moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
 
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Rakiety dla Jastrzębi
NATO on Northern Track
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przygotowania czas zacząć
Ocalały z transportu do Katynia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Prawda o zbrodni katyńskiej
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odstraszanie i obrona
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
SOR w Legionowie
Święto stołecznego garnizonu
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
NATO na północnym szlaku
Głos z katyńskich mogił
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Zbrodnia made in ZSRS
Optyka dla żołnierzy
Szpej na miarę potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażacy ruszają do akcji
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Front przy biurku
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Na straży wschodniej flanki NATO
Mundury w linii... produkcyjnej
Charge of Dragon
Barwy walki
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Szarża „Dragona”
Zachować właściwą kolejność działań
Ramię w ramię z aliantami
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Sandhurst: końcowe odliczanie
Sprawa katyńska à la española
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
V Korpus z nowym dowódcą
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Kadisz za bohaterów
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kolejne FlyEle dla wojska
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO