moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski holding i światowy koncern z pancernym projektem

Polska Grupa Zbrojeniowa oraz koncern zbrojeniowy BAE Systems podpisały porozumienie o współpracy. Chcą wspólnie dostarczać Wojsku Polskiemu pojazdy M88 ARV, czyli wozy zabezpieczenia technicznego przeznaczone dla czołgów Abrams M1A2 oraz zaproponować transportery opancerzone AMPV, które zostały opracowane dla US Army.

BAE Systems to jeden z największych koncernów zbrojeniowych na świecie. Wielonarodowa firma, której najważniejsze spółki córki mieszczą się w Wielkiej Brytanii (BAE Systems plc) oraz Stanach Zjednoczonych (BAE Systems Inc.), jest producentem m.in. okrętów podwodnych typu Astute (opracowanych dla Royal Navy), transporterów Bradley (stworzonych dla US Army) oraz współproducentem m.in. samolotów Eurofighter Typhoon i F-35 Lightning II.

Teraz koncern chce więcej pracować także dla Wojska Polskiego. Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że podpisała z BAE Systems memorandum o dwustronnej współpracy. Firmy zadeklarowały w dokumencie, że chcą wspólnie dostarczać polskiej armii pojazdy dla wojsk lądowych. Mowa o M88A2 Hercules (Armored Recovery Vehicle – ARV), czyli opracowanych przez BAE Systems wozach zabezpieczenia technicznego przeznaczonych dla czołgów Abrams. Polska kupiła od Stanów Zjednoczonych 250 Abramsów, pierwsze dotrą w przyszłym roku. Ale to nie jedyne założenie porozumienia. BAE Systems i PGZ chcą również zaoferować Siłom Zbrojnym RP transportery opancerzone AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), które zostały opracowane przez brytyjsko-amerykański koncern na potrzeby wojsk lądowych USA. Amerykanie zostali wyposażeni w gąsienicowe wozy AMPV w 2020 roku.

Przedstawiciele obu firm zaznaczają, że ich współpraca ma mieć charakter strategicznej kooperacji, a jej efekty „wydatnie przyczynią się do modernizacji technicznej polskiej armii”. – Dzisiejsza umowa to kamień milowy w naszym partnerstwie z PGZ, potwierdzający nasze zaangażowanie w dostarczanie kluczowych zdolności wspierających przedsięwzięcie, jakim jest modernizacja polskiej armii. Przygotowujemy się do dostarczenia najlepszych, najskuteczniejszych rozwiązań w zakresie zabezpieczenia technicznego i pola walki, aby wyposażyć wojska lądowe w nowoczesne, sprawdzone platformy NATO niezbędne do zagwarantowania stabilności w Europie – mówił Jeremy Tondreault, szef BAE Systems Platforms & Services.

PGZ podkreśla z kolei, że dąży do osiągnięcia jak największych korzyści z partnerstwa z każdą firmą zaangażowaną w programy modernizacji Sił Zbrojnych RP. – BAE Systems zapewniła sobie znaczącą pozycję w wojskach lądowych dzięki M88 ARV i na kanwie tego sukcesu pracujemy nad wypracowaniem owocnego formatu współpracy, która zapewni wysokiej jakości usługi dla naszych żołnierzy, a także nowe możliwości dla naszych przedsiębiorstw – komentował Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Sukces Polaka w biegu z marines
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Mity i manipulacje
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ogień z Leopardów na Łotwie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dywersja na kolei. Są dowody
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Awanse w dniu narodowego święta
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Is It Already War?
Kaman – domknięcie historii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Plan na WAM
Pięściarska uczta w Suwałkach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kosmiczna wystawa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowy bus do szczęścia
Czy to już wojna?
Marynarze podjęli wyzwanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Gdy ucichnie artyleria
Torpeda w celu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
My, jedna armia
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Dzień wart stu lat
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Im ciemniej, tym lepiej
Ułani szturmowali okopy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO