moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów

Może pełnić funkcję Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, dlatego został wyposażony w szyfrowane radiowe oraz satelitarne systemy łączności i transmisji danych o najwyższych klauzulach tajności. W piątek do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego dotarł kolejny już samolot Boeing 737-800, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie.

„Roman Dmowski”, bo taką nazwę będzie nosić samolot o numerze bocznym 0111, to jeden z trzech Boeingów 737-800 zamówionych przez Siły Zbrojne RP, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w kraju. Maszyna może zabrać na pokład 66 osób, dla których przygotowano czteroosobową kabinę „head” (w układzie konferencyjnym), dwuosobową salonkę VIP, 12-osobową kabinę biznes class oraz 48-osobowy przedział ekonomiczny.

Oprócz zaawansowanych systemów łączności i dowodzenia, które umożliwiają funkcjonowanie na pokładzie samolotu Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, maszynę wyposażono w wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF mod 5, system nawigacji satelitarnej GPS z modułami chroniącymi przed zakłóceniami, a także w aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony (m.in. zakłócające naprowadzenie pocisków przeciwlotniczych).

Wart 2,5 mld złotych kontrakt na dostawę trzech Boeingów 737-800 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z firmą Boeing Company 31 marca 2017 roku. Umowa przewidywała, że Siły Zbrojne RP, a ściślej – 1 Baza Lotnictwa Transportowego, otrzyma w listopadzie 2017 roku pierwszy samolot – używany pasażerski Boeing 737-800NG. Dwie nowe maszyny w wersji biznesowej – 737-800 BBJ2 (Boeing Business Jet), doposażone m.in. w wojskowe systemy łączności, miały zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w 2020 roku.

Amerykański koncern wywiązał się z terminu dostarczenia pasażerskiego 737-800NG, który już jako „Józef Piłsudski” (numer boczny 0110) przyleciał do Polski 15 listopada 2017 roku. Ponieważ jeden z kontrahentów (najprawdopodobniej przewoźnik chiński) wycofał się z zakupu tego typu maszyny, Boeing zaproponował Polsce odebranie fabrycznie nowego samolotu (bez zmiany ceny), z czego skorzystaliśmy.

Po odebraniu w ubiegłym tygodniu Boeinga 737-800BBJ2 o nazwie „Roman Dmowski”, czekamy już tylko na dostarczenie w najbliższych tygodniach maszyny „Ignacy Jan Paderewski” o numerze bocznym 0112. Jak zapowiada mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, „Ignacy Jan Paderewski” oraz „Roman Dmowski” wejdą do służby operacyjnej po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu 1 BLT.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojciech Mazurkiewicz / TADO

dodaj komentarz

komentarze


Marynarze mają nowe motorówki
Mundurowi z benefitami
Marynarze podjęli wyzwanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kircholm 1605
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Odznaczenia za wzorową służbę
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wellington „Zosia” znad Bremy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Szansa na nowe życie
Mity i manipulacje
Niespokojny poranek pilotów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
„Road Runner” w Libanie
Rusza program „wGotowości”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Męska sprawa: profilaktyka
Starcie pancerniaków
Kolejny kontrakt Dezametu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nie daj się zhakować
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Kaman – domknięcie historii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Koniec dzieciństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sportowcy na poligonie
Zasiać strach w szeregach wroga
Nowe zasady dla kobiet w armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski „Wiking” dla Danii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pomnik nieznanych bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO