moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mija 14 lat od katastrofy C-295M

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19, tuż przed podejściem do lądowania, transportowiec runął na ziemię. Zginęło wówczas 20 żołnierzy. W niedzielę przed pomnikiem upamiętniającym ofiary katastrofy zostaną złożone kwiaty. Uroczystość odbędzie się także w podkrakowskich Balicach.

W 14. rocznicę tych tragicznych wydarzeń żołnierze upamiętnią swoich tragicznie zmarłych kolegów. W Balicach na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, skąd pochodziła załoga samolotu C-295, zostaną złożone kwiaty i zapłoną znicze. W intencji ofiar katastrofy biskup Józef Guzdek odprawi mszę świętą w krakowskim kościele garnizonowym.

Z kolei w Mirosławcu, pod pomnikiem, który stanął w miejscu tragedii, odbędą się uroczystości centralne. Pamięć ofiar uczczą m.in. przedstawiciele Dowództwa Generalnego RSZ, 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, dowództwa 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 8 BLTr.

Katastrofa lotnicza wojskowej Casy była wielkim ciosem dla armii. 23 stycznia o godzinie 19.07 przed podejściem do lądowania samolot nagle obniżył lot. Maszyna zahaczyła o drzewa, a następnie około 800 m od lotniska runęła na ziemię. Zginęły wówczas wszystkie osoby na pokładzie: 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czterech członków załogi C-295M. Lotnicy, elita polskich sił powietrznych, wracali właśnie z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. Podczas tego tragicznego lotu podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Casa o numerze bocznym 019 została wyprodukowana rok przed katastrofą, a w powietrzu spędziła około 400 godzin.

Na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy, widnieją nazwiska żołnierzy oraz słowa: „Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los”. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus. Dowódcą załogi był kpt. Kuźma, który w powietrzu spędził niemal 2500 godzin.

Przyczyny katastrofy wyjaśniała Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Śledczy ustalili, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów, którzy spowodowali nadmierne przechylenie samolotu w lewą stronę, co z kolei przyczyniło się do spadku siły nośnej, gwałtownego zniżania i ostatecznie zderzenia z ziemią.

Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli takich, gdy na pokładzie wojskowego samolotu lub śmigłowca podróżuje prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Nakazano też, by piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, mieli doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 12 bbsp, Muzeum Sił Powietrznych

dodaj komentarz

komentarze


Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Misja na rzecz zdrowia
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Dyplomatyczna gra o powstanie
Nowa ręka dla weterana
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Dzień wart stu lat
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Koniec bezkarności floty cieni?
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Plan na WAM
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Panczeniści na podium w Hamar
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Noc na „pasku”
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pancerniacy jadą na misję
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Sojusznicza obrona
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Na tronie mistrza bez zmian
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Symbol polsko-rumuńskiego braterstwa broni
Drony na wagę złota
Historyczna „Wisła”
Piątka z czwartego wozu
Wojsko z nowym programem rozwoju
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Zdarzyło się w 2025 roku – I kwartał
Wojsko ma swojego satelitę!
Gdy ucichnie artyleria
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Mundurowi z benefitami
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Przełomowy czas dla WZL-2
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Combat 56 u terytorialsów
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niebo pod osłoną
Kto zostanie Asem Sportu?
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Odpalili K9 Thunder
Snowboardzistka i pływacy na medal
Najdłuższa noc
Przygotowani na każdy scenariusz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO