moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont ORP „Lublin” z poślizgiem. Są kary

Za opóźnienie na obecnym, trzecim, etapie remontu okrętu transportowo-minowego ORP „Lublin” Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. poniosła karę w wysokości ponad pół miliona złotych – poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów opozycji. Według nowego harmonogramu okręt powinien opuścić doki do 15 marca 2021 roku.

ORP „Lublin” jest jednym z pięciu okrętów transportowo-minowych projektu 767, które wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka została zaprojektowana pod koniec lat 80. w gdańskiej Stoczni Północnej. Ma wyporność 1674 ton i ponad 95 metrów długości. Może zabrać na pokład i – dzięki specjalnemu trapowi – wyładować na brzeg lub w jego pobliżu 9 czołgów lub 17 samochodów oraz 135 żołnierzy desantu. Okręty projektu 767, czyli typu Lublin, bo jednostka użyczyła nazwy całej klasie, są przystosowane również do stawiania morskich min.

Ponieważ ORP „Lublin” wszedł do służby w 1989 roku, jako pierwszy spośród okrętów 767 (pozostałe to ORP „Gniezno” i ORP „Kraków” – 1990 rok, ORP „Poznań” i ORP „Toruń” – 1991). Decyzja o przeprowadzeniu remontu jednostki zapadła w 2017 roku, a modernizacja miała obejmować m.in. unowocześnienie napędu i systemów łączności oraz nawigacji.

Warty ponad 90 mln złotych kontrakt zdobyła Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Zgodnie z podpisaną w 2018 roku umową okręt miał wrócić do służby w maju 2019 roku. Niestety MSR Gryfia S.A. nie wywiązała się z tego terminu. Jednostka nadal tkwi w dokach remontowych.

Jak poinformował kilka dni temu wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, w odpowiedzi na interpelację posłów PSL: Marka Biernackiego i Jarosława Rzepy, prace naprawcze przy „Lublinie” powinny się zakończyć do 15 marca 2021 roku, a za opóźnienia na ich wykonawcę nałożono kary finansowe.

„W 2020 r. zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe zakończenie prac 1 podetapu III etapu, w kwocie 558 352,02 zł. Wartość ta została potrącona od wartości faktury za realizację zakresu prac zawartych w ww. podetapie” – informuje wiceszef resortu obrony. I zapowiada kolejne sankcje: „Wykonawca nie wywiązał się w terminie określonym w umowie, do 30 listopada 2020 roku, z realizacji podetapu 2 etapu III. Po otrzymaniu dokumentów rozliczeniowych przewiduje się naliczenie odpowiednich kar z tego tytułu – dodaje Wojciech Skurkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Snowboardzistka i pływacy na medal
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Sojusznicza obrona
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Wojsko ma swojego satelitę!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Dzień wart stu lat
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Kto zostanie Asem Sportu?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Combat 56 u terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Noc na „pasku”
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Panczeniści na podium w Hamar
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gala Boksu na Bemowie
Historyczna „Wisła”
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Polski Rosomak dalej w produkcji
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Odpalili K9 Thunder
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Niebo pod osłoną
Mundurowi z benefitami
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Piątka z czwartego wozu
Wojsko z nowym programem rozwoju
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
The Taste of Military Service
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gdy ucichnie artyleria
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Przygotowani na każdy scenariusz
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Misja na rzecz zdrowia
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Najdłuższa noc
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Paczka dla bohatera już w drodze!
Koniec bezkarności floty cieni?
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
„Burza” nabiera kształtów
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Przełomowy czas dla WZL-2
Plan na WAM
W hołdzie poległym
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO