moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe wozy dla strażaków

3 Regionalna Baza Logistyczna kupiła dla wojska dziesięć nowych wozów ratowniczo-gaśniczych trzech typów: cztery średnie, cztery ciężkie oraz dwa ciężkie lotniskowe. Jeszcze w tym roku w nowe pojazdy zostaną wyposażeni wojskowi strażacy z poligonów w Orzyszu i Żaganiu, 12 Brygady Zmechanizowanej, baz lotniczych w Radomiu i Warszawie. Kolejne dostawy – w przyszłym roku.

Za dziesięć pojazdów ratowniczo-gaśniczych trzech typów 3 Regionalna Baza Logistyczna zapłaci ponad 15 mln zł. Kontrakt wart 5,2 mln zł na dostawę czterech pojazdów średnich (z opcją rozszerzenia zamówienia w przyszłości o dwa wozy) zdobyła firma Moto-Truck Sp. z o.o. Cztery ciężkie pojazdy za 6,6 mln zł dostarczy spółka Wawrzaszek ISS Sp. z o.o. (również z opcją na dwa dodatkowe wozy). Zlecenie na trzeci typ wozów – ciężkie lotniskowe – zdobyła firma Szcześniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., w tym przypadku wartość zamówienia to 3,6 mln zł.

Wozy ratowniczo-gaśnicze w wersji średniej będą ważyły około 14 t i będą wyposażone w silnik o mocy co najmniej 300 KM, układ napędowy w systemie 4x4, sześcioosobową kabinę, zbiornik wody o pojemności 2500 dm3, autopompę o wydajności minimum 2500 dm3/min, a także działko wodno-pianowe, którego wydajność będzie wynosić od 800 do 1600 dm3/min.

Samochody w wersji ciężkiej – do 32 t – będą wyposażone w silnik o mocy co najmniej 450 KM, trzyosobową kabinę, zbiornik wody o pojemności 10000 dm3 oraz autopompę o wydajności co najmniej 6000 dm3/min. Działko wodno-pianowe ma mieć wydajność od 4000 do 5000 dm3/min. Model ciężki lotniskowy będzie ważył około 32 t i będzie wyposażony w silnik o mocy co najmniej 450 KM, układ napędowy w systemie 6x6, trzyosobową kabinę, zbiornik wody o pojemności 8000 dm3 oraz autopompę o wydajności minimum 5000 dm3/min. W tym przypadku działko wodno-pianowe będzie mieć wydajność od 1600 do 2400 dm3/min.

Jako pierwsi, jeszcze w tym roku, w nowe wozy zostaną wyposażeni wojskowi strażacy z Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu i 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina; otrzymają pojazdy średnie. Pojazdy ciężkie dostaną 42 Baza Lotnictwa Szkolnego z Radomia i 1 Baza Lotnictwa Transportowego z Warszawy. Natomiast ciężki wóz lotniskowy trafi do Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Żaganiu.

W przyszłym roku pojazdy średnie zostaną przekazane do 20 Brygady Zmechanizowanej z Bartoszyc i Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Nowej Dębie. Wozy ciężkie – do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie i 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, a ciężki lotniskowy do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Drawsku Pomorskim.
Kto dostanie pojazdy, które zostaną zamówione (ewentualnie) w ramach opcji, jeszcze nie zdecydowano.

W Siłach Zbrojnych RP jest około 90 jednostek Wojskowej Straży Pożarnej, w których służy dwa i pół tysiąca żołnierzy. Nowoczesne wozy ratowniczo-gaśnicze mają ułatwić strażakom działania głównie na poligonach i lotniskach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Piotr Pytel, Inspektorat Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej

dodaj komentarz

komentarze


Desant pod osłoną nocy
 
Husarz na straży nieba
Polki pobiegły po srebro!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej hełmów dla żołnierzy
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pytania o europejską tarczę
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Układ nerwowy Mieczników
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
NATO na północnym szlaku
Pierwsi na oceanie
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Serwis K9 w Polsce
Bohater odtrącony
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Uwaga, transformacja!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pierwsza Drużyna” na start
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Pierwszy polski technik AH-64
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Pływacy i maratończycy na medal
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Wiosenna burza nad Estonią
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Trening szturmanów w warunkach miejskich
„Wielka droga” dostępna online
Ameryka daje wsparcie
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Sztuka ochrony zabytków
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Armia Andersa w operacji „Honker”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Wioślarze i triatlonistka na podium
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Gry wojenne w szkoleniu
Test współpracy dla bezpieczeństwa
NATO on Northern Track
Zmiany w dodatkach stażowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO