moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wypadek śmigłowca Mi-24

W poniedziałek rano na Lubelszczyźnie doszło do wypadku lotniczego z udziałem śmigłowca Mi-24. Maszyna należąca do 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych ma uszkodzone podwozie i skrzydło. Dowództwo Generalne RSZ informuje, że nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Okoliczności i przyczyny zdarzenia wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Do wypadku Mi-24 doszło dziś rano w okolicach Białej Podlaskiej w województwie lubelskim. Śmigłowiec z 56 Bazy Lotniczej z Inowrocławia (jednostka jest częścią 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych) został uszkodzony podczas próby przedlotowej.

Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ, Mi-24 ma uszkodzone podwozie i prawe skrzydło. – Nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Cała załoga trafiła do szpitala na kontrolne badania lekarskie – mówi oficer. Teren zdarzenia został zabezpieczony przez służby. Na lądowisko wysłano kilka zastępów straży pożarnej, ale do pożaru śmigłowca nie doszło.

Nie ma jeszcze decyzji dotyczącej zawieszenia lotów na Mi-24. Dowództwo Generalne RSZ podaje, że zgodnie z obowiązującymi w takich przypadkach procedurami okoliczności i przyczyny incydentu wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Projekt Mi-24 powstał na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku w Związku Sowieckim. Charakterystyczną cechą śmigłowca, która czyniła go unikatowym na świecie (w momencie wejścia do służby), była możliwość zabierania na pokład ośmiu żołnierzy desantu.

Polskie wojska lądowe dysponują dwoma typami śmigłowca szturmowego. Mi-24W stacjonują w 56 Bazie Lotniczej w Inowrocławiu, a Mi-24D w 49 Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim. Maszyny doposażono przed misją w Afganistanie. Dostosowano je m.in. do używania gogli noktowizyjnych (modyfikacja tablicy przyrządów, oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego), a także zmodernizowano systemy nawigacji i łączności.

Zgodnie z planami kierownictwa resortu obrony narodowej Mi-24 zostaną w przyszłości zastąpione uderzeniowymi AH-64E Apache. Jesienią ubiegłego roku wicepremier Mariusz Błaszczak przekazał, że do USA zostało skierowane zapytanie ofertowe dotyczące pozyskania 96 śmigłowców Apache w najnowszej wersji Guardian. Maszyny miałyby służyć w lotnictwie wojsk lądowych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsi na oceanie
 
NATO on Northern Track
Pierwszy polski technik AH-64
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej hełmów dla żołnierzy
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie wschodniej flanki NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Awanse na Trzeciego Maja
Polki pobiegły po srebro!
Pływacy i maratończycy na medal
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czarne oliwki dla sojuszników
Zmiany w dodatkach stażowych
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Ameryka daje wsparcie
Daglezje poszukiwane
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pytania o europejską tarczę
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Pilecki ucieka z Auschwitz
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wioślarze i triatlonistka na podium
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Tragiczne zdarzenie na służbie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
NATO na północnym szlaku
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Medyczne wnioski z pola walki
Posłowie dyskutowali o WOT
Uwaga, transformacja!
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wiedza na czas kryzysu
Odliczanie do misji na Łotwie
Wojna w świętym mieście, epilog
Husarz na straży nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO