moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cougary dla Wojska Polskiego

Mają 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Ważą ponad 17 t i zapewniają sześcioosobowej załodze ochronę przed eksplozją ładunków o mocy 7 kg trotylu (TNT) pod podwoziem i aż 14 kg TNT pod którymś z kół. Minister obrony Mariusz Błaszczak zapowiedział, że w przyszłym roku Wojsko Polskie otrzyma 300 amerykańskich pojazdów przeciwminowych Cougar 4x4.

Wozy typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) mają pochodzić z nadwyżek amerykańskiej armii. „Wojsko Polskie pozyska od USA 300 używanych pojazdów MRAP Cougar 4x4. To sprawdzone pojazdy, używane w armii USA od wielu lat i na wielu misjach zagranicznych. Dzięki przyśpieszonej procedurze trafią do nas już w 2022 r. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy” – poinformował minister obrony Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych.

Negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi dobiegają końca, ale na razie MON nie ujawnia, ile Polska zapłaci za pojazdy wraz z częściami zapasowymi oraz za szkolenia niezbędne do obsługi wozów. Jak wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia (instytucji odpowiedzialnej za pozyskiwanie dla SZ RP nowego sprzętu i broni), Cougary trafią do jednostek wojsk lądowych. – Zakup pojazdów ma na celu zaspokojenie bieżących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Odbędzie się na podstawie decyzji ministra obrony narodowej – mówi oficer. Dodaje, że pojawienie się Cougarów nie oznacza zamknięcia realizowanego od kilku lat programu o kryptonimie „Pegaz”, który zakłada pozyskanie pojazdów minoodpornych dla wojsk specjalnych.

Przypomnijmy, wojska specjalne jako jedyne w SZ RP dysponują obecnie 45 samochodami odpornymi na miny typu MRAP, model M-ATV (w wersji M1240A1) firmy Oshkosh. W 2015 roku rząd USA przekazał je Polsce nieodpłatnie w ramach programu EDA (Excess Defense Articles).


Grafika PZ

Ale polscy żołnierze korzystali już także z Cougarów 4x4. W kilkadziesiąt sztuk został wyposażony Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie, pojazdy użyczyła nam nieodpłatnie US Army. Później zastąpiły je nieco większe – bo dziesięcioosobowe – wozy MaxxPro i MaxxPro Dash.

Cougary 4x4 zostały opracowane przez amerykańską firmę Force Protection Industries Inc. (obecnie to część koncernu General Dynamics Land Systems) dla amerykańskiego Korpusu Marines na misję w Iraku i Afganistanie. Z czasem wozy pojawiły się także w US Army (wojska lądowe) i amerykańskich jednostkach specjalnych, a później zaczęły w nie wyposażać swoich żołnierzy inne państwa, m.in. Wielka Brytania, która kupiła kilkaset sztuk.

Obecnie, po wycofaniu się z Iraku i Afganistanu, amerykańska armia pozbywa się Cougarów, zastępując je w służbie lżejszymi konstrukcjami – przede wszystkim Oshkosh M-ATV oraz większymi wozami – np. MaxxPro i MaxxPro Dash.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze


Kaman – domknięcie historii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii
Plan na WAM
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Im ciemniej, tym lepiej
Kosmiczna wystawa
Gdy ucichnie artyleria
Grecka walka z sabotażem
Zasiać strach w szeregach wroga
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sukces Polaka w biegu z marines
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Ułani szturmowali okopy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czy to już wojna?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mundurowi z benefitami
Jesteśmy dziećmi wolności
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ku wiecznej pamięci
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wellington „Zosia” znad Bremy
Awanse w dniu narodowego święta
Starcie pancerniaków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
OPW budują świadomość obronną
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Sportowcy na poligonie
Marynarze podjęli wyzwanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Arteterapia dla weteranów
Torpeda w celu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Abolicja dla ochotników
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Mity i manipulacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO