moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi mistrzowie szosy

Przez trzy dni 53 żołnierzy z całych sił zbrojnych rywalizowało o tytuł najlepszego kierowcy i motocyklisty. Liczyły się nie tylko sprawne manewrowanie, lecz także znajomość przepisów drogowych i umiejętność udzielenia pierwszej pomocy. Tytuł „Najlepszy kierowca wojskowy 2021 roku” otrzymał reprezentant Inspektoratu Wsparcia, a najlepszym motocyklistą okazał się żandarm.

– Każdy żołnierz w Siłach Zbrojnych RP miał szansę wykazać się swoimi umiejętnościami jako kierowca, czy to aut, czy to motocykli – mów ppłk Ryszard Ociesa z Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, główny sędzia konkursu. Do 6 sierpnia w Wojsku Polskim trwała rywalizacja na poziomie jednostek wojskowych. Następnie 20 sierpnia zakończyła się walka na szczeblu dywizji, a 26 sierpnia na poziomie rodzajów sił zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia, wojsk obrony terytorialnej.

 

Z talerzem na masce

W efekcie do finałowej rozgrywki o miano „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” oraz „Wojskowego kierowcy motocykla” stanęło we wrześniu 53 żołnierzy. Zawody odbyły się w Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu i zostały podzielone na etapy. Pierwszego dnia zarówno kierowcy aut, jak i motocykli musieli zdać pisemne testy. Trzeba było wykazać się znajomością prawa drogowego, budowy i eksploatacji pojazdów, a także zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków.

Później rozpoczęły się sprawdziany praktyczne. Kierowcy aut zaczęli od tzw. testu stewarda. Żołnierze musieli prowadzić Honkery, na których masce przyczepione zostały… talerze z piłką tenisową. Tu liczyły się technika, dobry refleks i kultura jazdy. Drugą konkurencją (a pierwszą dla motocyklistów) był sprawdzian z udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych. Trzecią zaś (i ostatnią tego dnia) – slalom. Żołnierze przystąpili do niego, zasiadając za kierownicami Starów 266, a motocykliści dostali do dyspozycji motocykle Yamaha XT 660R.

Po dniu przerwy zawodnicy wrócili do rywalizacji. Podczas czwartej konkurencji kierowcy aut znów wsiedli do Starów 266. Ale tym razem mieli na masce przymocowane naczynie z wodą! – To nie była łatwa konkurencja. Trzeba było w dość trudnym terenie, poprzecinanym rowami, z ukrytymi płytami betonowymi, jechać szybko, ale na tyle ostrożnie, aby nie wylało się zbyt dużo wody – opowiadał jeden z uczestników zawodów.

Motocyklistów czekał z kolei tor przeszkód wymagający m.in. jazdy slalomem i na równoważni. Ostatnią zaplanowaną na ten dzień konkurencją był wyścig drużynowy na torze przeszkód, gdzie liczyła się praca zespołowa, np. przy usuwaniu przeszkody na drodze czy wymianie uszkodzonej opony.

Najlepsi z najlepszych

Sędziowie nie mieli łatwego zadania, ponieważ rywalizacja do samego końca była bardzo wyrównana. Ostatecznie tytuł „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” zdobył st. sierż. Krzysztof Pilarski z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Drugie miejsce zajął st. szer. Andrzej Kaczmarek z Dowództwa Garnizonu Warszawa, a na trzecim stopniu podium stanął jego kolega z garnizonu – st. szer. Damian Dorosz.

Tytuł „Wojskowego kierowcy motocykla” zaś zdobył sierż. Radosław Pawlukowski z Żandarmerii Wojskowej. Drugie miejsce wywalczył szer. Jacek Stuczyński z wojsk obrony terytorialnej, a trzecie st. szer. Mirosław Szyszka, reprezentujący wojska lądowe.

W rywalizacji drużynowej pierwsze miejsce wywalczył zespół Dowództwa Garnizonu Warszawa (kierownik – por. Rafał Majewski), drugie zespół Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (drużyną kierował st. chor. sztab. Ryszard Ziobro), a trzecie drużyna wojsk lądowych (kierowana przez plut. Pawła Szymańskiego).

Konkurs o tytuł najlepszego wojskowego kierowcy i motocyklisty już po raz 17. zorganizowało Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Damian Kalinowski, Krzysztof Wilewski, IWSZ

dodaj komentarz

komentarze


Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wyrównać szanse
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Husarze bliżej Polski
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Edukacja z bezpieczeństwa
Koniec dzieciństwa
Operacja NATO u brzegów Estonii
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Polski „Wiking” dla Danii
MID w nowej odsłonie
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Standardy NATO w Siedlcach
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Bóbr na drodze Hannibala
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Kircholm 1605
Niespokojny poranek pilotów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Abolicja dla ochotników
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Wellington „Zosia” znad Bremy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W wojsku orientują się najlepiej
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
„Road Runner” w Libanie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
„JUR” dla terytorialsów
Sztuka i służba w jednym kadrze
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO