moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

AW 139 W dla Wojska Polskiego?

PZL Świdnik proponuje polskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139 W, który może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – Naszą ambicją jest, aby ten śmigłowiec był całkowicie „made in Poland” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik.

W poniedziałek w PZL Świdnik odbyła się prezentacja śmigłowca HH 139 Bravo włoskich sił powietrznych. Maszyna jest wykorzystywana do prowadzenia operacji typu search and rescue, czyli do poszukiwania i ewakuowania rozbitków. – Większość elementów tego śmigłowca powstała w Polsce, w naszych zakładach, a silnik PT 6 został w 80% wyprodukowany w Rzeszowie. Część elementów również sami zaprojektowaliśmy, np. stanowisko do desantowania na tzw. szybkiej linie – mówi Jacek Libucha, prezes zarządu PZL Świdnik.

Maszyna HH 139 Bravo została zbudowana w oparciu o platformę śmigłowca AW 139, który został zaprojektowany w 2003 roku. Od tego czasu AW 139 trafił do 89 państw (w sumie 1070 egzemplarzy).

Teraz PZL Świdnik chce zaoferować AW 139 polskim siłom zbrojnym. Maszyna została oznaczona AW 139 W i ma umożliwiać prowadzenie różnego rodzaju operacji, zarówno w dzień, jak i w nocy. W zależności od konfiguracji śmigłowiec może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – To idealne rozwiązanie odpowiadające na potrzeby Wojska Polskiego – zapewnia prezes PZL Świdnik.

Film: Paweł Sobkowicz/Zbrojna TV

Masa AW 139 W wynosi 7 t, długość to 16,66 m, a średnica wirnika – 13,8 m, co umożliwia operowanie na niewielkiej przestrzeni. Kabina, w zależności od konfiguracji, pozwala na transport nawet 15 żołnierzy. Drzwi, które zamontowano w maszynie mają szerokość 1,6 m, dzięki czemu jest możliwość szybkiego załadunku i rozładunku sprzętu (maksymalny załadunek to 3 t), a także desantowania wojska w rejonie misji.

Śmigłowiec proponowany przez PZL Świdnik ma posiadać także dwa silniki o mocy wyjściowej 1531 KM, a jego sercem będzie przekładnia, która została tak zaprojektowana, aby móc pracować przez 60 minut bez płynów eksploatacyjnych. Maksymalna prędkość AW 139 W to 306 km/h, zasięg 1061 km, a długość lotu 5 godzin i 13 minut. W kokpicie mają się znaleźć cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze, a cyfrowy system awioniczny ma być zintegrowany z autopilotem.

Prezes PZL Świdnik jest przekonany, że AW 139 W mógłby być w całości produkowany w Polsce. – Już dziś takie płatowce powstają w naszych zakładach, a napędy w Rzeszowie. Ale przy produkcji AW 139 W liczymy także na współpracę z innymi podmiotami, choćby Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych czy spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi Jacek Libucha. Dodaje także, że czas produkcji maszyny od momentu jej zamówienia wynosi od 14 do 16 miesięcy, a w przypadku wersji „made in Poland” dwa lata. Rocznie linię produkcyjną mogłoby opuścić od ośmiu do dziesięciu takich maszyn.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Szczeciński Korpus rośnie w siłę
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Kircholm 1605
Polskie wojsko na Gotlandii
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Krótka droga na Gotlandię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Człowiek w pętli
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Europa ma być zdolna do obrony
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Przedwczesny triumf
Brytyjczycy na wschodniej straży
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Koniec dzieciństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medale na ściance i na torze regatowym
Speczespół wybierze „Orkę”
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Rekompensaty na nowych zasadach
„Road Runner” w Libanie
Nurkowie kontra dywersanci
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jednym głosem w sprawie obronności
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Pięciobojowe duety na medal
Maratońskie święto w Warszawie
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
W poszukiwaniu majora Serafina
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Bohaterowie, których etos trwa
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Cichociemni w oczach swoich następców
Dwie agresje, dwie okupacje
Polski „Wiking” dla Danii
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Soboty z wojskiem
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Orlik na Alfę
W obronie gazoportu
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Zawiszacy mają „Zjawę”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Podniebny sprawdzian
Cios w plecy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO