moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System kontroli granicznej pomyślnie przeszedł testy na przejściu lądowym

Sukcesem zakończyły się badania pilotażowe systemu kontroli granicznej opracowanego w ramach międzynarodowego projektu o akronimie TRESSPASS. Testy pod koniec maja br. na lądowym przejściu w Terespolu zorganizował i przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Optoelektroniki WAT przy współpracy z funkcjonariuszami Straży Granicznej.

Projekt TRESSPASS to międzynarodowe przedsięwzięcie realizowane w ramach programu Horyzont 2020. W skład konsorcjum projektu wchodzą 22 podmioty z całej Europy, w tym uczelnie, instytuty badawcze oraz firmy.

Przeprowadzone wspólnie ze Strażą Graniczną testy pilotażowe miały na celu zademonstrowanie, w jaki sposób system TRESSPASS może wspomóc pracę funkcjonariuszy w specyficznych warunkach lądowego przejścia granicznego. „Przygotowanych zostało kilka scenariuszy badań, m.in. jeden z nich dotyczył wykrywania nielegalnego przewożenia towarów. Testy wykazały bardzo dużą przydatność systemu” – mówi płk dr hab. inż. Norbert Pałka, odpowiedzialny za organizację przedsięwzięcia ze strony Instytutu Optoelektroniki WAT.

Liczbowy wskaźnik ryzyka zdecyduje o kontroli podróżnego

Projekt zakłada analityczne podejście do kwantyfikacji ryzyka, czyli określenia poziomu zagrożenia ze strony podróżnego w oparciu o zestaw liczbowych wskaźników ryzyka. Można je dokładnie wyznaczyć za pomocą różnych technologii, np. czujnika do wykrywania kradzieży tożsamości, analizy sieci społecznościowych, czy analizy mikro-ekspresji twarzy podróżnego podczas wywiadu. Po dokładnej analizie danych zebranych z czujników, systemów zewnętrznych, aplikacji i baz danych, obliczany jest liczbowy wskaźnik ryzyka dla podróżnego. W zależności od wartości tego wskaźnika, podróżny poddawany jest większej lub mniejszej kontroli. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa granic poprzez skuteczniejsze wykrywanie m.in. osób nielegalnie przekraczających granice.

Sensor wykryje kradzież tożsamości

W ramach projektu TRESSPASS zespół kierowany przez dr. inż. Marcina Kowalskiego z Instytutu Optoelektroniki WAT opracował również sensor do wykrywania prób kradzieży tożsamości. Jego skuteczność także była testowana podczas badań przeprowadzonych na przejściu w Terespolu. „Sensor działa w zakresie spektralnym długofalowej podczerwieni i przeprowadza analizę rozkładu ciepła emitowanego przez twarz podróżnego. Wykrywa, czy podróżny nie zmienił wyglądu twarzy np. za pomocą maski. Przeprowadzone badania cieszą podwójnie, ponieważ oprócz pomyślnego zaprezentowania nowej koncepcji odprawy granicznej, potwierdziliśmy doświadczalnie bardzo wysoką skuteczność opracowanego w IOE WAT czujnika do wykrywania prób kradzieży tożsamości” – mówi dr inż. Marcin Kowalski.

Wzorcowa współpraca

Do sukcesu przeprowadzonych badań przyczyniła się bardzo dobra współpraca ze Strażą Graniczną, zarówno ze strony Komendy Głównej reprezentowanej przez płk. SG Artura Żukowskiego i st. chor. szt. SG dr. Piotra Wołczańskiego, jak i lokalnych organizatorów z Terespola – ppłk. SG Piotra Grytczuka i kpt. SG Tomasza Kobiałki. Ze względu na warunki epidemiczne wybrani funkcjonariusze Straży Granicznej pełnili również rolę podróżnych. „Tym razem funkcjonariusze znaleźli się po drugiej stronie odprawy. Ich zaangażowanie zasługuje na szczególne podziękowania. Mimo wielu czynności służbowych poświęcili swój czas i uwagę na wykonanie zadań podczas testów, które bez ich udziału nie przyniosłyby efektów. Bardzo to doceniamy” – podkreśla płk dr hab. inż. Norbert Pałka.

Nie tylko przejście lądowe może być bezpieczniejsze

Rozbudowane testy pilotażowe systemu kontroli granicznej TRESSPASS odbywają się na trzech rodzajach przejść granicznych – lądowym, morskim oraz lotniczym. Pierwsze testy zostały przeprowadzone w Niderlandach na lotnisku Lelystad w kwietniu 2021 r. Pod koniec czerwca planowane są ostatnie, trzecie badania proponowanego systemu. Odbędą się na morskim przejściu granicznym w porcie Pireus w Grecji. Projekt zakończy się w listopadzie 2021 roku.

Tekst: Ewa Jankiewicz/ rzecznik prasowy WAT

red. PZ

autor zdjęć: Piotr Markowski

dodaj komentarz

komentarze


Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
 
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Wyzwanie, które integruje
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Misja PKW „Olimp” doceniona
Stress test dla systemu ratownictwa
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Apache’e nadlatują
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Polska dołącza do satelitarnej elity
Tysiące dronów dla armii
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Drony na ratunek
Żołnierz influencer?
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Kilometry pamięci
Szkice strzelca spod Monte Cassino
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Fire from Coast
Biało-czerwona na Monte Cassino
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Atom utracony
Siła sojuszniczego działania
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Polskie Pioruny dla Belgii
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Święto zwiadowców
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Wyjście z cienia
Knowledge for Difficult Times
Alians HSW ze światowym gigantem
Bohater odtrącony
Od chaosu do wiktorii
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Cel: być gotowym do służby na granicy
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Incydent na strzelnicy
Nowa mapa garnizonów
Offset Wisły w praktyce
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Bałtycka tarcza
Wyzwanie, które integruje
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Kolejne K9 dla zawiszaków
Nowe możliwości Meska
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Trudny los zwycięzców
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Pamiętają o powstańcach
Bat na wrogów i niepokornych
Jak daleko do końca wojny?
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
Pomoc na wodzie i pod wodą
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Ustawa bliżej żołnierzy
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Podejrzane manewry na Bałtyku
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Nasi czołgiści najlepsi
Polska i Litwa w awangardzie NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO