moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

SOMA dla specjalsów

Umożliwia przenoszenie różnego rodzaju uzbrojenia, prowadzenie rozpoznania, nie straszne są mu trudne warunki atmosferyczne. M28 SOMA to samolot, który powstał na potrzeby amerykańskich sił specjalnych, ale jego producenci – PZL Mielec i Sierra Nevada Corporation – uważają, że sprawdzi się także w innych rodzajach wojsk.

Samolot M28 to jeden ze sztandarowych produktów PZL Mielec. Do tej pory w fabryce powstało ponad 100 takich maszyn. Wojsko Polskie korzysta z samolotów w wersji Bryza. Niedawno jednak producent wspólnie ze swoim amerykańskim partnerem – Sierra Nevada Corporation – zaprezentował nową wersję samolotu. M28 SOMA (prezentowana też pod nazwą MC-145B Coyote Special Operations Multi-Role Aircraft) zadebiutowała w Polsce podczas kilku pokazów. Jeden z nich odbył się w Warszawie. – To samolot krótkiego startu i lądowania, który jest zdolny do operowania w najtrudniejszych warunkach, w miejscach, gdzie jest ograniczona infrastruktura – mówił Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, należących do koncernu Lockheed Martin.

Mimo że na pierwszy rzut oka M28 SOMA może przypominać swoje poprzedniczki, tak nie jest. Nowa wersja maszyny została bowiem wyposażona w wiele innowacyjnych rozwiązań. Modyfikacje dotyczą między innymi sposobów przenoszenia i użycia systemów broni. Pod każdym ze skrzydeł są po dwa węzły, które umożliwiają podwieszenie różnego rodzaju pocisków, np. AGM-114 Hellfire, a w kadłubie można umieścić osiem wyrzutni amunicji GBU-69 Small Glide Munitions (SGM), AGM-176 Griffin czy bezzałogowych statków powietrznych w różnych konfiguracjach. Jeśli zaistnieje taka konieczność, SOMA ma także umożliwiać transport i zrzut pocisków manewrujących AGM-158 JASSM.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Istotną rolę pełni również głowica optoelektroniczna Wescam MX-15D, znajdująca się na nosie kadłuba maszyny. Została ona wyposażona w kamery, które rejestrują obraz w świetle dziennym i podczerwieni, a także w podświetlacz celu i dalmierz. Kolejną głowicę można umieścić pod kadłubem. Dane uzyskane dzięki tym urządzeniom mogą być wyświetlane na ekranach w kabinie pilotów lub na monokularze, który znajduje się na hełmie.

Wielozadaniowy MC-145B ma zarówno kabinę, jak i tylną rampę załadunkową charakterystyczną dla samolotu C-130. Dzięki temu można go szybko przekonfigurować do różnych wersji, m.in. desantowej, ewakuacji rannych czy typowo transportowej.

Samolot zaprezentowany podczas warszawskiego pokazu wyróżniało malowanie – przypominało ono barwy lotnictwa US Army. Producent zaoferował bowiem maszynę amerykańskim siłom specjalnym w ramach programu Armed Overwatch (dotyczącego zakupu samolotów wsparcia i rozpoznania). Ale jak zapewnia prezes PZL Mielec, dzięki temu, że MC-145B można modyfikować, sprawdzi się on również w siłach zbrojnych innych państw, m.in. w Wojsku Polskim. – Biorąc pod uwagę możliwości techniczne tego samolotu, uważam, że co najmniej kilkanaście sztuk powinno trafić do polskiej armii – twierdzi Janusz Zakręcki. Dodaje także, że mielecka fabryka może w ciągu roku wyprodukować 13–14 takich samolotów. Rozmowę o cenie maszyny, prezes Mielca ucina krótko: – To nie są tanie rzeczy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
W poszukiwaniu majora Serafina
Cios w plecy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pożegnanie z Columbią
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Kurs dla najlepszych w SERE
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Z najlepszymi na planszy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Debiut polskich Patriotów
Czołgiści w ogniu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Husarz z polskim instruktorem
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Krok ku niezależności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Człowiek w pętli
Zwycięska batalia o stolicę
17 września 1939. Nigdy więcej
Hekatomba na Woli
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Dwie agresje, dwie okupacje
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Apache’e nad Inowrocławiem
NATO – jesteśmy z Polską
Święto Wojsk Lądowych
Wielkie zbrojenia za Odrą
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Black Hawki nad Warszawą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Miliardy na budowę schronów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Największy transport Abramsów w tym roku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO