moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów

Może pełnić funkcję Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, dlatego został wyposażony w szyfrowane radiowe oraz satelitarne systemy łączności i transmisji danych o najwyższych klauzulach tajności. W piątek do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego dotarł kolejny już samolot Boeing 737-800, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie.

„Roman Dmowski”, bo taką nazwę będzie nosić samolot o numerze bocznym 0111, to jeden z trzech Boeingów 737-800 zamówionych przez Siły Zbrojne RP, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w kraju. Maszyna może zabrać na pokład 66 osób, dla których przygotowano czteroosobową kabinę „head” (w układzie konferencyjnym), dwuosobową salonkę VIP, 12-osobową kabinę biznes class oraz 48-osobowy przedział ekonomiczny.

Oprócz zaawansowanych systemów łączności i dowodzenia, które umożliwiają funkcjonowanie na pokładzie samolotu Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, maszynę wyposażono w wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF mod 5, system nawigacji satelitarnej GPS z modułami chroniącymi przed zakłóceniami, a także w aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony (m.in. zakłócające naprowadzenie pocisków przeciwlotniczych).

REKLAMA

Wart 2,5 mld złotych kontrakt na dostawę trzech Boeingów 737-800 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z firmą Boeing Company 31 marca 2017 roku. Umowa przewidywała, że Siły Zbrojne RP, a ściślej – 1 Baza Lotnictwa Transportowego, otrzyma w listopadzie 2017 roku pierwszy samolot – używany pasażerski Boeing 737-800NG. Dwie nowe maszyny w wersji biznesowej – 737-800 BBJ2 (Boeing Business Jet), doposażone m.in. w wojskowe systemy łączności, miały zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w 2020 roku.

Amerykański koncern wywiązał się z terminu dostarczenia pasażerskiego 737-800NG, który już jako „Józef Piłsudski” (numer boczny 0110) przyleciał do Polski 15 listopada 2017 roku. Ponieważ jeden z kontrahentów (najprawdopodobniej przewoźnik chiński) wycofał się z zakupu tego typu maszyny, Boeing zaproponował Polsce odebranie fabrycznie nowego samolotu (bez zmiany ceny), z czego skorzystaliśmy.

Po odebraniu w ubiegłym tygodniu Boeinga 737-800BBJ2 o nazwie „Roman Dmowski”, czekamy już tylko na dostarczenie w najbliższych tygodniach maszyny „Ignacy Jan Paderewski” o numerze bocznym 0112. Jak zapowiada mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, „Ignacy Jan Paderewski” oraz „Roman Dmowski” wejdą do służby operacyjnej po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu 1 BLT.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojciech Mazurkiewicz / TADO

dodaj komentarz

komentarze


Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
 
Szef MON odwiedził USA
Rezerwista ochotnik też musi się starać
UE o wspólnym bezpieczeństwie
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Współpraca i wspólna pamięć
Ciemne strony Facebooka
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Szef MON-u w Forcie Sill
Na granicy stratosfery
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
W jedynym słusznym kierunku
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Test mobilności 12 Dywizji
Wilk na poligonie
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Wybierz się na wojskowe studia
Będzie więcej oddziałów przygotowania wojskowego
Żołnierze bez testów z WF-u
Afganistan. Czas wracać do domu
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Legia Akademicka po raz piąty
Emerytura wypłacana w … karmie
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Advantages of Efficient Organization
Wyścig zbrojeń nie ustaje
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Uzbrojenie dla „Kormoranów”
Ogień na alpejskich szczytach
Polsko-tureckie obrady
JWK to test siły i motywacji
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Maraton po bieszczadzkich bezdrożach
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Duch Invictus jest, czas na formę
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Ostatnie dni kampanii 1939
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Polityka nie znosi próżni
Course on Diplomacy
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Dron z LAW-u
Dołącz do sportowców w mundurach!
KFOR: wyższy stopień gotowości
Przeprawa przez Narew

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO