moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont ORP „Lublin” z poślizgiem. Są kary

Za opóźnienie na obecnym, trzecim, etapie remontu okrętu transportowo-minowego ORP „Lublin” Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. poniosła karę w wysokości ponad pół miliona złotych – poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów opozycji. Według nowego harmonogramu okręt powinien opuścić doki do 15 marca 2021 roku.

ORP „Lublin” jest jednym z pięciu okrętów transportowo-minowych projektu 767, które wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka została zaprojektowana pod koniec lat 80. w gdańskiej Stoczni Północnej. Ma wyporność 1674 ton i ponad 95 metrów długości. Może zabrać na pokład i – dzięki specjalnemu trapowi – wyładować na brzeg lub w jego pobliżu 9 czołgów lub 17 samochodów oraz 135 żołnierzy desantu. Okręty projektu 767, czyli typu Lublin, bo jednostka użyczyła nazwy całej klasie, są przystosowane również do stawiania morskich min.

Ponieważ ORP „Lublin” wszedł do służby w 1989 roku, jako pierwszy spośród okrętów 767 (pozostałe to ORP „Gniezno” i ORP „Kraków” – 1990 rok, ORP „Poznań” i ORP „Toruń” – 1991). Decyzja o przeprowadzeniu remontu jednostki zapadła w 2017 roku, a modernizacja miała obejmować m.in. unowocześnienie napędu i systemów łączności oraz nawigacji.

Warty ponad 90 mln złotych kontrakt zdobyła Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Zgodnie z podpisaną w 2018 roku umową okręt miał wrócić do służby w maju 2019 roku. Niestety MSR Gryfia S.A. nie wywiązała się z tego terminu. Jednostka nadal tkwi w dokach remontowych.

Jak poinformował kilka dni temu wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, w odpowiedzi na interpelację posłów PSL: Marka Biernackiego i Jarosława Rzepy, prace naprawcze przy „Lublinie” powinny się zakończyć do 15 marca 2021 roku, a za opóźnienia na ich wykonawcę nałożono kary finansowe.

„W 2020 r. zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe zakończenie prac 1 podetapu III etapu, w kwocie 558 352,02 zł. Wartość ta została potrącona od wartości faktury za realizację zakresu prac zawartych w ww. podetapie” – informuje wiceszef resortu obrony. I zapowiada kolejne sankcje: „Wykonawca nie wywiązał się w terminie określonym w umowie, do 30 listopada 2020 roku, z realizacji podetapu 2 etapu III. Po otrzymaniu dokumentów rozliczeniowych przewiduje się naliczenie odpowiednich kar z tego tytułu – dodaje Wojciech Skurkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Chwała zwycięzcom!
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Jak zostać kapralem rezerwy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Warszawo, do broni!
Na niebo patrz!
Sztab Generalny Wojska Polskiego świętuje. Wyruszył 6. rajd motocyklowy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Świetne występy polskich żołnierzy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Bitwa Warszawska, dzień trzeci: Triumf w Radzyminie
Próba generalna przed Świętem Wojska Polskiego
Ważna współpraca
Logistyczna rewolucja
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Strzelanina w bazie US Army
Orlik na Alfę
Nagrodzeni za wybitną służbę
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Na rosyjskim pasku
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Amunicja dla FA-50 kupiona
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Generalskie awanse
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego na finiszu
Najważniejszy jest żołnierz
Jak dojechać na defiladę?
Nowi generałowie na 15 sierpnia
Polska odpowiedź na ataki w sieci
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Kamień milowy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Terytorialsi i czarna taktyka
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Beret „na rekinka” lub koguta
Zwycięska batalia o stolicę
„Road Runner” w Libanie
Czternastka – pożegnanie z legendą
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Cisza przed wojną
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Hekatomba na Woli
Coraz więcej Panter w Polsce
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO