moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
„Burza” nabiera kształtów
Polski Rosomak dalej w produkcji
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Gala Boksu na Bemowie
Historyczna „Wisła”
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Wisła dopłynęła
Plan na WAM
Kto zostanie Asem Sportu?
Combat 56 u terytorialsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Przełomowy czas dla WZL-2
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Sojusznicza obrona
Najdłuższa noc
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Paczka dla bohatera już w drodze!
Niebo pod osłoną
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Piątka z czwartego wozu
Odpalili K9 Thunder
Wojsko z nowym programem rozwoju
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Mundurowi z benefitami
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Koniec bezkarności floty cieni?
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Kolejne AW149 nadlatują
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
W hołdzie poległym
Snowboardzistka i pływacy na medal
The Taste of Military Service
Gdy ucichnie artyleria
Przygotowani na każdy scenariusz
Wojsko ma swojego satelitę!
Panczeniści na podium w Hamar
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Astronauta w Szkole Orląt
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Pancerniacy jadą na misję
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Noc na „pasku”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO