moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Coraz więcej powietrznych alarmów bojowych

Polskie F-16 przechwyciły rosyjski samolot transportowy eskortowany przez dwa myśliwce. Maszyny niebezpiecznie zbliżały się do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, a ich piloci nie reagowali na próby nawiązania kontaktu przez kontrolerów lotu. Dyżurujące na Litwie polskie myśliwce wystartowały kilka minut po alarmie bojowym.


Ostatnie dni były bardzo pracowite dla lotników dyżurujących w ramach natowskiej misji Air Policing. Polacy, Belgowie i Włosi kilkanaście razy usłyszeli „Alpha Scramble” – alarm bojowy ogłaszany m.in., gdy do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich zbliża się samolot bez włączonego urządzenia identyfikującego, zgłoszonego planu lotu albo którego załoga nie nawiązuje kontaktu z kontrolerami ruchu powietrznego. Wówczas dyżurujące samoloty mają kilka minut, by poderwać myśliwce. Następnie podlatują do samolotu i identyfikują go. Dalsze działania zależą od rozwoju sytuacji, zwykle rosyjskie maszyny same odlatują, choć bywa, że piloci muszą je eskortować do przestrzeni powietrznej Kaliningradu.

Biuro prasowe Sojuszniczego Dowództwa Operacji Powietrznych informuje, że 18 lutego polskie F-16 dyżurujące na Litwie w ramach Baltic Air Policing przechwyciły i zidentyfikowały rosyjski transportowiec TU-134 CRUSTY. Eskortowały go dwa MiG-i-31 Foxhound i dwa Su-27 Flanker. Rosyjski samolot nie zgłosił planu lotu ani nie komunikował się z kontrolą ruchu lotniczego. Jeszcze tego samego dnia belgijskie F-16, które z kolei stacjonują w bazie Ämari w Estonii, przechwyciły dwa rosyjskie myśliwce SU-27 i Ił-22 COOT.

Oficer prasowy PKW Orlik kpt. Robert Filipczuk przyznaje, że wzmożony ruch samolotów bez włączonego transpondera (urządzenie pozwalające zidentyfikować maszynę) rozpoczął się 30 stycznia. Wówczas rosyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało na lotnisku w Kaliningradzie nowe myśliwce Suchoj SU-30SM2. Samoloty zostały dostarczone pilotom do bazy lotniczej w Czerniachowsku. SU-30SM2 są pod wieloma względami dużo nowocześniejsze od poprzedniego modelu SU-30. Mają m.in lepsze silniki oraz system radarów. Mogą także dysponować szerszym arsenałem broni powietrze–powietrze oraz ziemia–powietrze. – Od momentu przebazowania tych maszyn występuje wzmożony ruch w międzynarodowym korytarzu powietrznym znajdującym się blisko państw bałtyckich – informuje kpt. Filipczuk. – Gdy znajdują się w pobliżu naszego rejonu odpowiedzialności, a nie ma z nimi komunikacji, mają wyłączony transponder, brak planu lotu oraz lotniska docelowego, podrywane są dyżurujące myśliwce NATO – dodaje oficer.

Wzmożone loty takich statków powietrznych obserwowane są również w przestrzeni powietrznej Morza Czarnego. NATO podaje, że dyżurujące w Bułgarii w ramach NATO Air Policing włoskie Eurofightery były wielokrotnie podrywane, aby chronić przestrzeń powietrzną wzdłuż czarnomorskiego wybrzeża. Włoskie Tajfuny przyleciały do Bułgarii 11 lutego. W bazie Graf Ignatievo są cztery myśliwce i według zapowiedzi NATO pozostaną tam do końca marca 2022 roku.
Polski kontyngent na Litwie tworzy około 150 osób, to żołnierze i technicy wojskowi z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego oraz cztery samoloty F-16. Polacy stacjonują w bazie w Szawlach.

KE

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1646569200
Od alarmu jeszcze nikt nie zginął ...
C0-8E-8A-A5
~Luke
1645533720
Polska musi dokupic F16 lub F15 plus musimy kupic jakis tankowiec KC135 lub KC46/MRTT lub Airbus.
89-B5-6E-3D

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Torpeda w celu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Razem na ratunek
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ogień z Leopardów na Łotwie
„Horyzont” przeciw dywersji
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Merops wdrażany natychmiast
Ułani szturmowali okopy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
My, jedna armia
Sukces Polaka w biegu z marines
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Żołnierze pomagają w akcji na torach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Militarne Schengen
Kapral Bartnik mistrzem świata
Marynarze podjęli wyzwanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pięściarska uczta w Suwałkach
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mity i manipulacje
Is It Already War?
„Zamek” pozostał bezpieczny
Studenci ewakuowali szpital
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Standardy NATO w Siedlcach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dostawa Homarów-K
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dzień wart stu lat
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowy bus do szczęścia
Dywersja na kolei. Są dowody
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polski „Wiking” dla Danii
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Nieznani sprawcy wysadzili tory
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dodatkowe zapory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO