moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie taktyczne komponentu lotniczego - ETAP-C

Od 5 do 19 listopada komponent lotniczy, w którego skład wchodzili żołnierze: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, Jednostki Wojskowej NIL i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wziął udział w szkoleniu taktycznym ETAP-C organizowanym przez European Tactical Airlift Center. W przedsięwzięciu wzięły udział załogi z siedmiu krajów.

W trakcie szkolenia załoga samolotu C-295M wykonywała zadania w środowisku zbliżonym do współczesnego pola walki. Po otrzymaniu zadania przygotowywała się do misji zgodnie ze standardami określonymi w procedurach taktycznych. Następnie praktycznie realizowała przygotowane misje polegające między innym na: wykonywaniu lotów koszących wykorzystując maskujące właściwości terenu w celu skrytego podejścia w rejony wykonania zrzutu ładunków oraz personelu lub wykonania lądowania na nieutwardzonych drogach startowych.

Od momentu przygotowania do omówienia po misji załoga była kontrolowana przez instruktora taktycznego. Każda misja nadzorowana była przez instruktora pochodzącego z innego kraju, co pozwalało na wymianę doświadczeń. W trakcie lotu instruktor sprawdzał reakcję załogi na zagrożenia takie jak: ostrzał z ziemi przez zestawy artyleryjskie (Anti-aircraft Artillery) lub przenośne zestawy przeciwlotnicze (MANPAD Man-portable Air Defence System), pogorszenie warunków atmosferycznych. Wprowadzała także zmiany do głównego zadania oceniając umiejętność załogi do dostosowania się do nowej sytuacji taktycznej. Zmiany zadań polegały na nawiązaniu łączności z inną załogą po awaryjnym lądowaniu, dokonaniu zrzutu na innej niż określone w zadaniu strefie zrzutu, podebrania rannego żołnierza ze strefy lądowania.

Realizmu szkoleniu dodawało wykorzystanie systemów imitujących użycie naziemnych środków przeciwlotniczych.

Załoga samolotu miała także okazję wykonać loty polegające na starciu powietrznym z myśliwcem F/A-18.

Zwieńczeniem dwóch tygodni szkolenia była misja COMAO (Composite Air Operation), w której wszyscy uczestnicy wykorzystujący różne typy statków powietrznych takie jak: A-400, C-27, C-130, C-295M, C-295MW, realizowali wspólne zadanie polegające na dostarczeniu jak największej ilości skoczków spadochronowych w jak najkrótszym czasie w rejon zrzutu.

Tekst: kpt. A. Grzyb

red. PZ

autor zdjęć: sierż. Ł. Boroń

dodaj komentarz

komentarze


Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mundurowi z benefitami
Męska sprawa: profilaktyka
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nie daj się zhakować
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kaman – domknięcie historii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Abolicja dla ochotników
Wellington „Zosia” znad Bremy
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Starcie pancerniaków
Standardy NATO w Siedlcach
Sportowcy na poligonie
Kolejny kontrakt Dezametu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Szansa na nowe życie
Mity i manipulacje
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Odznaczenia za wzorową służbę
Pięściarska uczta w Suwałkach
Koniec dzieciństwa
Pomnik nieznanych bohaterów
Sukces Polaka w biegu z marines
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Niespokojny poranek pilotów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rusza program „wGotowości”
Husarze bliżej Polski
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Marynarze podjęli wyzwanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze mają nowe motorówki
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO