moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowany BWP – propozycja z Poznania

Ma kadłub wyższy o 20 cm, więc wewnątrz jest więcej miejsca dla żołnierzy. Wyposażono go w nowy system wieżowy z armatą kalibru 30 mm, może też forsować przeszkody wodne. Prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty zaprezentowały na targach zbrojeniowych w Kielcach Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach można było obejrzeć prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty BWP-1. Propozycję przygotowały poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. – Jesteśmy jedynym w PGZ-ecie podmiotem odpowiedzialnym za remonty BWP-1. Mamy w tym zakresie kilkudziesięcioletnie doświadczenie i wiedzę. Dlatego też na podstawie własnych opracowań, prac badawczo-rozwojowych, a także opinii użytkowników, którzy po różnego rodzaju naprawach zgłaszali nam wiele propozycji zmian i ulepszeń BWP-a, przygotowaliśmy demonstrator zmodernizowanego wozu – mówi Wojciech Bitner, dyrektor handlowy WZM-u. – Przygotowany przez nas prototyp jest także odpowiedzią na oczekiwania i potrzeby, które zgłosił Inspektorat Uzbrojenia podczas postępowania dotyczącego modernizacji BWP-1 – dodaje. Specjaliści z WZM-u zaznaczają, że modernizacja wozu ma być swego rodzaju rozwiązaniem pomostowym do czasu wprowadzenia w wojsku nowego bojowego pływającego wozu piechoty. – Zmodernizowany wóz nie stoi w konflikcie z pojazdem Borsuk. Żołnierze mogą bowiem otrzymać unowocześnione BWP-y, zanim Borsuk trafi do produkcji seryjnej – dopowiada Bitner.

Jakie zmiany zastosował WZM? W prezentowanym BWP-ie zmodernizowano kadłub pojazdu. Jest on wyższy o 20 cm, dzięki temu zwiększono przestrzeń przedziału dla desantu o około 2 m3, zastosowano także nowe włazy dla dowódcy oraz załogi, nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne. Nowy BWP-1 z poznańskich zakładów ma także wzmocniony układ zawieszenia, nowe siedzenia, nowoczesne systemy przeciwpożarowe, tłumienia wybuchu oraz wykrywania skażeń. Co ważne, ochrona balistyczna pojazdu wzrosła do poziomu trzeciego według STANAG-u 4569 (standard NATO).

Zmiany zaszły także w uzbrojeniu. Zastosowano bezzałogową wieżę, przyrządy optyczne dzienno-nocne działonowego i dowódcy, armatę Mk44S Bushmaster kalibru 30 mm, karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych i przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. – Dzięki zastosowaniu nowego typu uzbrojenia zasadniczo zwiększyliśmy siłę rażenia i skuteczność prowadzenia ognia. Ale niezwykle ważną cechą jest także to, że zmodernizowany BWP-1 pływa. Pływalność wozu to przy ukształtowaniu terenu w Polsce jeden z kluczowych parametrów – podkreśla Wojciech Bitner.

Specjaliści WZM-u z Poznania szacują, że masa bojowa całego wozu wyniesie około 15 t.

W wojskach lądowych jest kilkanaście batalionów wyposażonych w bojowe wozy piechoty BWP-1. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wola na czele. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze

~Herr Flick
1632315540
Mi się podoba. Może i opancerzenie nie jest prima sort, ale przecież nie można mieć wszystkiego. Jak chce się wszystko, to nie ma się nic. Mamy tego sprzętu od groma i trochę. Jakby nie patrzeć, BWP - 1 jest to szybkie i zwinne "bydlę". Swojego czasu miałem przyjemność trochę w nim pojeździć. Tylko że z tą przestarzałą, niestabilizowaną armatą i równie przestarzałą PPK Malutka, można wrogowi tylko "nafiukać". Ale proponowane zmiany, w połączeniu z mobilnością BWP i prostotą jego obsługi, tworzą naprawdę ciekawą alternatywę. I co ważne - niedrogą. Nie wspominając już o tzw. rezerwie, która w razie potrzeby szybko opanuje możliwości eksploatacyjne wozu. Jak uczy nas historia, wojny wygrywali ni ci, co mieli wielce skomplikowany i nowoczesny sprzęt, tylko ci, co potrafili go wyprodukować w szybko w dużej ilości oraz był w miarę skuteczny i prosty w obsłudze.
24-32-C9-52

Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Maratońskie święto w Warszawie
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Soboty z wojskiem
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Kircholm 1605
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Podniebny sprawdzian
Brytyjczycy żegnają Malbork
Człowiek w pętli
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Rekompensaty na nowych zasadach
Polskie wojsko na Gotlandii
Cichociemni w oczach swoich następców
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Na tropie Bursztynowej Komnaty
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
„Road Runner” w Libanie
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Zawiszacy mają „Zjawę”
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Krótka droga na Gotlandię
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Bohaterowie, których etos trwa
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Orlik na Alfę
Cios w plecy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
W obronie gazoportu
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Pięciobojowe duety na medal
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Speczespół wybierze „Orkę”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Medale na ściance i na torze regatowym
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Koniec dzieciństwa
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Nurkowie kontra dywersanci
Jednym głosem w sprawie obronności
Przedwczesny triumf
Dwie agresje, dwie okupacje
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Polski „Wiking” dla Danii
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Europa ma być zdolna do obrony
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO