moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bizon. Lotniskowy nadzorca

Bezzałogowy pojazd wyposażony w radar oraz głowicę optoelektroniczną potrafi samodzielnie sprawdzić, czy teren wyznaczony na trawiaste lub gruntowe lotnisko nadaje się do lądowania samolotów i śmigłowców. Robota o nazwie Bizon zaprezentowało na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego konsorcjum Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy Dobrowolski sp. z o.o.

Każde wojsko musi być tak przygotowane, by w razie zniszczenia infrastruktury lotniskowej mogło utworzyć tzw. inne miejsce startów i lądowań, czyli po prostu lotnisko polowe (tymczasowe). Mogą do tego posłużyć nie tylko odcinki dróg, lecz także trawiaste bądź utwardzane pasy startowe aeroklubów lub nawet łąki czy pastwiska.

 

Cel: wylądować w polu

Aby korzystanie z takich obiektów było bezpieczne dla samolotów i śmigłowców, wojsko musi sprawdzać (właściwie stale), czy dana nawierzchnia jest w stanie unieść wielotonowe maszyny. Przypomnijmy, że np. transportowy Hercules C-130 waży ponad 34 t, podczas gdy popularna w cywilnym lotnictwie Cessna 172 zaledwie 700 kg.

Obecnie wojsko sprawdza naturalne nawierzchnie lotniskowe metodą punktową – obsługa techniczna porusza się po danym obszarze, mierząc grunt stożkową sondą dynamiczną (DCP – Dynamic Cone Penetrometer). Jak łatwo się domyślić, zajmuje to dużo czasu i aby nie wstrzymywać ruchu, odbywa się najczęściej w nocy.

Bizon sam ruszy na zwiad

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wspólnie z firmą Dobrowolski sp. z o.o. (producent pojazdów specjalistycznych) zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach urządzenie, które może zrewolucjonizować uciążliwy proces sprawdzania polowych lotnisk. Jest nim robot Bizon. To trzytonowy bezzałogowy pojazd, który może samodzielnie zbierać dane o wytrzymałości gruntu. Służy do tego sensor, którym jest koło pomiarowe (wraz z dwoma kołami odniesienia) wywierające na podłoże nacisk o takiej samej sile jak samolot wybrany przez badającego, np. CASA C295 lub Hercules C-130. Badanie gruntu robot wykonuje na całym wskazanym odcinku (nie punktowo), robiąc niewielką koleinę na trasie. Sam porusza się na kołach z nakładanymi gąsienicami, by zmniejszyć nacisk i nie uszkodzić badanej nawierzchni.

Dzięki zaawansowanemu autopilotowi – wyposażonemu w moduł do wykrywania przeszkód – który jest zasilany informacjami z czujników radarowych, ultradźwiękowych oraz zestawu kamer, Bizon może swoje zadania wykonywać samodzielnie. Zebrane dane przesyła do bazy oddalonej maksymalnie o 30 km.

Bezzałogowy pojazd napędzają trzy silniki elektryczne o mocy 10 kW i maksymalnym momencie obrotowym 120 Nm, zasilane przez zespół akumulatorów 96 V 400 Ah. Napęd umożliwia maszynie pracę przez około osiem godzin. A to jeszcze nie wszystkie zdolności Bizona. Robot został także wyposażony w drona klasy mikro, który dzięki dwusensorowej głowicy optoelektronicznej pomaga lądowemu zwiadowcy zebrać dane o stanie nawierzchni, ale może również służyć do patrolowania terenu lotniska.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Maratońskie święto w Warszawie
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Europa ma być zdolna do obrony
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Krótka droga na Gotlandię
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Cichociemni w oczach swoich następców
Przedwczesny triumf
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Nurkowie kontra dywersanci
„Road Runner” w Libanie
Dwie agresje, dwie okupacje
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Medale na ściance i na torze regatowym
W poszukiwaniu majora Serafina
Pięciobojowe duety na medal
Speczespół wybierze „Orkę”
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Zawiszacy mają „Zjawę”
Soboty z wojskiem
Człowiek w pętli
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Rekompensaty na nowych zasadach
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Orlik na Alfę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Koniec dzieciństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Bohaterowie, których etos trwa
Jednym głosem w sprawie obronności
Polskie wojsko na Gotlandii
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
W obronie gazoportu
Podniebny sprawdzian
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Cios w plecy
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO