moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie wylądował ostatni z zakontraktowanych w 2018 roku samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Najnowszy Bielik, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, musi przejść weryfikację, następnie zostanie wprowadzony do wyposażenia polskich sił powietrznych. Na Bielikach szkolą się podchorążowie, którzy w przyszłości mają pilotować wielozadaniowe F-16.

Flota 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego powiększyła się o kolejny samolot do szkolenia zaawansowanego. Dziś po południu na lotnisku w Dęblinie wylądował M-346 Bielik o numerze bocznym 7712. A poprzedni, jedenasty Bielik z numerem 7711, do Polski przyleciał 16 listopada. Oznacza to, że 4 Skrzydło dysponuje już wszystkimi M-346 zakontraktowanymi przez MON w 2018 roku.

Nowe Bieliki muszą przejść teraz tzw. proces zdawczo-odbiorczy. – Polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich określonych w umowie funkcjonalności samolotu. Najważniejszym elementem tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni – mówi por. Ewa Złotnicka, rzecznik prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i poprawność zainstalowanych w Bielikach systemów szkolenia – dodaje. Sprawdzana będzie także dokumentacja eksploatacyjna oraz wyposażenie lotniskowo-hangarowe.

Testy Bielików mogą potrwać kilkanaście dni i jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, zostaną wprowadzone do wyposażenia sił powietrznych. Nowe maszyny, podobnie jak poprzednie Bieliki, eksploatowane będą w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi także podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra.

Będą jeszcze cztery Bieliki

Resort obrony narodowej w 2014 roku zawarł z producentem maszyn – włoską firmą Leonardo, wówczas pod nazwą Alenia Aermacchi – kontrakt na zakup pierwszych ośmiu samolotów oraz pakietu szkoleniowego i logistycznego. Umowa przewidywała też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca, z czego skorzystano. I dziś, wraz z przylotem dwunastego samolotu, umowa ta została wykonana.

To jednak nie koniec współpracy z włoskim koncernem. MON dwa lata temu podpisał nową umowę z Leonardo. Za kwotę 488 milionów dokupiono cztery kolejne maszyny M-346, pakiet logistyczny oraz siedem stanowisk Simulation Based Training. Zgodnie z tym kontraktem następne Bieliki wylądują w Dęblinie za dwa lata. Wówczas nasze siły powietrzne będą dysponować 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: szer. Zbigniew Moszczański, Urszula Krzemińska

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1606592880
Czy naprawdę nie "czujecie" że popełniono błąd nie kupując tych 16 samolocików w wersji szkolno-bojowej? Jeżeli powiecie NIE to i tak nie uwierzę.
2D-7C-AE-DB
~andy
1606567440
sposób kupowania po kllka sztuk sprzętu to amatorszczyzna Handlowa ... albo gospodarczy i technologiczny sabotaż ... jakie korzyści można uzyskać z wilekości skali przy negocjacjach chyba trzeba tłumaczyć chyba kompletnemu laikowi który nic w życiu nie kupował ... o promocji swoich produktów przy tego typu zakupach nie wspomnę ...
17-46-FC-0F

Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Drony w ofensywie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Na motocyklach śladami historii
„Był twarzą sił powietrznych”
Spotkanie Trump-Nawrocki
Czas nowych inwestycji
Baobab z miotaczem
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Radary, które widzą wszystko
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Z najlepszymi na planszy
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Huta Stalowa Wola na MSPO
Kikimora o wielu twarzach
Drones on the Offensive
Pancerna pięść
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Pilica+ coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świetne występy polskich żołnierzy
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Orlik na Alfę
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Hekatomba na Woli
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Detect & Classify: satelity z AI
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
„Road Runner” w Libanie
Startuje „Żelazny obrońca”
Nocne ataki na Ukrainę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Lepsza efektywność
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Najmłodszy w rodzinie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Grot A3 w drodze do linii
Zwycięska batalia o stolicę
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Wyczekiwane przyspieszenie
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Tuga – postrach dronów
Dwie agresje, dwie okupacje
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Klucz do bezpieczeństwa
Norwegowie budują na polskim poligonie
Zakupy według potrzeb
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Szczelna sieć dla Tarczy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nietypowa premiera targowa
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Beret „na rekinka” lub koguta
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO