moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cougary dla Wojska Polskiego

Mają 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Ważą ponad 17 t i zapewniają sześcioosobowej załodze ochronę przed eksplozją ładunków o mocy 7 kg trotylu (TNT) pod podwoziem i aż 14 kg TNT pod którymś z kół. Minister obrony Mariusz Błaszczak zapowiedział, że w przyszłym roku Wojsko Polskie otrzyma 300 amerykańskich pojazdów przeciwminowych Cougar 4x4.

Wozy typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) mają pochodzić z nadwyżek amerykańskiej armii. „Wojsko Polskie pozyska od USA 300 używanych pojazdów MRAP Cougar 4x4. To sprawdzone pojazdy, używane w armii USA od wielu lat i na wielu misjach zagranicznych. Dzięki przyśpieszonej procedurze trafią do nas już w 2022 r. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy” – poinformował minister obrony Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych.

Negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi dobiegają końca, ale na razie MON nie ujawnia, ile Polska zapłaci za pojazdy wraz z częściami zapasowymi oraz za szkolenia niezbędne do obsługi wozów. Jak wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia (instytucji odpowiedzialnej za pozyskiwanie dla SZ RP nowego sprzętu i broni), Cougary trafią do jednostek wojsk lądowych. – Zakup pojazdów ma na celu zaspokojenie bieżących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Odbędzie się na podstawie decyzji ministra obrony narodowej – mówi oficer. Dodaje, że pojawienie się Cougarów nie oznacza zamknięcia realizowanego od kilku lat programu o kryptonimie „Pegaz”, który zakłada pozyskanie pojazdów minoodpornych dla wojsk specjalnych.

Przypomnijmy, wojska specjalne jako jedyne w SZ RP dysponują obecnie 45 samochodami odpornymi na miny typu MRAP, model M-ATV (w wersji M1240A1) firmy Oshkosh. W 2015 roku rząd USA przekazał je Polsce nieodpłatnie w ramach programu EDA (Excess Defense Articles).


Grafika PZ

Ale polscy żołnierze korzystali już także z Cougarów 4x4. W kilkadziesiąt sztuk został wyposażony Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie, pojazdy użyczyła nam nieodpłatnie US Army. Później zastąpiły je nieco większe – bo dziesięcioosobowe – wozy MaxxPro i MaxxPro Dash.

Cougary 4x4 zostały opracowane przez amerykańską firmę Force Protection Industries Inc. (obecnie to część koncernu General Dynamics Land Systems) dla amerykańskiego Korpusu Marines na misję w Iraku i Afganistanie. Z czasem wozy pojawiły się także w US Army (wojska lądowe) i amerykańskich jednostkach specjalnych, a później zaczęły w nie wyposażać swoich żołnierzy inne państwa, m.in. Wielka Brytania, która kupiła kilkaset sztuk.

Obecnie, po wycofaniu się z Iraku i Afganistanu, amerykańska armia pozbywa się Cougarów, zastępując je w służbie lżejszymi konstrukcjami – przede wszystkim Oshkosh M-ATV oraz większymi wozami – np. MaxxPro i MaxxPro Dash.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze


MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Pływali jak morscy komandosi
Maratońskie święto w Warszawie
Czarna taktyka terytorialsów
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pocisk o chirurgicznej precyzji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Medicine for Hard Times
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
W poszukiwaniu majora Serafina
Priorytetowe zaangażowanie
Koniec pewnej epoki
Polski „Wiking” dla Danii
Speczespół wybierze „Orkę”
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Historia jest po to, by z niej czerpać
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Drugi wojskowy most
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Poligon dla medyków w mundurach
Okiełznać Borsuka
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wyzwaniem – czas
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Kircholm 1605
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
Abolicja dla ochotników
Weterani pamiętają
Europa ma być zdolna do obrony
Carl-Gustaf przemówił
W wojsku orientują się najlepiej
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Koniec dzieciństwa
Czarna taktyka terytorialsów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dziki na Legwanach
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Jednym głosem w sprawie obronności
Terytorialsi w akcji
Kopuła nad bewupem
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Mity i manipulacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO