moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mentor młodych pilotów

Po 40 latach w Wojsku Polskim ze służbą pożegnał się gen. broni pilot Jan Śliwka. Na lotnisku 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku żegnali go koledzy i podkomendni, w tym generał Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych. – Byłeś całym sercem zaangażowany w siły powietrzne – mówił generał Mika.


Gen. broni pil. Jan Śliwka, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych, ostatni raz zasiadł dzisiaj za sterami wojskowej TS-11 Iskra. Nad lotniskiem w Łasku, gdzie na co dzień stacjonują samoloty F-16, wykonał kilka figur akrobacji lotniczej, a po wylądowaniu zameldował wykonanie ostatniego lotu. – 40 lat zleciało nie wiadomo kiedy. Gdybym miał teraz mówić minutę o każdym locie, musielibyśmy tu stać bardzo długo. Są tu z nami moi pierwsi instruktorzy, którym chciałbym dziś podziękować – mówił wzruszony gen. Śliwka.

Głos zabrał również gen. Jarosław Mika, dowódca generalny RSZ. – Pan generał Śliwka wykonując swoje zadania spędził w powietrzu 40 lat. Czy można ten czas podsumować w kilku zdaniach? Absolutnie nie. Tak, jak huk tych startujących teraz maszyn, tak samo wyglądało 40 lat życia generała Śliwki. Będąc moim zastępcą przez prawie pięć lat, wykazał się nie tylko determinacją, ale również poświęceniem, pasją i przede wszystkim zawsze poczuciem dobrze wykonywanej pracy, służby żołnierza – zaznaczył gen. Mika.


Obecni na uroczystościach koledzy generała Śliwki przyznawali, że siłom powietrznym poświęcał całe serce. – To duża strata dla wojska, bo generał Śliwka był do dziś najstarszym pilotem w siłach zbrojnych, a co za tym idzie, miał olbrzymie lotnicze doświadczenie i chętnie się nim dzielił – mówił gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, dowódca 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Dodał też, że generał był zawsze niezwykle otwarty na nowości i nie bał się wyzwań. – Dzięki tym cechom przeszedł na własnej skórze proces, który nastąpił w siłach powietrznych: od samolotów drugiej generacji, czyli MiG-21, aż po piątą, o której dziś mówimy – powiedział Nowak.

Generał Jan Śliwka był oficerem, spod skrzydeł którego wyszło wielu pilotów, którzy dziś są oficerami sił powietrznych i zajmują kluczowe stanowiska. – Choćby pułkownik Tomasz Jatczak, który do niedawna dowodził 32 Bazą Lotnictwa Taktycznego, a dziś jest moim zastępcą. Generał jest jednym z pierwszych wychowawców polskich pilotów F-16 – podkreślił gen. Ireneusz Nowak. Goście dzisiejszej uroczystości podkreślali, że generał Śliwka był dowódcą zdeterminowanym i stawiającym na działanie. – O takich ludziach mówi się, że wiedzą, że samoloty powinny latać, a nie stać na ziemi. To jest coś, co odróżnia biurokratów od pilotów – komentował generał Nowak.


Gen. broni pil. Jan Śliwka nieprzypadkowo żegnał się z lotnictwem wojskowym w Łasku. To właśnie tu, zaraz po ukończeniu Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie (dziś Lotnicza Akademia Wojskowa) rozpoczął swoją wojskową karierę w 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Objął wówczas stanowisko pilota klucza lotniczego. Potem dowodził eskadrą lotniczą, następnie awansował na stanowisko zastępcy dowódcy pułku, by w 1996 roku objąć dowodzenie tą jednostką.

W 2001 roku został dowódcą 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu (dziś 2 Skrzydło LT). Dwa lata później przeniósł się do Wrocławia, gdzie najpierw objął stanowisko szefa szkolenia 3 Korpusu Obrony Powietrznej, a następnie szefa sztabu i zastępcy dowódcy. Kolejne stanowisko objął poza granicami kraju – w Finderup w Danii, gdzie był zastępcą dowódcy Centrum Dowodzenia Operacjami Powietrznymi. W 2010 roku wrócił do Polski i został dowódcą Centrum Operacji Powietrznych w Warszawie. Zajmował także stanowisko inspektora sił powietrznych w Dowództwie Generalnym RSZ, a od 2016 roku jest zastępcą dowódcy tej instytucji. Jest pilotem klasy mistrzowskiej, instruktorem, pilotem oblatywaczem na samolotach TS-11 Iskra, MiG-21 UM, MiG-21 M oraz MiG-21 MF.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Odliczanie do misji na Łotwie
 
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Uwaga, transformacja!
Daglezje poszukiwane
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Pytania o europejską tarczę
Wiedza na czas kryzysu
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pierwszy polski technik AH-64
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO na północnym szlaku
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
W obronie wschodniej flanki NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ameryka daje wsparcie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Tragiczne zdarzenie na służbie
Zmiany w dodatkach stażowych
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polki pobiegły po srebro!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Czarne oliwki dla sojuszników
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Desant pod osłoną nocy
Pływacy i maratończycy na medal
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Husarz na straży nieba
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Więcej hełmów dla żołnierzy
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Awanse na Trzeciego Maja
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Medyczne wnioski z pola walki
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pierwsi na oceanie
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO