moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont ORP „Lublin” z poślizgiem. Są kary

Za opóźnienie na obecnym, trzecim, etapie remontu okrętu transportowo-minowego ORP „Lublin” Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. poniosła karę w wysokości ponad pół miliona złotych – poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów opozycji. Według nowego harmonogramu okręt powinien opuścić doki do 15 marca 2021 roku.

ORP „Lublin” jest jednym z pięciu okrętów transportowo-minowych projektu 767, które wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka została zaprojektowana pod koniec lat 80. w gdańskiej Stoczni Północnej. Ma wyporność 1674 ton i ponad 95 metrów długości. Może zabrać na pokład i – dzięki specjalnemu trapowi – wyładować na brzeg lub w jego pobliżu 9 czołgów lub 17 samochodów oraz 135 żołnierzy desantu. Okręty projektu 767, czyli typu Lublin, bo jednostka użyczyła nazwy całej klasie, są przystosowane również do stawiania morskich min.

Ponieważ ORP „Lublin” wszedł do służby w 1989 roku, jako pierwszy spośród okrętów 767 (pozostałe to ORP „Gniezno” i ORP „Kraków” – 1990 rok, ORP „Poznań” i ORP „Toruń” – 1991). Decyzja o przeprowadzeniu remontu jednostki zapadła w 2017 roku, a modernizacja miała obejmować m.in. unowocześnienie napędu i systemów łączności oraz nawigacji.

Warty ponad 90 mln złotych kontrakt zdobyła Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Zgodnie z podpisaną w 2018 roku umową okręt miał wrócić do służby w maju 2019 roku. Niestety MSR Gryfia S.A. nie wywiązała się z tego terminu. Jednostka nadal tkwi w dokach remontowych.

Jak poinformował kilka dni temu wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, w odpowiedzi na interpelację posłów PSL: Marka Biernackiego i Jarosława Rzepy, prace naprawcze przy „Lublinie” powinny się zakończyć do 15 marca 2021 roku, a za opóźnienia na ich wykonawcę nałożono kary finansowe.

„W 2020 r. zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe zakończenie prac 1 podetapu III etapu, w kwocie 558 352,02 zł. Wartość ta została potrącona od wartości faktury za realizację zakresu prac zawartych w ww. podetapie” – informuje wiceszef resortu obrony. I zapowiada kolejne sankcje: „Wykonawca nie wywiązał się w terminie określonym w umowie, do 30 listopada 2020 roku, z realizacji podetapu 2 etapu III. Po otrzymaniu dokumentów rozliczeniowych przewiduje się naliczenie odpowiednich kar z tego tytułu – dodaje Wojciech Skurkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerniacy jadą na misję
Wojsko ma swojego satelitę!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Przygotowani znaczy bezpieczni
Zwrot na Bałtyk
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Skytrucki dla Niemiec
Komplet medali wojskowych na ringu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Noc Dnia Podchorążego
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Z Su-22 dronów nie będzie
Najdłuższa noc
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Militarne Schengen
Pociski rakietowe dla Husarzy
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mundurowi z benefitami
Czwarta dostawa Abramsów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojsko na Horyzoncie
Uczelnie łączą siły
Po co wojsku satelity?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Więcej Herculesów dla Abramsów
Kapral Bartnik mistrzem świata
AW149 made in Poland
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
W krainie Świętego Mikołaja
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
wGotowości do reakcji
Razem na ratunek
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojsko przetestuje nowe technologie
The Darker, the Better
Nowe Kraby w Sulechowie
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowy bus do szczęścia
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Niebo pod osłoną
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO