moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomak dłużej w Polsce

Umowa licencyjna między spółką Rosomak SA a fińską firmą Patria na produkcję i sprzedaż kołowych transporterów opancerzonych została przedłużona do końca 2028 roku. Umożliwi to spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej realizację kontraktów na dostawę dla Wojska Polskiego m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń.


Polskie siły zbrojne używają Rosomaków od 2004 roku. To dziś podstawowy pojazd jednostek zmotoryzowanych, w linii jest przeszło 800 wozów. Najwięcej – ponad 360 – jest Rosomaków uzbrojonych w wieżę Hitfist-30P. Poza nimi w brygadach zmechanizowanych wojsk lądowych znajdują się m.in. Rosomaki w wersji podstawowej (nieuzbrojone), wozy ewakuacji medycznej, wozy dowodzenia, wozy pomocy technicznej, pojazdy przeznaczone do transportu załóg obsługujących wyrzutnie przeciwpancernych pocisków Spike (tzw. spajkowozy).

Podwozie Rosomaków posłużyło również do opracowania pojazdów przeznaczonych dla innego rodzaju wojsk – artylerii. W ten sposób stworzono m.in. automatyczne 120-milimetrowe moździerze Rak i wozy dowodzenia do tychże komponentów ogniowych, a także artyleryjskie wozy rozpoznawcze.

Rosomak to pojazd, który powstał w oparciu o fińską konstrukcję. W kwietniu 2003 roku polski rząd podpisał kontrakt z fińską firmą Patria na produkcję transporterów w naszym kraju. Na podstawie umowy nabył prawa do wytwarzania i sprzedaży tej konstrukcji na dziesięć lat. W 2013 roku kontrakt został przedłużony o kolejną dekadę, czyli do 2023 roku.

Kilka dni temu firma Rosomak SA, która zajmuje się produkcją transporterów, poinformowała, że podpisała aneks do umowy z 2013 roku przedłużający licencję do końca grudnia 2028 roku. „Wydłużenie okresu obowiązywania licencji umożliwi spółce Rosomak SA realizację zgodnie z przyjętymi harmonogramami umów na dostawy wersji specjalistycznych KTO, w tym m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń. Możliwe będzie również podpisanie kolejnych, aktualnie negocjowanych, kontraktów m.in. na wozy dowodzenia oraz wozy ewakuacji medycznej, których termin realizacji będzie zawierał się w czasie obowiązywania licencji” – podkreślają w komunikacie przedstawiciele spółki, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak S.A.

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1666611720
Mamy 6 lat na opracowanie własnego KTO by być niezależnymi w produkcji, sprzedaży, modernizacji. Nie zmarnujmy tej szansy.
C0-86-A4-D9

Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
 
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Husarz na straży nieba
Wojna w świętym mieście, epilog
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Uwaga, transformacja!
Ameryka daje wsparcie
Pierwsi na oceanie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Awanse na Trzeciego Maja
Medyczne wnioski z pola walki
„Wielka droga” dostępna online
Zmiany w dodatkach stażowych
Wiedza na czas kryzysu
Pierwszy polski technik AH-64
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wioślarze i triatlonistka na podium
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Układ nerwowy Mieczników
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Daglezje poszukiwane
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO na północnym szlaku
NATO on Northern Track
Serwis K9 w Polsce
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Desant pod osłoną nocy
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Odliczanie do misji na Łotwie
Pływacy i maratończycy na medal
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polki pobiegły po srebro!
Armia Andersa w operacji „Honker”
Sztuka ochrony zabytków
Gry wojenne w szkoleniu
Wiosenna burza nad Estonią
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pytania o europejską tarczę
Po pierwsze: bezpieczeństwo!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO