moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na pomoc rozbitkom

Wczoraj po południu lotnicy SAR z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej przeprowadzili pierwszą w tym roku akcję poszukiwawczo-ratowniczą. Załoga śmigłowca W-3WAR Anakonda pospieszyła z pomocą rozbitkom z zatopionego kutra rybackiego.

W niedzielę popołudniu (9.01), o godzinie 17.08 załoga dyżurna SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, pełniąca dyżur ratowniczy na lotnisku Oksywie, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym „rozbitek na morzu”. W trakcie otrzymanego sygnału załoga odbywała lot treningowy i natychmiast podjęła zadanie, kierując się na wskazaną pozycję. Z przekaznych załodze informacji wynikało, że 11 mil morskich na północ od Władysławowa zatonął kuter rybacki, a rozbitkowie znajdują się na tratwie ratunkowej. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. pil. Marcina Chałubińskiego, doleciała do rejonu działań o godzinie 17.25, lokalizując rozbitków na tratwie ratukowej. W rejonie akcji znalazł się także statek ratowniczy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Bryza, który podjął rozbitków na swój pokład. Po upewnieniu się że wszyscy poszkodowani znaleźli się na pokładzie statku ratowniczego i żaden z nich nie potrzebuje natychmiastowej pomocy lekarskiej, załoga śmigłowca opuściła rejon akcji, lądując na lotnisku Oksywie o godz. 18.04.

***

Była to 716 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW i pierwsza przeprowadzona w tym roku. W tym czasie udzielono pomocy 376 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Źródło: BLMW

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
 
Barwy Ojczyzny
25 lat w NATO – serwis specjalny
Pływacy i maratończycy na medal
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ameryka daje wsparcie
Dumni z munduru
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Daglezje poszukiwane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zmiany w dodatkach stażowych
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Czarne oliwki dla sojuszników
Pierwsi na oceanie
Husarz na straży nieba
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Wojna w świętym mieście, epilog
Patriotyczny maraton
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gunner, nie runner
Pod skrzydłami Kormoranów
NATO na północnym szlaku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Święto stołecznego garnizonu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
NATO on Northern Track
Wytropić zagrożenie
Weterani pod wszechstronną opieką
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Awanse na Trzeciego Maja
Posłowie dyskutowali o WOT
Pytania o europejską tarczę
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wioślarze i triatlonistka na podium
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W obronie wschodniej flanki NATO
Biel i czerwień łączy pokolenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO