej Warana, której orężem jest opracowany przez „Tarnów” wielolufowy system ogniowy WLKM 12,7 mm.

Zakłady Mechaniczne „Tarnów” są drugim po radomskim „Łuczniku” największym producentem broni strzeleckiej w Polsce, ale przede wszystkim największym w naszym kraju (i liczącym się w Europie) producentem systemów ogniowych średniego kalibru (czyli od 20 do 35 mm) oraz moździerzy.

 

REKLAMA

Firma, korzystając ze swoich doświadczeń dotyczących wielolufowej broni maszynowej (WLKM) i artyleryjskich systemów przeciwlotniczych, od kilku lat pracuje nad mobilnymi systemami ogniowymi, którymi można byłoby zwalczać klasyczne statki powietrzne, a także – a może przede wszystkim – drony. W 2021 roku inżynierowie z Tarnowa opracowali wspólnie z Wojskową Akademią Techniczną system antydronowy, który opiera się na prostym pomyśle – zniszczyć drona gradem kul z wielolufowego karabinu o kalibrze 12,7 mm. Skonstruowany w układzie Gatlinga karabin WLKM może w ciągu minuty wystrzelić nawet 3600 pocisków i pozwala razić cele oddalone o około 2200 metrów. Za wykrycie celu, a potem jego trafienie, odpowiada zaawansowany system wideośledzenia, którego sercem jest nowoczesna głowica optoelektroniczna.

Na XXXI Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego Zakłady Mechaniczne „Tarnów” zaprezentowały najnowszą odsłonę systemu zwalczania BSL. Rok temu nośnikiem broni był Ford pikap, tym razem konstruktorzy zdecydowali się na większe auto – Warana opracowanego przez Hutę Stalowa Wola i czeską Tatrę. Dlaczego? HSW przygotowując Warana w wersji pikap, zadbała o to, żeby wóz świetnie się sprawdzał nawet w najtrudniejszym terenie, a także – co bardzo istotne – żeby dysponował sporą ładownością, umożliwiającą montaż specjalistycznej zabudowy nawet znacznych gabarytów. Inżynierowie z Tarnowa podkreślają, że zapas ładowności pozwoli rozbudować ich system antydronowy o lepsze i cięższe systemy radiolokacyjne oraz optoelektroniczne niż te, które testowali do tej pory.

Projekt systemu antydronowego powstał w ramach umowy dotyczącej pracy badawczej, którą konsorcjum ZM „Tarnów” i Wojskowa Akademia Techniczna podpisały w 2018 roku z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Zakłady Mechaniczne „Tarnów” od lat pięćdziesiątych XX wielu produkują uzbrojenie i sprzęt wojskowy. Polskiej armii dostarczają m.in. karabiny maszynowe UKM-2000, karabiny wyborowe, moździerze LMP-2017 oraz systemy przeciwlotnicze Pilica i Pilica+.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1694278140
Wojsko go nie zamówi. Zbyt duża ilość pocisków do zniszczenia małego drona. Co innego gdyby to były programowalne, wówczas wystarczy 1 pocisk.
DB-07-62-CA

Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
 
Medyczne wnioski z pola walki
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Husarz na straży nieba
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Układ nerwowy Mieczników
Polki pobiegły po srebro!
Daglezje poszukiwane
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Awanse na Trzeciego Maja
Uwaga, transformacja!
Ameryka daje wsparcie
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Pierwszy polski technik AH-64
W obronie wschodniej flanki NATO
Serwis K9 w Polsce
Wojna w świętym mieście, epilog
Wiosenna burza nad Estonią
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wiedza na czas kryzysu
Więcej hełmów dla żołnierzy
Pierwsi na oceanie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO on Northern Track
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Zmiany w dodatkach stażowych
Desant pod osłoną nocy
Pływacy i maratończycy na medal
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sztuka ochrony zabytków
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Odliczanie do misji na Łotwie
Gry wojenne w szkoleniu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Armia Andersa w operacji „Honker”
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Wielka droga” dostępna online
Pytania o europejską tarczę
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO