moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przeprawa przez Wisłę

Kilkanaście kolumn polskich KTO Rosomak, francuskich kołowych bojowych wozów piechoty VBCI oraz Panhard PVP przejechało przez tymczasową przeprawę na Wiśle w okolicach Dęblina. Operację osłaniały z powietrza amerykańskie śmigłowce Black Hawk. Teraz żołnierze jadą na wschód Polski, by wykonać kolejne zadania podczas manewrów „Defender Europe ‘22”.

Wojskowe opancerzone pojazdy jeden po drugim wjeżdżają na most, który powstał zaledwie kilka godzin wcześniej. Mogą się poruszać jedynie 20 km na godzinę, a cała operacja przeprowadzana jest bardzo ostrożnie. Ruchem na moście kierują żołnierze z pułku inżynieryjnego. Tak przeprawę przez Wisłę ćwiczyli dziś żołnierze biorący udział w manewrach „Defender Europe ‘22”.

Most pontonowy, którym wojskowe pojazdy przejechały z jednego brzegu Wisły na drugi, miał 163 m długości. Żołnierze inżynierowie zbudowali go w ciągu dwudziestu kilku minut! – Taką przeprawę budowało około 150 osób. Wykorzystali 86 bloków pontonowych – mówi ppłk Piotr Kranz, dowódca batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu. Gdy przeprawa jest już zbudowana, oficer odpowiedzialny za wykonanie zadania sprawdza wszystkie połączenia, a potem przejeżdża po niej pojazd testowy. Dopiero po tej próbie przeprawa jest gotowa i mogą po niej przejechać właściwe pojazdy – wyjaśnia oficer. Po zbudowanej przez żołnierzy konstrukcji w czasie wojny mogą przejechać pojazdy 80-tonowe. Natomiast podczas ćwiczeń wykorzystuje się wozy o masie do 40 t. – Chodzi o to, by podczas ćwiczeń poszczególne elementy przeprawy zostały jak najmniej zużyte. Nasze Rosomaki ważą około 30 t – mówi ppłk Kranz.

W sumie po moście pontonowym przejechało kilkanaście kolumn pojazdów, wśród nich transportery Rosomak z 17 Brygady Zmechanizowanej. – Polski pododdział w rejonie Dęblina połączył się z pododdziałami z Francji i Szwecji – wyjaśnia gen. bryg. Dariusz Kosowski, dowódca 17 Brygady Zmechanizowanej. – To, jak sobie żołnierze poradzili, ocenimy po zakończeniu ćwiczeń. Dziś za wcześnie na takie wnioski – mówi dowódca.

Przeprawę w Dęblinie obserwował gen. Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych. Podczas konferencji prasowej podkreślał, że ćwiczenia mają charakter defensywny, a ich planowanie rozpoczęło się jeszcze w 2021 roku. – Cele ćwiczeń zostały określone przez gen. Christophera Cavoliego, dowódcę US Army Europe. To przede wszystkim interoperacyjność, która pozwala na wspólne wykonywanie działań – mówił gen. Mika. Dowódca generalny podkreślał, że podczas pokonywania przeprawy przez Wisłę 17 Brygadzie Zmechanizowanej były podporządkowane pododdziały z Francji i Szwecji. – Teraz wspólnie będą przemieszczać się do rejonu, w którym czekają na nich kolejne zadania – dodał generał Jarosław Mika.

Ćwiczenia „Defender Europe 2022” potrwają do 27 maja. Na terytorium Polski oraz ośmiu innych państw ćwiczy 18 tys. żołnierzy z 20 krajów. W Polsce – około 7 tys. wojskowych, m.in. z USA, Szwecji, Danii, Francji i Wielkiej Brytanii. Wojsko Polskie reprezentują m.in. żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej, 17 Brygady Zmechanizowanej, 12 Brygady Zmechanizowanej. Operację lądową będą wspierać siły powietrzne. W „Defenderze” wezmą udział m.in. samoloty bojowe F-16 i Su-22.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
 
Zatrzymania na granicach
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Dzieci wojny
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Umacnianie ściany wschodniej
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Święto sportów walki w Warendorfie
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Pierwszy polski lot Apache’a
Odznaczenia za misję
Kajakami po medale
Pracowity pobyt w kosmosie
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Śmierć gorsza niż wszystkie
Nowe Abramsy już w Wesołej
Wołyń – pamiętamy
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Potrzebujemy najlepszych
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Wyższe stawki dla niezawodowych
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Planowano zamach na Zełenskiego
Bezpieczniejsza Europa
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Flyer, zdobywca przestworzy
Radar na bezpieczeństwo
Ewakuacja Polaków z Izraela
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Tłumy na zawodach w Krakowie
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Ratownik w akcji
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Ostatnia niedziela…
Czarne Pantery, ognia!
Czarna Pantera celuje
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Broń przeciwko wrogim satelitom
Demony wojny nie patrzą na płeć
BWP-1 – historia na dekady
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Podejrzane manewry na Bałtyku
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO