moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Moździerz Rak w nowej odsłonie

Zautomatyzowany system naprowadzania na cel, automat ładowania, który może podawać pociski w każdym położeniu lufy, oraz hydropneumatyczne zawieszenie, które pozwala regulować prześwit pojazdu – oto M120G. Huta Stalowa Wola zaprezentowała na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego ulepszoną gąsienicową wersję 120-milimetrowego automatycznego moździerza Rak.

M120G waży 24 t, ma ponad 7 m długości, niecałe 3 m szerokości i napędza go silnik MTU 6V199 TE20 o mocy 260 kW, który na drogach utwardzonych pozwala osiągnąć prędkość 60 km/h.

W porównaniu z poprzednikiem, którego konstrukcję wykonano na podstawie leciwej haubicy 2S1 Goździk, nową wersję 120-milimetrowego moździerza Rak wyróżniają unowocześnione, hydropneumatyczne podwozie i ulepszony system ogniowy. Opracowana przez inżynierów z Huty Stalowa Wola S.A. nowa odsłona gąsienicowego działa to zdecydowanie jedna z najciekawszych premier tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego.

Nowy układ jezdny moździerza składa się z 12 kół (po sześć na każdej stronie), sześciu rolek podtrzymujących (po trzy na stronie) oraz 12 odbojów (bump-stopów ograniczających ruch zawieszenia pojazdu). Jak podkreślają konstruktorzy z HSW S.A., taka konstrukcja nie tylko znacząco podnosi komfort załogi w czasie wykonywania zadań (m.in. zmniejszając drgania podczas strzelania), lecz także przede wszystkim zwiększa możliwości terenowe pojazdu. Załoga może bowiem w razie potrzeby zwiększyć prześwit pojazdu, gdy chce np. pokonać trudny teren.

W M120G ulepszono również system ogniowy. Wóz wyposażono w układ automatycznego naprowadzania na cel oraz automatyczny system ładowania w pełnym zakresie kątów obrotu lufy. Dzięki temu skrócono do 30 s czas, jakiego działo potrzebuje, by przejść w położenie bojowe. Zmniejszono także liczebność załogi do trzech osób.

Ulepszony Rak wyposażony jest w system łączności wewnętrznej Fonet, w radiostację UKF RRC 9311 AP, celownik optoelektroniczny do strzelania na wprost – z kamerą termowizyjną i dalmierzem laserowym, system wykrywania promieniowania laserowego OBRA SSP-1 oraz w 81-milimetrową wyrzutnię granatów dymnych. Moździerz uzbrojono w karabin kalibru 7,62 mm UKM 2000D z dzienno-nocnym celownikiem Bazalt.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Sukces Polaka w biegu z marines
Odznaczenia za wzorową służbę
Nie daj się zhakować
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kircholm 1605
Mundurowi z benefitami
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Abolicja dla ochotników
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Zasiać strach w szeregach wroga
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Inwestycja w bezpieczeństwo
Wellington „Zosia” znad Bremy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pomnik nieznanych bohaterów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Szansa na nowe życie
Polski „Wiking” dla Danii
Marynarze mają nowe motorówki
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Niespokojny poranek pilotów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Starcie pancerniaków
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pięściarska uczta w Suwałkach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kolejny kontrakt Dezametu
„Road Runner” w Libanie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec dzieciństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sportowcy na poligonie
Marynarze podjęli wyzwanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Męska sprawa: profilaktyka
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mity i manipulacje
Rusza program „wGotowości”
Kaman – domknięcie historii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO