moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włoskie Air Policing w Polsce

Gdy usłyszą dźwięk alarmu Alpha Scramble, mają zaledwie 15 minut, by zasiąść za sterami samolotu i wzbić się w powietrze. Włoscy piloci pełnią w Polsce misję Air Policing – patrolują przestrzeń powietrzną naszego kraju. Od sierpnia zidentyfikowali 25 rosyjskich samolotów, które wleciały m.in. w przestrzeń nad wodami międzynarodowymi bez włączonego urządzenia identyfikującego.

Włoski kontyngent wspierający natowską misję Baltic Air Policing od 1 sierpnia dyżuruje na lotnisku Królewo niedaleko Malborka. Tworzy go ponad 130 lotników z włoskich baz: 4 w Grosseto, 36 w Gioia del Colle, 37 w Trapani i 51 w Istranie. – Oczywiście nie mogę podać, ilu pilotów jest ze mną w Polsce, jednak stanowią oni znaczną część kontyngentu. Wszyscy mają status combat ready, a ich doświadczenie jest zróżnicowane. Niektórzy mają już za sobą podobne misje, dla innych ta w Polsce jest pierwszą – mówi płk Salvatore Florio, dowódca włoskiego kontyngentu White Eagle. Pod Malborkiem stacjonują również cztery samoloty czwartej generacji Eurofighter Typhoon. Siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, dwa z nich gotowe są poderwać się do lotu, gdy tylko znajdujący się w Niemczech CAOC – dowództwo odpowiadające za prowadzenie misji Air Policing w NATO – ogłosi alarm Alpha Scramble. Dzieje się tak, gdy w patrolowanej przestrzeni powietrznej znajduje się statek powietrzny bez włączonego urządzenia identyfikującego. – W takiej sytuacji NATO nakłada na nas obowiązek poderwania się w ciągu 15 minut po ogłoszeniu alarmu. Ale my robimy to znacznie szybciej – przekonuje płk Florio.

Po raz pierwszy w Polsce Włosi poderwali się na alarm Alpha Scramble 15 sierpnia. – Nasze samoloty wykonywały akurat misję treningową, gdy otrzymaliśmy zadanie przechwycenia samolotu bez włączonego transpondera. Samolot nadlatywał znad Białorusi – mówi dowódca White Eagle. Od tego czasu podobnych operacji wykonali już 19. – Zdarza się, że latamy nawet dwa razy w ciągu dnia – opowiadają piloci. Ich zadanie zwykle polega na zbliżeniu się do samolotu, by sprawdzić, co się dzieje, oraz wykonaniu zdjęcia. – Jesteśmy jak patrol policji, który kontroluje sytuację. Rozpoznajemy nie tylko problem, lecz także samolot, z którym mamy do czynienia – mówi płk Florio. Do tej pory zidentyfikowali 25 samolotów rosyjskich, które zwykle znajdowały się w przestrzeni powietrznej nad wodami międzynarodowymi. Były to m.in. SU-24m, SU-30sm, SU-27p, IŁ-20. – Aby zrobić dobre zdjęcie, musimy znaleźć się bardzo blisko tych samolotów, czasami dzielą nas zaledwie 3 m – tłumaczy lotnik. Rolą pilotów jest również eskortowanie takich statków powietrznych i zmuszenie do powrotu w ich przestrzeń powietrzną. Tego typu misje trwają zwykle kilkadziesiąt minut.

Prócz zadań operacyjnych lotnicy z Włoch prowadzą treningi z polskimi pilotami. – Codziennie wykonujemy takie misje. Czasami to walki w powietrzu, czasami prowadzimy eskorty. Często podgrywamy nieprzyjaciela, który zachowuje się w powietrzu niezgodnie z zasadami – mówi włoski dowódca. – Współpracuje nam się znakomicie – dodaje.

Włosi zostaną w Polsce do 1 grudnia.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera, Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Warszawo, do broni!
Świetne występy polskich żołnierzy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Drones on the Offensive
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Hekatomba na Woli
Najmłodszy w rodzinie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Orlik na Alfę
Towarzysze czołgów
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Zakupy według potrzeb
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Norwegowie budują na polskim poligonie
Startuje „Żelazny obrońca”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Strzelanina w bazie US Army
Czas nowych inwestycji
Lepsza efektywność
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Flytrap, czyli młot na drony
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Koniec miękkiej gry
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Dwie agresje, dwie okupacje
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Baobab z miotaczem
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Beret „na rekinka” lub koguta
„Road Runner” w Libanie
„Był twarzą sił powietrznych”
Szczelna sieć dla Tarczy
Wyczekiwane przyspieszenie
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Nocne ataki na Ukrainę
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Zwycięska batalia o stolicę
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Brytyjczycy żegnają Malbork
Z najlepszymi na planszy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Huta Stalowa Wola na MSPO
Na motocyklach śladami historii
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Radary, które widzą wszystko
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Wypadek przed Air Show
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO