moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kolejne wozy Aero trafiły do spadochroniarzy

Służą do transportu wyposażenia, przewozu żołnierzy i rannych oraz do holowania broni artyleryjskiej, ale co najważniejsze, można je desantować metodą spadochronową. Kilka dni temu do 6 Brygady Powietrznodesantowej dotarły nowe pojazdy Aero 4x4. Od kilku miesięcy z takich wozów korzystają spadochroniarze z Krakowa, a teraz otrzymali je szturmani z Gliwic.

Pierwszych piętnaście pojazdów wojsk aeromobilnych Aero żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej otrzymali pod koniec 2019 roku. W styczniu 2020 roku podczas oficjalnego przekazania sprzętu kluczyki do wozów wręczył spadochroniarzom minister Mariusz Błaszczak. Dostawa była rezultatem podpisanego pod koniec 2018 roku kontraktu. Wówczas MON kupiło 55 pojazdów, 105 przyczep specjalnych oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Dziś w 6 Brygadzie są eksploatowane 33 wozy Aero 4x4. Korzystają z nich głównie spadochroniarze z 16 batalionu powietrznodesantowego w Krakowie, a od kilku dni także 6 batalionu w Gliwicach. – Chcielibyśmy, aby wszystkie nasze jednostki otrzymały tego rodzaju sprzęt, ale w pierwszej kolejności wozy trafiają do pododdziałów szturmowych – mówi kpt. Kajetan Pęczek z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Jak informuje dowództwo 6 BPD, kolejnej partii zamówienia można spodziewać się do połowy przyszłego roku. Docelowo wszystkie zakontraktowane w 2018 roku wozy dotrą do brygady w ciągu najbliższych dwóch lat.

REKLAMA

– Pojazdy doskonale sprawdziły się w warunkach poligonowych i w czasie międzynarodowych ćwiczeń. Są wytrzymałe, zwrotne i potrzebne na zrzutowisku. Jesteśmy z nich bardzo zadowoleni i cieszymy się, że Aero będzie jeszcze więcej – mówi mjr Marta Markieta, oficer prasowy 6 BPD. Ministerstwo Obrony Narodowej skorzystało z tzw. prawa opcji do kontraktu, a to oznacza, że do spadochroniarzy w ciągu kilku lat dotrą kolejne pojazdy.

W trakcie eksploatacji wskazano drobne uwagi, które producent usunął i uwzględnił w nowych pojazdach. Nie zmieniono natomiast nic, co wpłynęłoby na możliwości desantowe metodą spadochronową. Jak podkreślają spadochroniarze, ten aspekt sprawdzano wielokrotnie jeszcze w fazie testowej projektu. Aero 4x4 jest więc przygotowany do desantowania na platformie PDS z pokładu C-130 Hercules, może być transportowany na pokładzie C-295M oraz metodą zawisu pod śmigłowcem. Podczas desantowania metodą spadochronową jeden samochód niesiony jest przez dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.

Podstawowym zadaniem pojazdów o wysokiej mobilności Aero 4x4 jest transport ładunków oraz ludzi w różnych warunkach terenowych. Pojazdy mogą także transportować rannych, holować przyczepy, moździerze i działa artyleryjskie. 6 Brygada Powietrznodesantowa długo czekała na wóz, który będzie lekki i mocny zarazem, tak by wytrzymać zrzut, i który pomoże im działać już po desantowaniu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 6 BPD

dodaj komentarz

komentarze


Stał prosto, o łaskę nie prosił
 
Piekło „Pługa”
As If We’re There
Pracowity weekend żołnierzy
Ukraiński kurs na Zachód
Kolejny sukces wojownika z Błękitnej Brygady
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Kolejny dzień walki z koronawirusem
Proobronni wspierają potrzebujących
Obrady ministrów obrony NATO
Jakie zmiany w mundurówce?
13 medali żołnierzy na ringu
„GeoTrashing”, czyli aplikacja na medal
Pierwsze międzynarodowe ćwiczenia „Ślązaka”
Ostatnie w tym roku pieniądze na zapomogi
Komisje sejmowe o umowie z USA
Amerykanie odmładzają F-16
18 Dywizja na drodze do certyfikacji dowództwa
Żołnierze spieszą z pomocą
Lwów otrzymuje Virtuti Militari
PGZ pomaga walczyć z pandemią
Deflagracja Tallboya – wnioski z saperskiej operacji
Armia donatorów krwi
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
Sąd nad systemem
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
„Tumak ’20”, czyli test 16 Dywizji Zmechanizowanej
Przełajowcy i sztangiści zdobyli 16 medali
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie
Dominatorzy biegów na orientację
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
F-16 kończą misję w Estonii
Zakłady z Zegrza w łańcuchu dostawców Wisły
Poprady w lubelskiej „Dziewiętnastce”
Wojskowi wspierają medyków
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”
„Iron Wolf '20” – siłą szpicy jest współdziałanie
„Polacy! Wybiła godzina zemsty!”
Pustynna burza wokół Husajna
Będzie kodyfikacja wojskowych przepisów
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Attention, Controlled Flight
Laserowa artyleria US Army
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Świąteczne prezenty od AMW
Jakie zmiany w umundurowaniu?
HackYeah, czyli programiści na start!
Oświetlenie podczas ćwiczeń polowych. Czy wiesz jak się przygotować?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO