moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cougary dla Wojska Polskiego

Mają 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Ważą ponad 17 t i zapewniają sześcioosobowej załodze ochronę przed eksplozją ładunków o mocy 7 kg trotylu (TNT) pod podwoziem i aż 14 kg TNT pod którymś z kół. Minister obrony Mariusz Błaszczak zapowiedział, że w przyszłym roku Wojsko Polskie otrzyma 300 amerykańskich pojazdów przeciwminowych Cougar 4x4.

Wozy typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) mają pochodzić z nadwyżek amerykańskiej armii. „Wojsko Polskie pozyska od USA 300 używanych pojazdów MRAP Cougar 4x4. To sprawdzone pojazdy, używane w armii USA od wielu lat i na wielu misjach zagranicznych. Dzięki przyśpieszonej procedurze trafią do nas już w 2022 r. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy” – poinformował minister obrony Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych.

Negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi dobiegają końca, ale na razie MON nie ujawnia, ile Polska zapłaci za pojazdy wraz z częściami zapasowymi oraz za szkolenia niezbędne do obsługi wozów. Jak wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia (instytucji odpowiedzialnej za pozyskiwanie dla SZ RP nowego sprzętu i broni), Cougary trafią do jednostek wojsk lądowych. – Zakup pojazdów ma na celu zaspokojenie bieżących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Odbędzie się na podstawie decyzji ministra obrony narodowej – mówi oficer. Dodaje, że pojawienie się Cougarów nie oznacza zamknięcia realizowanego od kilku lat programu o kryptonimie „Pegaz”, który zakłada pozyskanie pojazdów minoodpornych dla wojsk specjalnych.

Przypomnijmy, wojska specjalne jako jedyne w SZ RP dysponują obecnie 45 samochodami odpornymi na miny typu MRAP, model M-ATV (w wersji M1240A1) firmy Oshkosh. W 2015 roku rząd USA przekazał je Polsce nieodpłatnie w ramach programu EDA (Excess Defense Articles).


Grafika PZ

Ale polscy żołnierze korzystali już także z Cougarów 4x4. W kilkadziesiąt sztuk został wyposażony Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie, pojazdy użyczyła nam nieodpłatnie US Army. Później zastąpiły je nieco większe – bo dziesięcioosobowe – wozy MaxxPro i MaxxPro Dash.

Cougary 4x4 zostały opracowane przez amerykańską firmę Force Protection Industries Inc. (obecnie to część koncernu General Dynamics Land Systems) dla amerykańskiego Korpusu Marines na misję w Iraku i Afganistanie. Z czasem wozy pojawiły się także w US Army (wojska lądowe) i amerykańskich jednostkach specjalnych, a później zaczęły w nie wyposażać swoich żołnierzy inne państwa, m.in. Wielka Brytania, która kupiła kilkaset sztuk.

Obecnie, po wycofaniu się z Iraku i Afganistanu, amerykańska armia pozbywa się Cougarów, zastępując je w służbie lżejszymi konstrukcjami – przede wszystkim Oshkosh M-ATV oraz większymi wozami – np. MaxxPro i MaxxPro Dash.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze


Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Panczeniści na podium w Hamar
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Najdłuższa noc
Pancerniacy jadą na misję
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polski Rosomak dalej w produkcji
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
„Burza” nabiera kształtów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Piątka z czwartego wozu
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Snowboardzistka i pływacy na medal
Sojusznicza obrona
Mundurowi z benefitami
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
W hołdzie poległym
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Paczka dla bohatera już w drodze!
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Nowa ręka dla weterana
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Misja na rzecz zdrowia
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Drony na wagę złota
MON przejmuje Hutę Częstochowa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koniec bezkarności floty cieni?
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Combat 56 u terytorialsów
Gala Boksu na Bemowie
Przygotowani na każdy scenariusz
Gdy ucichnie artyleria
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
The Taste of Military Service
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Noc na „pasku”
Wojsko ma swojego satelitę!
Niebo pod osłoną
Odpalili K9 Thunder
Bałtycki sojusz z Orką w tle
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Przełomowy czas dla WZL-2
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Kto zostanie Asem Sportu?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Historyczna „Wisła”
Wojsko z nowym programem rozwoju
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO