moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojskowi mistrzowie szosy

Przez trzy dni 53 żołnierzy z całych sił zbrojnych rywalizowało o tytuł najlepszego kierowcy i motocyklisty. Liczyły się nie tylko sprawne manewrowanie, lecz także znajomość przepisów drogowych i umiejętność udzielenia pierwszej pomocy. Tytuł „Najlepszy kierowca wojskowy 2021 roku” otrzymał reprezentant Inspektoratu Wsparcia, a najlepszym motocyklistą okazał się żandarm.

– Każdy żołnierz w Siłach Zbrojnych RP miał szansę wykazać się swoimi umiejętnościami jako kierowca, czy to aut, czy to motocykli – mów ppłk Ryszard Ociesa z Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, główny sędzia konkursu. Do 6 sierpnia w Wojsku Polskim trwała rywalizacja na poziomie jednostek wojskowych. Następnie 20 sierpnia zakończyła się walka na szczeblu dywizji, a 26 sierpnia na poziomie rodzajów sił zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia, wojsk obrony terytorialnej.

 

REKLAMA

Z talerzem na masce

W efekcie do finałowej rozgrywki o miano „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” oraz „Wojskowego kierowcy motocykla” stanęło we wrześniu 53 żołnierzy. Zawody odbyły się w Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu i zostały podzielone na etapy. Pierwszego dnia zarówno kierowcy aut, jak i motocykli musieli zdać pisemne testy. Trzeba było wykazać się znajomością prawa drogowego, budowy i eksploatacji pojazdów, a także zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków.

Później rozpoczęły się sprawdziany praktyczne. Kierowcy aut zaczęli od tzw. testu stewarda. Żołnierze musieli prowadzić Honkery, na których masce przyczepione zostały… talerze z piłką tenisową. Tu liczyły się technika, dobry refleks i kultura jazdy. Drugą konkurencją (a pierwszą dla motocyklistów) był sprawdzian z udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych. Trzecią zaś (i ostatnią tego dnia) – slalom. Żołnierze przystąpili do niego, zasiadając za kierownicami Starów 266, a motocykliści dostali do dyspozycji motocykle Yamaha XT 660R.

Po dniu przerwy zawodnicy wrócili do rywalizacji. Podczas czwartej konkurencji kierowcy aut znów wsiedli do Starów 266. Ale tym razem mieli na masce przymocowane naczynie z wodą! – To nie była łatwa konkurencja. Trzeba było w dość trudnym terenie, poprzecinanym rowami, z ukrytymi płytami betonowymi, jechać szybko, ale na tyle ostrożnie, aby nie wylało się zbyt dużo wody – opowiadał jeden z uczestników zawodów.

Motocyklistów czekał z kolei tor przeszkód wymagający m.in. jazdy slalomem i na równoważni. Ostatnią zaplanowaną na ten dzień konkurencją był wyścig drużynowy na torze przeszkód, gdzie liczyła się praca zespołowa, np. przy usuwaniu przeszkody na drodze czy wymianie uszkodzonej opony.

Najlepsi z najlepszych

Sędziowie nie mieli łatwego zadania, ponieważ rywalizacja do samego końca była bardzo wyrównana. Ostatecznie tytuł „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” zdobył st. sierż. Krzysztof Pilarski z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Drugie miejsce zajął st. szer. Andrzej Kaczmarek z Dowództwa Garnizonu Warszawa, a na trzecim stopniu podium stanął jego kolega z garnizonu – st. szer. Damian Dorosz.

Tytuł „Wojskowego kierowcy motocykla” zaś zdobył sierż. Radosław Pawlukowski z Żandarmerii Wojskowej. Drugie miejsce wywalczył szer. Jacek Stuczyński z wojsk obrony terytorialnej, a trzecie st. szer. Mirosław Szyszka, reprezentujący wojska lądowe.

W rywalizacji drużynowej pierwsze miejsce wywalczył zespół Dowództwa Garnizonu Warszawa (kierownik – por. Rafał Majewski), drugie zespół Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (drużyną kierował st. chor. sztab. Ryszard Ziobro), a trzecie drużyna wojsk lądowych (kierowana przez plut. Pawła Szymańskiego).

Konkurs o tytuł najlepszego wojskowego kierowcy i motocyklisty już po raz 17. zorganizowało Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Damian Kalinowski, Krzysztof Wilewski, IWSZ

dodaj komentarz

komentarze


Emerytura wypłacana w … karmie
 
103 lata Sztabu Generalnego
AZOR – podwodny specjalista
Szczury Torbuku
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Wybierz się na wojskowe studia
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Dron dla hydrografów
Kobiety a pokój
Zespół NATO na bojowo
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Nowoczesne technologie na rzecz bezpieczeństwa
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Sportowiec roku
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
W jedynym słusznym kierunku
Będą podwyżki dla żołnierzy
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Ponownie działa szpital WIM dla chorych na COVID-19
Ciemne strony Facebooka
Terytorialsi z Podlasia byli najlepsi
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Żołnierze bez testów z WF-u
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
BohaterONy 2021 wręczone!
Kraby dla podhalańczyków
Święto sportowców w mundurach
Afganistan. Czas wracać do domu
Wojskowi na sesji Rady Gminy Narewka
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Napięta sytuacja na granicy
Zbrodnia bez kary
Duch Invictus jest, czas na formę
Wilk na poligonie
Time for Miecznik
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Raki dla podhalańczyków
Będzie ustawa o obronie
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Ogień na alpejskich szczytach
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Inwestycje Stoczni Wojennej
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
O bezpieczeństwie państw NATO
Żołnierze poszkodowani na granicy
Saper robi przejście
Zapowiedź sukcesów wojskowych ciężarowców
Course on Diplomacy
Legia Akademicka po raz piąty
Szef MON odwiedził USA
KFOR: wyższy stopień gotowości
Polityka nie znosi próżni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO