moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włoskie Air Policing w Polsce

Gdy usłyszą dźwięk alarmu Alpha Scramble, mają zaledwie 15 minut, by zasiąść za sterami samolotu i wzbić się w powietrze. Włoscy piloci pełnią w Polsce misję Air Policing – patrolują przestrzeń powietrzną naszego kraju. Od sierpnia zidentyfikowali 25 rosyjskich samolotów, które wleciały m.in. w przestrzeń nad wodami międzynarodowymi bez włączonego urządzenia identyfikującego.

Włoski kontyngent wspierający natowską misję Baltic Air Policing od 1 sierpnia dyżuruje na lotnisku Królewo niedaleko Malborka. Tworzy go ponad 130 lotników z włoskich baz: 4 w Grosseto, 36 w Gioia del Colle, 37 w Trapani i 51 w Istranie. – Oczywiście nie mogę podać, ilu pilotów jest ze mną w Polsce, jednak stanowią oni znaczną część kontyngentu. Wszyscy mają status combat ready, a ich doświadczenie jest zróżnicowane. Niektórzy mają już za sobą podobne misje, dla innych ta w Polsce jest pierwszą – mówi płk Salvatore Florio, dowódca włoskiego kontyngentu White Eagle. Pod Malborkiem stacjonują również cztery samoloty czwartej generacji Eurofighter Typhoon. Siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, dwa z nich gotowe są poderwać się do lotu, gdy tylko znajdujący się w Niemczech CAOC – dowództwo odpowiadające za prowadzenie misji Air Policing w NATO – ogłosi alarm Alpha Scramble. Dzieje się tak, gdy w patrolowanej przestrzeni powietrznej znajduje się statek powietrzny bez włączonego urządzenia identyfikującego. – W takiej sytuacji NATO nakłada na nas obowiązek poderwania się w ciągu 15 minut po ogłoszeniu alarmu. Ale my robimy to znacznie szybciej – przekonuje płk Florio.

Po raz pierwszy w Polsce Włosi poderwali się na alarm Alpha Scramble 15 sierpnia. – Nasze samoloty wykonywały akurat misję treningową, gdy otrzymaliśmy zadanie przechwycenia samolotu bez włączonego transpondera. Samolot nadlatywał znad Białorusi – mówi dowódca White Eagle. Od tego czasu podobnych operacji wykonali już 19. – Zdarza się, że latamy nawet dwa razy w ciągu dnia – opowiadają piloci. Ich zadanie zwykle polega na zbliżeniu się do samolotu, by sprawdzić, co się dzieje, oraz wykonaniu zdjęcia. – Jesteśmy jak patrol policji, który kontroluje sytuację. Rozpoznajemy nie tylko problem, lecz także samolot, z którym mamy do czynienia – mówi płk Florio. Do tej pory zidentyfikowali 25 samolotów rosyjskich, które zwykle znajdowały się w przestrzeni powietrznej nad wodami międzynarodowymi. Były to m.in. SU-24m, SU-30sm, SU-27p, IŁ-20. – Aby zrobić dobre zdjęcie, musimy znaleźć się bardzo blisko tych samolotów, czasami dzielą nas zaledwie 3 m – tłumaczy lotnik. Rolą pilotów jest również eskortowanie takich statków powietrznych i zmuszenie do powrotu w ich przestrzeń powietrzną. Tego typu misje trwają zwykle kilkadziesiąt minut.

Prócz zadań operacyjnych lotnicy z Włoch prowadzą treningi z polskimi pilotami. – Codziennie wykonujemy takie misje. Czasami to walki w powietrzu, czasami prowadzimy eskorty. Często podgrywamy nieprzyjaciela, który zachowuje się w powietrzu niezgodnie z zasadami – mówi włoski dowódca. – Współpracuje nam się znakomicie – dodaje.

Włosi zostaną w Polsce do 1 grudnia.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera, Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
W poszukiwaniu majora Serafina
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Para ratowników i pies w kopalni złota
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Weterani pamiętają
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
W obronie gazoportu
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Koniec dzieciństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Jednym głosem w sprawie obronności
Medycyna na trudne czasy
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Baltexpo ‘25 wystartowały
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Speczespół wybierze „Orkę”
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
W wojsku orientują się najlepiej
Nowe horyzonty medyków
Historia jest po to, by z niej czerpać
Pływali jak morscy komandosi
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Koniec pewnej epoki
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Abolicja dla ochotników
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kircholm 1605
Wyzwaniem – czas
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
„Road Runner” w Libanie
Maratońskie święto w Warszawie
Europa ma być zdolna do obrony
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Przedwczesny triumf
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kopuła nad bewupem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Owad z drukarki
Okiełznać Borsuka
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Dziki na Legwanach
Drony w natarciu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Apache i Chinook a sprawa polska
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Rekompensaty na nowych zasadach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO