moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
 
NATO przechodzi do działania
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Specjalsi pod nowym dowództwem
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Policjanci w koszarach WOT
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Święto sportów walki w Warendorfie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowa dostawa Homarów-K
Ewakuacja Polaków z Izraela
Świat F-35
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Strażnicy polskiego nieba
Pionierski dron
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakami po medale
GROM’s DNA
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Podróż w ciemność
Inwestycja w żołnierzy
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Śmierć gorsza niż wszystkie
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
Wypadek Rosomaka
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Rakiety dla polskich FA-50
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Więcej na obronność, silniejsze NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Flyer, zdobywca przestworzy
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
The Power of Infrastructure
K2. Azjatycka pantera
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ratownik w akcji
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO