moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie wylądował ostatni z zakontraktowanych w 2018 roku samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Najnowszy Bielik, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, musi przejść weryfikację, następnie zostanie wprowadzony do wyposażenia polskich sił powietrznych. Na Bielikach szkolą się podchorążowie, którzy w przyszłości mają pilotować wielozadaniowe F-16.

Flota 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego powiększyła się o kolejny samolot do szkolenia zaawansowanego. Dziś po południu na lotnisku w Dęblinie wylądował M-346 Bielik o numerze bocznym 7712. A poprzedni, jedenasty Bielik z numerem 7711, do Polski przyleciał 16 listopada. Oznacza to, że 4 Skrzydło dysponuje już wszystkimi M-346 zakontraktowanymi przez MON w 2018 roku.

Nowe Bieliki muszą przejść teraz tzw. proces zdawczo-odbiorczy. – Polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich określonych w umowie funkcjonalności samolotu. Najważniejszym elementem tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni – mówi por. Ewa Złotnicka, rzecznik prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i poprawność zainstalowanych w Bielikach systemów szkolenia – dodaje. Sprawdzana będzie także dokumentacja eksploatacyjna oraz wyposażenie lotniskowo-hangarowe.

Testy Bielików mogą potrwać kilkanaście dni i jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, zostaną wprowadzone do wyposażenia sił powietrznych. Nowe maszyny, podobnie jak poprzednie Bieliki, eksploatowane będą w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi także podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra.

Będą jeszcze cztery Bieliki

Resort obrony narodowej w 2014 roku zawarł z producentem maszyn – włoską firmą Leonardo, wówczas pod nazwą Alenia Aermacchi – kontrakt na zakup pierwszych ośmiu samolotów oraz pakietu szkoleniowego i logistycznego. Umowa przewidywała też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca, z czego skorzystano. I dziś, wraz z przylotem dwunastego samolotu, umowa ta została wykonana.

To jednak nie koniec współpracy z włoskim koncernem. MON dwa lata temu podpisał nową umowę z Leonardo. Za kwotę 488 milionów dokupiono cztery kolejne maszyny M-346, pakiet logistyczny oraz siedem stanowisk Simulation Based Training. Zgodnie z tym kontraktem następne Bieliki wylądują w Dęblinie za dwa lata. Wówczas nasze siły powietrzne będą dysponować 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: szer. Zbigniew Moszczański, Urszula Krzemińska

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1606592880
Czy naprawdę nie "czujecie" że popełniono błąd nie kupując tych 16 samolocików w wersji szkolno-bojowej? Jeżeli powiecie NIE to i tak nie uwierzę.
2D-7C-AE-DB
~andy
1606567440
sposób kupowania po kllka sztuk sprzętu to amatorszczyzna Handlowa ... albo gospodarczy i technologiczny sabotaż ... jakie korzyści można uzyskać z wilekości skali przy negocjacjach chyba trzeba tłumaczyć chyba kompletnemu laikowi który nic w życiu nie kupował ... o promocji swoich produktów przy tego typu zakupach nie wspomnę ...
17-46-FC-0F

Krok ku niezależności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W poszukiwaniu majora Serafina
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Czołgiści w ogniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debiut polskich Patriotów
Zwycięska batalia o stolicę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Pożegnanie z Columbią
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Hekatomba na Woli
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO – jesteśmy z Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Z najlepszymi na planszy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Kurs dla najlepszych w SERE
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Największy transport Abramsów w tym roku
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Black Hawki nad Warszawą
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto Wojsk Lądowych
Defendery skompletowane
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Husarz z polskim instruktorem
Cios w plecy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO