moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO. Rodzina dronów pionowego startu

Najmniejszy jest napędzany silnikiem elektrycznym i może spędzić w powietrzu do trzech godzin, największy, z silnikiem hybrydowym, może latać aż dziesięć godzin. Na tegorocznym MSPO polska firma AP-Flyer zaprezentowała rozwijaną od kilku lat rodzinę dronów typu VTOL, czyli maszyn o budowie samolotu, które pionowo startują i lądują, ale później lecą przy użyciu silnika pchającego.

Zaletą dronów pionowego startu i lądowania jest uniezależnienie ich obsługi od infrastruktury lotniskowej. Maszyny tego typu dzięki wirnikom (najczęściej kilku – stąd nazwa wielowirnikowce) są w stanie wystartować z każdego miejsca, nawet kawałka łąki w lesie, a do lądowania potrzebny jest im jedynie fragment równej nawierzchni.

Wadą większości bezzałogowych wielowirnikowców jest to, że przez ich napęd nie osiągają one w powietrzu zbyt dużych prędkości. Rozwiązaniem tego problemu jest budowa dronów o kształcie samolotu, które w czasie lotu będą napędzane przez silnik pchający. Specjaliści nazywają takie konstrukcje, podobnie jak samoloty pionowego startu i lądowania, VTOL (z języka angielskiego: Vertical Take Off and Landing).

Na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach polska firma AP-Flyer Sp. z o.o. zaprezentowała rodzinę dronów VTOL (o nazwie MADDOS UAV), nad którymi pracuje od kilku lat. Występują one w wersjach: VTOL 350e, VTOL 450h i VTOL 600h.

Paweł Przygoda, menager produktu w firmie AP-Flyer, wyjaśnia, że drony różnią się między sobą wielkością oraz typem napędu. – Najmniejszy, czyli VITOL 350e, to dron napędzany silnikiem elektrycznym, który może zabrać 4 kg ładunku. Natomiast największy, VTOL 600h, jest napędzany silnikiem hybrydowym i może zabrać ładunek o wadze aż 25 kg – mówi Paweł Przygoda.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Drony z rodziny MADDOS UAV różnią się jeśli chodzi o długość lotu. Najmniejszy, bo mający skrzydła o rozpiętości 3,5 m, VTLO 350e może spędzić w powietrzu maksymalnie trzy godziny. Największa konstrukcja, VTOL 600h o rozpiętości skrzydeł 6 m, ponad dziesięć godzin.

Jeśli chodzi o prędkość lotu, to najwolniejszy jest najmniejszy z rodziny (model 350e), który osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Najszybszy jest model średni – 450h, który może osiągnąć prędkość maksymalną 150 km/h, ale jego większy brat (600h) jest niewiele wolniejszy – osiąga prędkość maksymalną 140 km/h.

Przedstawiciele AP-Flyer podkreślają, że drony z rodziny MADDOS UAV, w zależności od zadań, do jakich będą przeznaczone, można wyposażyć w różnego typu specjalistyczne systemy: od głowic optoelektronicznych, po detektory sygnałów radiowych, aż po radary SAR. Największy dron dysponuje zaś takim udźwigiem, że możliwa jest w przyszłości jego integracja z systemami uzbrojenia.

Co ciekawe, drony z rodzinny MADDOS UAV są już użytkowane przez kilka państw na świecie. Firma sprzedała kilkadziesiąt sztuk na rynku zagranicznym, ale nie ujawnia jednak, komu konkretnie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1663946220
Specjaliści z WITU opracowali lekką bombę szybującą o wadze ok 4kg. Może znaleźć się na największym dronie. Była prezentowana na MSPO 2022.
6E-57-08-ED

F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Speczespół wybierze „Orkę”
Medycyna na trudne czasy
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Okiełznać Borsuka
Przedwczesny triumf
Koniec dzieciństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Polski „Wiking” dla Danii
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Baltexpo ‘25 wystartowały
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
W wojsku orientują się najlepiej
Maratońskie święto w Warszawie
Jednym głosem w sprawie obronności
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
W obronie gazoportu
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Para ratowników i pies w kopalni złota
Weterani pamiętają
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Owad z drukarki
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Drony w natarciu
Nowe horyzonty medyków
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Europa ma być zdolna do obrony
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekompensaty na nowych zasadach
Pływali jak morscy komandosi
Abolicja dla ochotników
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Koniec pewnej epoki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Czarna taktyka terytorialsów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Wyzwaniem – czas
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Apache i Chinook a sprawa polska
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kopuła nad bewupem
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Dziki na Legwanach
W poszukiwaniu majora Serafina
„Road Runner” w Libanie
Historia jest po to, by z niej czerpać
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO