moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przeprawa przez Wisłę

Kilkanaście kolumn polskich KTO Rosomak, francuskich kołowych bojowych wozów piechoty VBCI oraz Panhard PVP przejechało przez tymczasową przeprawę na Wiśle w okolicach Dęblina. Operację osłaniały z powietrza amerykańskie śmigłowce Black Hawk. Teraz żołnierze jadą na wschód Polski, by wykonać kolejne zadania podczas manewrów „Defender Europe ‘22”.

Wojskowe opancerzone pojazdy jeden po drugim wjeżdżają na most, który powstał zaledwie kilka godzin wcześniej. Mogą się poruszać jedynie 20 km na godzinę, a cała operacja przeprowadzana jest bardzo ostrożnie. Ruchem na moście kierują żołnierze z pułku inżynieryjnego. Tak przeprawę przez Wisłę ćwiczyli dziś żołnierze biorący udział w manewrach „Defender Europe ‘22”.

Most pontonowy, którym wojskowe pojazdy przejechały z jednego brzegu Wisły na drugi, miał 163 m długości. Żołnierze inżynierowie zbudowali go w ciągu dwudziestu kilku minut! – Taką przeprawę budowało około 150 osób. Wykorzystali 86 bloków pontonowych – mówi ppłk Piotr Kranz, dowódca batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu. Gdy przeprawa jest już zbudowana, oficer odpowiedzialny za wykonanie zadania sprawdza wszystkie połączenia, a potem przejeżdża po niej pojazd testowy. Dopiero po tej próbie przeprawa jest gotowa i mogą po niej przejechać właściwe pojazdy – wyjaśnia oficer. Po zbudowanej przez żołnierzy konstrukcji w czasie wojny mogą przejechać pojazdy 80-tonowe. Natomiast podczas ćwiczeń wykorzystuje się wozy o masie do 40 t. – Chodzi o to, by podczas ćwiczeń poszczególne elementy przeprawy zostały jak najmniej zużyte. Nasze Rosomaki ważą około 30 t – mówi ppłk Kranz.

W sumie po moście pontonowym przejechało kilkanaście kolumn pojazdów, wśród nich transportery Rosomak z 17 Brygady Zmechanizowanej. – Polski pododdział w rejonie Dęblina połączył się z pododdziałami z Francji i Szwecji – wyjaśnia gen. bryg. Dariusz Kosowski, dowódca 17 Brygady Zmechanizowanej. – To, jak sobie żołnierze poradzili, ocenimy po zakończeniu ćwiczeń. Dziś za wcześnie na takie wnioski – mówi dowódca.

Przeprawę w Dęblinie obserwował gen. Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych. Podczas konferencji prasowej podkreślał, że ćwiczenia mają charakter defensywny, a ich planowanie rozpoczęło się jeszcze w 2021 roku. – Cele ćwiczeń zostały określone przez gen. Christophera Cavoliego, dowódcę US Army Europe. To przede wszystkim interoperacyjność, która pozwala na wspólne wykonywanie działań – mówił gen. Mika. Dowódca generalny podkreślał, że podczas pokonywania przeprawy przez Wisłę 17 Brygadzie Zmechanizowanej były podporządkowane pododdziały z Francji i Szwecji. – Teraz wspólnie będą przemieszczać się do rejonu, w którym czekają na nich kolejne zadania – dodał generał Jarosław Mika.

Ćwiczenia „Defender Europe 2022” potrwają do 27 maja. Na terytorium Polski oraz ośmiu innych państw ćwiczy 18 tys. żołnierzy z 20 krajów. W Polsce – około 7 tys. wojskowych, m.in. z USA, Szwecji, Danii, Francji i Wielkiej Brytanii. Wojsko Polskie reprezentują m.in. żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej, 17 Brygady Zmechanizowanej, 12 Brygady Zmechanizowanej. Operację lądową będą wspierać siły powietrzne. W „Defenderze” wezmą udział m.in. samoloty bojowe F-16 i Su-22.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mundurowi z benefitami
Abolicja dla ochotników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rusza program „wGotowości”
Sportowcy na poligonie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Standardy NATO w Siedlcach
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zasiać strach w szeregach wroga
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Niespokojny poranek pilotów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pięściarska uczta w Suwałkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Kaman – domknięcie historii
Koniec dzieciństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Odznaczenia za wzorową służbę
Nie daj się zhakować
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
Inwestycja w bezpieczeństwo
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Arteterapia dla weteranów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pomnik nieznanych bohaterów
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kolejny kontrakt Dezametu
Sukces Polaka w biegu z marines
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
Brytyjczycy na wschodniej straży
Marynarze mają nowe motorówki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Szansa na nowe życie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Wellington „Zosia” znad Bremy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO