moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cougary dla Wojska Polskiego

Mają 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Ważą ponad 17 t i zapewniają sześcioosobowej załodze ochronę przed eksplozją ładunków o mocy 7 kg trotylu (TNT) pod podwoziem i aż 14 kg TNT pod którymś z kół. Minister obrony Mariusz Błaszczak zapowiedział, że w przyszłym roku Wojsko Polskie otrzyma 300 amerykańskich pojazdów przeciwminowych Cougar 4x4.

Wozy typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) mają pochodzić z nadwyżek amerykańskiej armii. „Wojsko Polskie pozyska od USA 300 używanych pojazdów MRAP Cougar 4x4. To sprawdzone pojazdy, używane w armii USA od wielu lat i na wielu misjach zagranicznych. Dzięki przyśpieszonej procedurze trafią do nas już w 2022 r. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy” – poinformował minister obrony Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych.

Negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi dobiegają końca, ale na razie MON nie ujawnia, ile Polska zapłaci za pojazdy wraz z częściami zapasowymi oraz za szkolenia niezbędne do obsługi wozów. Jak wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia (instytucji odpowiedzialnej za pozyskiwanie dla SZ RP nowego sprzętu i broni), Cougary trafią do jednostek wojsk lądowych. – Zakup pojazdów ma na celu zaspokojenie bieżących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Odbędzie się na podstawie decyzji ministra obrony narodowej – mówi oficer. Dodaje, że pojawienie się Cougarów nie oznacza zamknięcia realizowanego od kilku lat programu o kryptonimie „Pegaz”, który zakłada pozyskanie pojazdów minoodpornych dla wojsk specjalnych.

Przypomnijmy, wojska specjalne jako jedyne w SZ RP dysponują obecnie 45 samochodami odpornymi na miny typu MRAP, model M-ATV (w wersji M1240A1) firmy Oshkosh. W 2015 roku rząd USA przekazał je Polsce nieodpłatnie w ramach programu EDA (Excess Defense Articles).


Grafika PZ

Ale polscy żołnierze korzystali już także z Cougarów 4x4. W kilkadziesiąt sztuk został wyposażony Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie, pojazdy użyczyła nam nieodpłatnie US Army. Później zastąpiły je nieco większe – bo dziesięcioosobowe – wozy MaxxPro i MaxxPro Dash.

Cougary 4x4 zostały opracowane przez amerykańską firmę Force Protection Industries Inc. (obecnie to część koncernu General Dynamics Land Systems) dla amerykańskiego Korpusu Marines na misję w Iraku i Afganistanie. Z czasem wozy pojawiły się także w US Army (wojska lądowe) i amerykańskich jednostkach specjalnych, a później zaczęły w nie wyposażać swoich żołnierzy inne państwa, m.in. Wielka Brytania, która kupiła kilkaset sztuk.

Obecnie, po wycofaniu się z Iraku i Afganistanu, amerykańska armia pozbywa się Cougarów, zastępując je w służbie lżejszymi konstrukcjami – przede wszystkim Oshkosh M-ATV oraz większymi wozami – np. MaxxPro i MaxxPro Dash.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze


Awanse w dniu narodowego święta
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kaman – domknięcie historii
Mundurowi z benefitami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Im ciemniej, tym lepiej
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Is It Already War?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Dzień wart stu lat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Gdy ucichnie artyleria
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojskowy bus do szczęścia
My, jedna armia
Nowe zasady dla kobiet w armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ułani szturmowali okopy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Kosmiczna wystawa
Pięściarska uczta w Suwałkach
Czy to już wojna?
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Plan na WAM
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polski „Wiking” dla Danii
Torpeda w celu
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO