moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nadchodzi Borsuk

Czas BWP-1 minął. Nadchodzi czas Borsuka – powiedział we wtorek wicepremier Mariusz Błaszczak, który w siedzibie Huty Stalowa Wola zatwierdził umowę ramową na dostawę 1400 bojowych wozów piechoty Borsuk. Minister obrony narodowej zapowiedział, że pierwsze egzemplarze tych pojazdów zostaną przekazane polskiemu wojsku jeszcze w tym roku.

Umowę ramową w sprawie dostawy BWP Borsuk podpisali gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia, i Jan Szwedo, prezes Huty Stalowa Wola. Dokument przewiduje, że do Wojska Polskiego trafią bojowe wozy piechoty Borsuk, a także pojazdy specjalistyczne: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares. Łącznie będzie to 1400 wozów. Pierwsze cztery Borsuki, jeszcze w tym roku, zostaną przekazane 16 Dywizji Zmechanizowanej.


Film: Przemysław Boryczka/ Zbrojna TV

Wicepremier Błaszczak poinformował, że wczoraj Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt, który również zostanie powierzony Hucie Stalowa Wola. – Chodzi o przygotowanie, a potem produkcję bojowego wozu piechoty cięższego niż Borsuk. Ten bojowy wóz piechoty będzie się składał z dwóch podstawowych elementów, a więc z podwozia Kraba, które jest produkowane tu, w HSW na licencji koreańskiej, oraz z wieży, ze zdalnie sterowanego systemu wieżowego 30, który trafi do Borsuka, ale trafi także do tej wersji cięższej Borsuka. Będzie ona podstawowym wyposażeniem dla 18 Dywizji Zmechanizowanej i będzie współpracować z Abramsami, które w już w tym roku znajdą się w wyposażeniu 1 Brygady Pancernej wchodzącej w skład 18 Dywizji Zmechanizowanej – mówił minister obrony. Mariusz Błaszczak przypomniał także, że jednostki są wyposażane zarówno w broń produkowaną w Polsce, jak i sprzęt kupiony w Korei Południowej. – W bardzo szybkim tempie modernizujemy Wojsko Polskie. Odchodzimy od broni postsowieckiej, stawiamy na broń, która jest nowoczesna i zgodna ze standardami Sojuszu Północnoatlantyckiego – podkreślał wicepremier.

Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, przypomniał, że Huta Stalowa Wola to miejsce, w którym są produkowane armatohaubice Krab i samobieżne moździerze Rak. – Borsuk ma szansę, i wierzę że tak się stanie, zostać kolejnym znakiem rozpoznawczym HSW – zaznaczył. Dodał także, że realizowanie tak szerokiej oferty nie byłoby możliwe bez zaangażowania i wiedzy pracowników HSW. – Dzięki temu można podejmować kolejne wyzwania. A takim niewątpliwie jest seryjna produkcja Borsuka – stwierdził.

Z kolei Jan Szwedo, prezes HSW, stwierdził, że podpisana dziś umowa to dla spółki znaczący krok w przyszłość. – Jesteśmy gotowi do produkcji seryjnej – powiedział. – Nie zawiedliśmy do tej pory i nie zawiedziemy teraz – zapewnił.
Historia BWP Borsuk sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi zbrojeniowemu opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W projekt zaangażowało się konsorcjum składające się z kilku firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola. W skład konsorcjum weszły także: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum Sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i został wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S. Umożliwia ona prowadzenie ognia z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze, zintegrowane z wieżą, to sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C oraz podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. Tym, co wyróżnia Borsuka, jest pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się poruszać z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone, postsowieckie BWP-1, które w dużej mierze nie spełniają oczekiwań współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Maciej Nędzyński/ CO MON; grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Awanse na Trzeciego Maja
 
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Posłowie dyskutowali o WOT
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W obronie wschodniej flanki NATO
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Desant pod osłoną nocy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Odliczanie do misji na Łotwie
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Uwaga, transformacja!
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Polki pobiegły po srebro!
Husarz na straży nieba
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Daglezje poszukiwane
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pilecki ucieka z Auschwitz
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwsi na oceanie
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pływacy i maratończycy na medal
Pytania o europejską tarczę
Pierwszy polski technik AH-64
Zmiany w dodatkach stażowych
Medyczne wnioski z pola walki
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, epilog
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Więcej hełmów dla żołnierzy
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wiedza na czas kryzysu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Czarne oliwki dla sojuszników
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO