moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Rosomaków

Mają ulepszone układy napędowe oraz wzmocnione podwozie, a jeden z nich posiada dodatkową sekcję kadłuba, przez co jest dłuższy o kilkadziesiąt centymetrów od standardowego Rosomaka. Na Jeziorze Rybnickim odbyły się testy pływalności dwóch prototypowych transporterów wyposażonych w pakiety modernizacyjne opracowane przez inżynierów firmy Rosomak SA.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy Rosomak SA, podkreślają, że produkowane przez tę firmę transportery to konstrukcja mająca ponad 20 lat, dlatego trzeba myśleć już o jej modernizacji. – Obecnie używane w KTO Rosomak rozwiązania mają kilkanaście lat i mimo że zasadnicza konstrukcja jest nadal nowoczesna, wiele podzespołów wymaga weryfikacji w zakresie ich potencjału do użytkowania w dłuższej perspektywie – wyjaśnia Jacek Zagożdżon z Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ SA.

 

Jakie ulepszenia?

Specjaliści ze spółki Rosomak przygotowali więc kilka pakietów modernizacyjnych, które obejmują ulepszenia opracowane na podstawie zebranych wniosków i analiz przygotowanych zarówno przez polską armię, jak i przez producenta pojazdów w ramach prac serwisowych i naprawczych.

Podstawowy pakiet modernizacyjny MLU (Mid-life Upgrade) obejmuje przede wszystkim układ napędowy Rosomaka, w tym zakłada wymianę obecnego silnika Scania D1 12 56A03PE o mocy 490 KM na nową jednostkę o mocy 612 KM wraz z nową skrzynią biegów.

Kolejny pakiet MLU dotyczy modernizacji podwozia Rosomaka. Inżynierowie z PGZ proponują dwa jej zakresy: mniejszy, obejmujący tylko wymianę kluczowych podzespołów zawieszenia, oraz większy, który obejmuje zmiany konstrukcyjne, dzięki którym zwiększy się nośność Rosomaków aż do 28 t (obecnie najwięcej to 24 t). Ponieważ transportery w tym wariancie będą też dłuższe o kilkadziesiąt centymetrów, otrzymały one oznaczenie Rosomak-L.

Kolejne pakiety MLU obejmują zwiększenie potencjału bojowego Rosomaków (m.in. nowe urządzenia optoelektroniczne) oraz ergonomię (nowe oświetlenie, tablica kierowcy, hydrauliczna rampa desantowa).

Przedstawiciele PGZ podkreślają, że przygotowując propozycje koncernu w zakresie unowocześnienia KTO Rosomak, starano się, aby były one jak najbardziej elastyczne – tak aby SZRP mogły wybrać z szerokiej palety rozwiązań te, które uznają za najbardziej potrzebne. – Finalna konfiguracja będzie zależeć od potrzeb i wymagań zamawiającego. Takie rozwiązanie pozwoli dostosować proponowane zmiany techniczne zarówno do potrzeb, jak i harmonogramów wojska, a jednocześnie zoptymalizować współczynnik koszt-efekt – przekonuje Jacek Zagożdżon.

Testy na Jeziorze Rybnickim, które odbyły się w połowie lutego, były częścią badań zakładowych proponowanych rozwiązań. Obserwowali je oficerowie z Inspektoratu Wojsk Lądowych Dowództwa Generalnego RSZ. Testy objęły najpierw badania układu napędowego i nadwozia podczas jazdy w trudnym terenie, w tym przejazdów przez różnego typu przeszkody – rowy i uskoki a także strome podjazdy i zjazdy. Potem pojazdy pokonywały przeszkody wodne, wykonywały manewrowanie w wodzie oraz wjazdy do zbiornika wodnego i wyjazdy z niego.

Polska armia posiada obecnie około 900 Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak w kilku wersjach. Pierwsze pojazdy trafiły do służby w 2004 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak SA

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1646861400
Nic z tego nie będzie. MON nie jest zainteresowany unowocześnianiem już posiadanego sprzętu (patrz BWP 1) lub tylko symbolicznymi modyfikacjami (patrz T72), a te trójkątne skrzynki między kołami powinny być usunięte. Opór wody będzie mniejszy i prędkość w wodzie może nieco większa.
36-35-41-0C

Serwis K9 w Polsce
 
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Husarz na straży nieba
Daglezje poszukiwane
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej hełmów dla żołnierzy
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Pierwszy polski technik AH-64
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiosenna burza nad Estonią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Odliczanie do misji na Łotwie
Bohater odtrącony
Ameryka daje wsparcie
Uwaga, transformacja!
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Awanse na Trzeciego Maja
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pływacy i maratończycy na medal
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
NATO on Northern Track
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Wielka droga” dostępna online
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiedza na czas kryzysu
Sztuka ochrony zabytków
Zmiany w dodatkach stażowych
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Układ nerwowy Mieczników
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Pierwsi na oceanie
Desant pod osłoną nocy
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
W obronie wschodniej flanki NATO
Polki pobiegły po srebro!
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gry wojenne w szkoleniu
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Medyczne wnioski z pola walki
Armia Andersa w operacji „Honker”
Wojna w świętym mieście, epilog
Pytania o europejską tarczę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO