moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont ORP „Lublin” z poślizgiem. Są kary

Za opóźnienie na obecnym, trzecim, etapie remontu okrętu transportowo-minowego ORP „Lublin” Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. poniosła karę w wysokości ponad pół miliona złotych – poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów opozycji. Według nowego harmonogramu okręt powinien opuścić doki do 15 marca 2021 roku.

ORP „Lublin” jest jednym z pięciu okrętów transportowo-minowych projektu 767, które wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka została zaprojektowana pod koniec lat 80. w gdańskiej Stoczni Północnej. Ma wyporność 1674 ton i ponad 95 metrów długości. Może zabrać na pokład i – dzięki specjalnemu trapowi – wyładować na brzeg lub w jego pobliżu 9 czołgów lub 17 samochodów oraz 135 żołnierzy desantu. Okręty projektu 767, czyli typu Lublin, bo jednostka użyczyła nazwy całej klasie, są przystosowane również do stawiania morskich min.

Ponieważ ORP „Lublin” wszedł do służby w 1989 roku, jako pierwszy spośród okrętów 767 (pozostałe to ORP „Gniezno” i ORP „Kraków” – 1990 rok, ORP „Poznań” i ORP „Toruń” – 1991). Decyzja o przeprowadzeniu remontu jednostki zapadła w 2017 roku, a modernizacja miała obejmować m.in. unowocześnienie napędu i systemów łączności oraz nawigacji.

Warty ponad 90 mln złotych kontrakt zdobyła Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Zgodnie z podpisaną w 2018 roku umową okręt miał wrócić do służby w maju 2019 roku. Niestety MSR Gryfia S.A. nie wywiązała się z tego terminu. Jednostka nadal tkwi w dokach remontowych.

Jak poinformował kilka dni temu wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, w odpowiedzi na interpelację posłów PSL: Marka Biernackiego i Jarosława Rzepy, prace naprawcze przy „Lublinie” powinny się zakończyć do 15 marca 2021 roku, a za opóźnienia na ich wykonawcę nałożono kary finansowe.

„W 2020 r. zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe zakończenie prac 1 podetapu III etapu, w kwocie 558 352,02 zł. Wartość ta została potrącona od wartości faktury za realizację zakresu prac zawartych w ww. podetapie” – informuje wiceszef resortu obrony. I zapowiada kolejne sankcje: „Wykonawca nie wywiązał się w terminie określonym w umowie, do 30 listopada 2020 roku, z realizacji podetapu 2 etapu III. Po otrzymaniu dokumentów rozliczeniowych przewiduje się naliczenie odpowiednich kar z tego tytułu – dodaje Wojciech Skurkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Panczeniści na podium w Hamar
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Święto sportowców w mundurach
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Niemieckie wsparcie z powietrza
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Astronauta w Szkole Orląt
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Combat 56 u terytorialsów
„Burza” nabiera kształtów
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Kolejne AW149 nadlatują
Wojsko ma swojego satelitę!
The Taste of Military Service
Służba w kadrze
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Militarne Schengen
Gala Boksu na Bemowie
Historyczna „Wisła”
Aby granica była bezpieczna
Nowe K9 w Węgorzewie
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Kto zostanie Asem Sportu?
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
W hołdzie poległym
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Szukali zaginionych w skażonej strefie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Paczka dla bohatera już w drodze!
Plan na WAM
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Snowboardzistka i pływacy na medal
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Odpalili K9 Thunder
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pancerniacy jadą na misję
Seryjny Heron coraz bliżej
Wisła dopłynęła
Gdy ucichnie artyleria
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Piątka z czwartego wozu
Mundurowi z benefitami
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO