moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włoskie Air Policing w Polsce

Gdy usłyszą dźwięk alarmu Alpha Scramble, mają zaledwie 15 minut, by zasiąść za sterami samolotu i wzbić się w powietrze. Włoscy piloci pełnią w Polsce misję Air Policing – patrolują przestrzeń powietrzną naszego kraju. Od sierpnia zidentyfikowali 25 rosyjskich samolotów, które wleciały m.in. w przestrzeń nad wodami międzynarodowymi bez włączonego urządzenia identyfikującego.

Włoski kontyngent wspierający natowską misję Baltic Air Policing od 1 sierpnia dyżuruje na lotnisku Królewo niedaleko Malborka. Tworzy go ponad 130 lotników z włoskich baz: 4 w Grosseto, 36 w Gioia del Colle, 37 w Trapani i 51 w Istranie. – Oczywiście nie mogę podać, ilu pilotów jest ze mną w Polsce, jednak stanowią oni znaczną część kontyngentu. Wszyscy mają status combat ready, a ich doświadczenie jest zróżnicowane. Niektórzy mają już za sobą podobne misje, dla innych ta w Polsce jest pierwszą – mówi płk Salvatore Florio, dowódca włoskiego kontyngentu White Eagle. Pod Malborkiem stacjonują również cztery samoloty czwartej generacji Eurofighter Typhoon. Siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, dwa z nich gotowe są poderwać się do lotu, gdy tylko znajdujący się w Niemczech CAOC – dowództwo odpowiadające za prowadzenie misji Air Policing w NATO – ogłosi alarm Alpha Scramble. Dzieje się tak, gdy w patrolowanej przestrzeni powietrznej znajduje się statek powietrzny bez włączonego urządzenia identyfikującego. – W takiej sytuacji NATO nakłada na nas obowiązek poderwania się w ciągu 15 minut po ogłoszeniu alarmu. Ale my robimy to znacznie szybciej – przekonuje płk Florio.

Po raz pierwszy w Polsce Włosi poderwali się na alarm Alpha Scramble 15 sierpnia. – Nasze samoloty wykonywały akurat misję treningową, gdy otrzymaliśmy zadanie przechwycenia samolotu bez włączonego transpondera. Samolot nadlatywał znad Białorusi – mówi dowódca White Eagle. Od tego czasu podobnych operacji wykonali już 19. – Zdarza się, że latamy nawet dwa razy w ciągu dnia – opowiadają piloci. Ich zadanie zwykle polega na zbliżeniu się do samolotu, by sprawdzić, co się dzieje, oraz wykonaniu zdjęcia. – Jesteśmy jak patrol policji, który kontroluje sytuację. Rozpoznajemy nie tylko problem, lecz także samolot, z którym mamy do czynienia – mówi płk Florio. Do tej pory zidentyfikowali 25 samolotów rosyjskich, które zwykle znajdowały się w przestrzeni powietrznej nad wodami międzynarodowymi. Były to m.in. SU-24m, SU-30sm, SU-27p, IŁ-20. – Aby zrobić dobre zdjęcie, musimy znaleźć się bardzo blisko tych samolotów, czasami dzielą nas zaledwie 3 m – tłumaczy lotnik. Rolą pilotów jest również eskortowanie takich statków powietrznych i zmuszenie do powrotu w ich przestrzeń powietrzną. Tego typu misje trwają zwykle kilkadziesiąt minut.

Prócz zadań operacyjnych lotnicy z Włoch prowadzą treningi z polskimi pilotami. – Codziennie wykonujemy takie misje. Czasami to walki w powietrzu, czasami prowadzimy eskorty. Często podgrywamy nieprzyjaciela, który zachowuje się w powietrzu niezgodnie z zasadami – mówi włoski dowódca. – Współpracuje nam się znakomicie – dodaje.

Włosi zostaną w Polsce do 1 grudnia.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera, Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Nurkowie kontra dywersanci
Rekompensaty na nowych zasadach
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
W obronie gazoportu
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Polski „Wiking” dla Danii
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Jednym głosem w sprawie obronności
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Przedwczesny triumf
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Cios w plecy
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Maratońskie święto w Warszawie
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Krótka droga na Gotlandię
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Kircholm 1605
Pięciobojowe duety na medal
Cichociemni w oczach swoich następców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Soboty z wojskiem
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Koniec dzieciństwa
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Bohaterowie, których etos trwa
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Polskie wojsko na Gotlandii
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Człowiek w pętli
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Podniebny sprawdzian
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Zawiszacy mają „Zjawę”
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Europa ma być zdolna do obrony
Speczespół wybierze „Orkę”
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Dwie agresje, dwie okupacje
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Medale na ściance i na torze regatowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO