moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Bizon. Lotniskowy nadzorca

Bezzałogowy pojazd wyposażony w radar oraz głowicę optoelektroniczną potrafi samodzielnie sprawdzić, czy teren wyznaczony na trawiaste lub gruntowe lotnisko nadaje się do lądowania samolotów i śmigłowców. Robota o nazwie Bizon zaprezentowało na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego konsorcjum Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy Dobrowolski sp. z o.o.

Każde wojsko musi być tak przygotowane, by w razie zniszczenia infrastruktury lotniskowej mogło utworzyć tzw. inne miejsce startów i lądowań, czyli po prostu lotnisko polowe (tymczasowe). Mogą do tego posłużyć nie tylko odcinki dróg, lecz także trawiaste bądź utwardzane pasy startowe aeroklubów lub nawet łąki czy pastwiska.

 

REKLAMA

Cel: wylądować w polu

Aby korzystanie z takich obiektów było bezpieczne dla samolotów i śmigłowców, wojsko musi sprawdzać (właściwie stale), czy dana nawierzchnia jest w stanie unieść wielotonowe maszyny. Przypomnijmy, że np. transportowy Hercules C-130 waży ponad 34 t, podczas gdy popularna w cywilnym lotnictwie Cessna 172 zaledwie 700 kg.

Obecnie wojsko sprawdza naturalne nawierzchnie lotniskowe metodą punktową – obsługa techniczna porusza się po danym obszarze, mierząc grunt stożkową sondą dynamiczną (DCP – Dynamic Cone Penetrometer). Jak łatwo się domyślić, zajmuje to dużo czasu i aby nie wstrzymywać ruchu, odbywa się najczęściej w nocy.

Bizon sam ruszy na zwiad

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wspólnie z firmą Dobrowolski sp. z o.o. (producent pojazdów specjalistycznych) zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach urządzenie, które może zrewolucjonizować uciążliwy proces sprawdzania polowych lotnisk. Jest nim robot Bizon. To trzytonowy bezzałogowy pojazd, który może samodzielnie zbierać dane o wytrzymałości gruntu. Służy do tego sensor, którym jest koło pomiarowe (wraz z dwoma kołami odniesienia) wywierające na podłoże nacisk o takiej samej sile jak samolot wybrany przez badającego, np. CASA C295 lub Hercules C-130. Badanie gruntu robot wykonuje na całym wskazanym odcinku (nie punktowo), robiąc niewielką koleinę na trasie. Sam porusza się na kołach z nakładanymi gąsienicami, by zmniejszyć nacisk i nie uszkodzić badanej nawierzchni.

Dzięki zaawansowanemu autopilotowi – wyposażonemu w moduł do wykrywania przeszkód – który jest zasilany informacjami z czujników radarowych, ultradźwiękowych oraz zestawu kamer, Bizon może swoje zadania wykonywać samodzielnie. Zebrane dane przesyła do bazy oddalonej maksymalnie o 30 km.

Bezzałogowy pojazd napędzają trzy silniki elektryczne o mocy 10 kW i maksymalnym momencie obrotowym 120 Nm, zasilane przez zespół akumulatorów 96 V 400 Ah. Napęd umożliwia maszynie pracę przez około osiem godzin. A to jeszcze nie wszystkie zdolności Bizona. Robot został także wyposażony w drona klasy mikro, który dzięki dwusensorowej głowicy optoelektronicznej pomaga lądowemu zwiadowcy zebrać dane o stanie nawierzchni, ale może również służyć do patrolowania terenu lotniska.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Afganistan. Czas wracać do domu
 
Ciemne strony Facebooka
Ponownie działa szpital WIM dla chorych na COVID-19
Szczury Torbuku
Dron dla hydrografów
Wilk na poligonie
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
O bezpieczeństwie państw NATO
Zespół NATO na bojowo
Emerytura wypłacana w … karmie
Kraby dla podhalańczyków
Course on Diplomacy
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Inwestycje Stoczni Wojennej
Kobiety a pokój
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Żołnierze poszkodowani na granicy
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Sportowiec roku
Polityka nie znosi próżni
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
Terytorialsi z Podlasia byli najlepsi
Będzie ustawa o obronie
Wojskowi na sesji Rady Gminy Narewka
BohaterONy 2021 wręczone!
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Legia Akademicka po raz piąty
Time for Miecznik
W jedynym słusznym kierunku
Zbrodnia bez kary
Wybierz się na wojskowe studia
Żołnierze bez testów z WF-u
103 lata Sztabu Generalnego
Zapowiedź sukcesów wojskowych ciężarowców
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Raki dla podhalańczyków
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Będą podwyżki dla żołnierzy
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Napięta sytuacja na granicy
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Szef MON odwiedził USA
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
KFOR: wyższy stopień gotowości
Duch Invictus jest, czas na formę
AZOR – podwodny specjalista
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Święto sportowców w mundurach
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Ogień na alpejskich szczytach
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Saper robi przejście
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Nowoczesne technologie na rzecz bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO