moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza PKW Islandia

Myśliwce F-16 z Łasku polecą na Islandię w sierpniu tego roku, by przez kilka tygodni strzec nieba wokół wyspy w ramach misji NATO. O pilotach, którzy stworzą pierwszy Polski Kontyngent Wojskowy w Islandii, zadaniach, jakie przed nim stoją i przygotowaniach do wylotu mówi ppłk Michał Kras, dowódca kontyngentu.

Po co polskie F-16 lecę na Islandię?

Ppłk Michał Kras: Nasza obecność na Islandii to demonstracja sojuszniczej solidarności.

A mniej patetycznie?

Polskie myśliwce F-16 będą po prostu nadzorować przestrzeń powietrzną nad Islandią, która nie posiada własnych statków powietrznych. Będziemy gotowi do startu 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Czy wasza misja będzie przypominać tę prowadzoną w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich?

Pod wieloma względami tak, choćby struktury kontyngentu będą podobne do tych „orlikowych”. Zadania są w zasadzie też takie same jak na Litwie czy w Estonii. W obu przypadkach mamy do czynienia z misją Air Policing, polegającą na przechwytywaniu samolotów, które naruszyły przestrzeń powietrzną danego państwa. Islandia jest jednak przyczółkiem natowskim na północnym Atlantyku, to strategiczne miejsce.

Jacy żołnierze będą pełnić misję na Islandii? Kogo pan ze sobą zabiera?

Jeśli chodzi o pilotów, to wszyscy są z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Minimum doświadczenia to dyżury bojowe w Polsce, ale część z nich była już na misjach, m.in. Baltic Air Policing.

Czy przeszliście jakieś specjalne przygotowania przed misją na Islandii?

Nie, ale jeśli chodzi o procedury dotyczące misji przechwytywania samolotów czy o samo ich wykonywanie w powietrzu, to wiemy, jak to robić, mamy doświadczenie. Ludzie, którzy będą ze mną służyć na Islandii, zarówno piloci, jaki i technicy, są gotowi do wykonywania zadań bez względu na to, czy mieliby przechwytywać samoloty w przestrzeni powietrznej Islandii, czy Afryki. Pod względem przygotowania się, ta misja nie różni się od innych, które już wykonywaliśmy.

Zadania być może się nie różnią, ale specyficzny klimat wyspy wymaga chyba waszej uwagi?

Racja. Islandia ma bardzo dynamiczny klimat, jest bardzo wietrznie, pogoda zmienia się w ciągu kilkunastu minut. Zawsze musimy być przygotowani do lądowania na lotnisku zapasowym. Ale Islandia jest tak małą wyspą, że w razie załamania się pogody na takie same utrudnienia natrafimy na każdym lotnisku. Akcent kładziemy więc na dokładną analizę planu lotu. Na pewno inna będzie też współpraca z islandzkimi służbami. Do tej pory współpracowaliśmy z żołnierzami, a w Islandii jest straż obrony wybrzeża, czyli formacja, o której w Polsce powiedzielibyśmy, że jest spoza układu militarnego. To na pewno będzie nowe doświadczenie.

A zimne wody Atlantyku? Przerażają?

W czasie każdego lotu będziemy mieli na sobie specjalne kombinezony morskie, które w razie czego pomogą nam przetrwać w oceanie. To jest absolutnie niezbędny element naszego wyposażenia.

Jesteście jednak dobrej myśli, tak ekstremalnego rozwoju wypadków się nie obawiacie?

Nie, bo jesteśmy po prostu dobrze przygotowani.

ppłk pil. Michał Kras – w 2008 roku wrócił do Polski z USA, gdzie szkolił się na samolotach F-16. Służy w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Za sterami F-16 w powietrzu spędził 2300 godzin, w innych samolotach — 2800. Kilkukrotnie uczestniczył w misjach pora granicami kraju, wielokrotnie pełnił dyżur bojowy w Polsce. Jest instruktorem lotów na F-16.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Hubert Przybysz

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Dwie agresje, dwie okupacje
Premier: prowokacja bez precedensu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Święto Wojsk Lądowych
Orlik na Alfę
Zwycięska batalia o stolicę
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
NATO – jesteśmy z Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Tukan na smyczy
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Terytorialsi na pętli
Beret „na rekinka” lub koguta
Hekatomba na Woli
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Z najlepszymi na planszy
Defendery skompletowane
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Husarz z polskim instruktorem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Niemiecki plan zniszczenia Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Kurs dla najlepszych w SERE
Krok ku niezależności
Rekompensaty na nowych zasadach
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Black Hawki nad Warszawą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wielkie zbrojenia za Odrą
Największy transport Abramsów w tym roku
Pożegnanie z Columbią
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO